سنگ های قیمتی

گردش مالی تجارت سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در دنیا سالانه حدود 1000 میلیارد دلار است اما با وجود تاریخ ۶ هزار ساله ایران در طلا و جواهرسازی، ارزش صادرات سنگ های قیمتی در کشورمان به سالیانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار یعنی 5 صدم درصد می رسد که بیشتر هم به شکل خام‌فروشی است و این زیبنده ایران نیست.

به گزارش ایراسین گردش مالی تجارت سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در دنیا سالانه حدود 1000 میلیارد دلار است اما با وجود تاریخ ۶ هزار ساله ایران در طلا و جواهرسازی، ارزش صادرات سنگ های قیمتی در کشورمان به سالیانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار یعنی 5 صدم درصد می رسد که بیشتر هم به شکل خام‌فروشی است و سهم ایران در تجارت خارجی گوهرهای قیمتی با در نظر گرفتن منابع و معادن قابل توجهی که دارد، بسیار ضعیف است.

کشورهای سوئیس، تایلند، هند، هنگ کنگ، میانمار و آمریکا بزرگ‌ترین صادر کنندگان سنگ‌های زینتی در جهان هستند و سالانه ۶۷ درصد از صادرات این محصولات به این کشورها تعلق دارد. ایران نیز هم اکنون رتبه 50 را در صادرات این نوع از سنگ‌ها در دنیا دارد، اما این رتبه با توجه به ظرفیت‌های تولید داخلی بسیار ضعیف است چرا که ایران جزء 5 کشور برتر جهان در تنوع سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی است و به نظر می رسد سهم واقعی ایران از این بازار می تواند خیلی بیشتر از این باشد.

فیروزه ایران در سطح جهانی مطرح است و بر اساس آخرین اطلاعات سنگ‌های تزئینی ایران شامل انواع سیلیس‌های ژل‌مانند، مانند عقیق، کالسدونی، آماتیست، گارنت، بریل و یاقوت است و اوپال، سیترین، آمتیست، فیروزه، ژاسپر، بریل، انواع کوارتز، اپیدوت، گارنت، کریزوکلا و تورمالین سنگ‌ها قیمتی و نیمه‌قیمتی ایران را تشکیل می‌دهند.

ایران در زمینه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی پتانسیل خوبی دارد و جدیداً ایمیدرو هم در این زمینه ورود پیدا کرده و سرمایه گذاری خوبی در این زمینه صورت گرفته است و استان هایی مثل اصفهان و خراسان به عنوان استان های پایلوت در این زمینه فعال شده اند.

همچنین در سال‌های گذشته براساس گزارش های منتشر شده، در ایران ۲۰۰ محدوده سنگ قیمتی و نیمه قیمتی شناسایی شده و پتانسیل های معدنی موجود در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، فارس، کرمان، خراسان رضوی، ایلام، اردبیل، بوشهر، زنجان و خراسان جنوبی به عنوان مناطق مستعد کشور در زمینه انواع سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی معرفی شده اند و به گفته قائم مقام ایمیدرو  قرار است وضعیت این استانها از نظر معدنی و اکتشاف سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی تا پایان امسال مشخص و کل معادن این  استان ها غربالگری شوند.

شناسایی ظرفیت‌های معدنی که محصول کار اکتشافی است می تواند اشتغال کشور را در این بخش تا سال ۱۴۰۵ به حدود ۵۵۰ هزار نفر به شکل مستقیم برساند چرا که با یک سرمایه گذاری اندک در بخش تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی می توان هم ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد کرد و هم اشتغالزایی را به خصوص در مشاغل خانگی افزایش داد. اتفاقی که در کشورهایی مثل هند و تایلند افتاده و افراد شاغل در این صنعت در کشور تایلند به ۱.۵ میلیون نفر و در کشور هند به ۳ میلیون نفر رسیده است.

همچنین تحقیقات نشان می دهد کشورهای امارات، چین و ترکیه مناسب‌ترین کشورها برای صادرات سنگ‌های زینتی ایرانی است چراکه هر سه کشور جزو بزرگ‌ترین متقاضیان این نوع سنگ‌ها هستند و هم  روابط تجاری آنها با ایران  در وضعیت مساعد و مطلوبی قرار دارد.

لذا به نظر می رسد با توجه به سود سرشار این تجارت و با حمایت دولت و برنامه ریزی اصولی در این زمینه می‌توانیم سهم قابل توجهی در این صنعت داشته باشیم و قدمی موثر در کنترل تورم و افزایش درآمدهای ارزی برداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =