بودجه

یک کارشناس اقتصادی درخصوص بودجه سال 1400 اظهار کرد: دولت بر مبنای پیش‌بینی‌های صورت گرفته از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امریکا جهت برداشته شدن تحریم‌ها، بودجه را تنظیم کرده و به نوعی آرزوهای خود را در قالب بودجه آورده و یک بودجه رویایی نوشته است، فروش روزانه 2میلیون و 300هزاربشکه در روز حتی در صورتی که تحریمها نیز در سال 1400 برداشته شود، در کمتر از 6ماه محقق نخواهد شد.

مهرداد شکوهی رازی با بیان این مطلب در گفت‌وگو با ایراسین اظهار کرد: بودجه‌ای که توسط دولت تدوین شده با داده‌های امروزی ما مطابق نیست؛ اکنون کل صادرات نفت ایران در حدود 300هزار بشکه در روز است؛ البته تا قبل از تحریمها روزانه 2میلیون و 300هزار بشکه در روز نفت را به فروش می رساندیم، اکنون نیز دولت برای بودجه سال 1400 صادرات روزانه 2میلیون و 300هزار بشکه نفت را در نظر گرفته، زیرا یعنی پیش بینی دولت بر این است که در سال 1400 تحریم‌ها برداشته شده و ما قادر خواهیم بود نفت را به ازای هر بشکه 45دلار به فروش برسانیم.

وی با بیان اینکه اعداد ذکر شده در بودجه بسیار خوشبینانه هستند و با استفاده از آنها تنها بودجه کشور بالانس شده در ادامه افزود: یکی از قوانین مجلس شورای اسلامی این است که اگر هزینه‌ای در کشور تعریف می‌شود باید محل درآمد و هزینه کرد آن نیز مشخص گردد، در غیر این صورت شورای نگهبان نیز آن لایحه را رد خواهد کرد.

شکوهی رازی ادامه داد: اکنون دولت نیز برای اینکه بودجه‌اش تراز شود، تمامی مخارج خود را همچون بودجه دستگاه‌های اجرایی، حقوق کارکنان دولت، آموزش و پرورش و.... را در نظر گرفته و به یک عدد مشخص رسیده است؛ در ادامه کار نیز برای اینکه بتواند هزینه و درآمد را در اصطلاح بالانس کند، درآمدهای خود که شامل گمرکات، شرکت‌های دولتی، فروش اموال دولت و ... است را مشخص و در انتها نیز کسری آن را نیز با فروش درآمد نفتی جبران کرده است.

وی ادامه داد: اکنون همه موارد مطرح شده در بودجه روی کاغذ تراز است، اما به اعتقاد بنده حتی در صورتی که از ابتدای سال 1400 نیز تحریم‌ها برداشته شوند، برای رسیدن به صادرات روزانه 2میلیون و 300هزار بشکه نفت در روز، 6ماه زمان خواهد برد و به طور قطع در ابتدای کار نمی‌توان روزانه این میزان از فروش نفت را انجام داد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: اینجاست که مشکلات آغاز می‌شود و دولت نمی‌تواند درآمد مورد نظر خود را بدست بیاورد، در نتیجه به سایر منابع دولتی هجوم خواهد آورد که یکی از آنها مالیات بوده و فشار اصلی آن روی مردم خواهد آمد.

شکوهی رازی ادامه داد: یکی از کارهایی که می‌تواند دولت برای کم شدن هزینه‌های خود انجام دهد، چابک سازی است؛ زیرا نیروهای انسانی بسیار زیادی در سازمان‌ها و بخش‌های مختلف دولت مشغول به کار هستند و مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته و پیشرفته همچون ژاپن نشان می‌دهد دولت ایران حدود 3 تا 4برابر این کشورها نیرو در استخدام خود درآورده است. اگر این اتفاق بیفتد هزینه‌های دولت نیز کاهش پیدا می‌کند، اما مساله اینجاست که چابک سازی دولت نیز مشکلات بسیاری به همراه دارد؛ زیرا باید در شرایط رکود تعدیل نیرو انجام شود، بنابراین دولت برای پرهیز از ایجاد یک مشکل اساسی و بالارفتن نرخ بیکاری این اقدام را انجام نمی‌دهد، در نتیجه این هزینه روی دوش دولت باقی خواهد ماند.

این کارشناس اقتصادی گفت: دولت باید از اکنون برنامه ریزی برای شرایط خروج از رکود را انجام دهد تا بتواند آن را به رونق تبدیل کرده و اشتغال ایجاد کند تا بتواند در ادامه مسیر چابک سازی را در دستور کار خود قرار دهد، در غیر این صورت تا همیشه این مشکل بر گردن دولت خواهد ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =