صادرات فولاد

سیاست‌های جدید اتخاذ شده از سوی دولت سبب شده تا در آبان ماه با رشد منفی 12درصدی در صادرات محصولات فولادی شرکت‌های فولادساز مواجه شویم و از سوی دیگر با نگاهی بر عملکرد صادراتی شرکت‌ها می‌بینیم که در طی 8ماهه 99 این رشد منفی به 20درصد رسیده است.

به گزارش ایراسین، بر پایه اطلاعات منتشر شده میزان صادرات صورت گرفته در آبان ماه امسال برابر با 596هزارو812تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با رشد منفی 12درصدی همراه گشته است. همچنین میزان صادرات انجام شده در پایان 8ماهه امسال مشاهده می کنیم که میزان محصولات صادر شده برابر با 3میلیون و802هزارو358تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال 98 با رشد منفی 20درصدی روبرو شده است.

در این میان کاهش صادرات شرکت‌های فولادساز بزرگ در مدت 8ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته همچون فولادمبارکه اصفهان با رشد منفی 32درصد، فولادخوزستان 25درصد و ذوب آهن اصفهان 18درصد، جزو نکات مهمی است که باید مورد توجه دولت قرار گرفته و زنگ خطری باشد در جهت کم شدن درآمدهای ارزی کشور.

کاهش صادرات فولاد ایران در شرایطی اتفاق افتاده است که شاهد روند افزایش قیمتی محصولات فولادی در بازارهای جهانی هستیم و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده توسط تحلیلگران بازار، این روند افزایش قیمتی ادامه دار خواهد بود.

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که در کشورمان ایران با وجود ظرفیت بالایی که از تولید فولاد وجود دارد و تنها نیمی از تولید به مصرف داخلی می‌رسد، تولیدکنندگان با مازاد تولید قابل توجهی روبرو شده اند و در صورتی که روند فعلی یعنی الزام برای عرضه تمامی محصولات در بورس کالا وجود داشته باشد و از سوی دیگر با وضع قوانین جدید از سوی دولت، وضع عوارض نیز برای صادارت محصولات فولادی در نظر گرفته شود، کشور از درآمدهای ارزی قابل توجهی دور خواهد شد.

همچنین با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته در جهت کم شدن تقاضای مواد اولیه برای صنایع پایین‌دستی در بازار ایران ( این شرایط در بازارهای جهانی نیز از سوی تولیدکنندگان صنایع پایین دستی وجود دارد و میزان خرید از سوی برخی از آنها همچون نوردکاران به دلیل روند روبه رشد قیمتی دیده می‌شود)

چرا که می‌بینیم به دلیل کاهش قیمت نفت، درآمد ارزی دولت از این منبع انرژی ( روزی پایان خواهد یافت) کاهش یافته و تلاش برای فاصله گرفتن از اقتصاد غیرنفتی در ایران وجود دارد و محصولات فولادی با ارزش افزوده بالا می‌توانند جایگزین مناسبی برای نفت باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =