نادر سلیمانی

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درخصوص وضعیت فعلی بازار فولاد کشور گفت: بعد از مشخص و انتخاب شدن وزیر صمت، شاهد هماهنگی میان وزارت صمت با کمیسیون صنایع و معادن، همچنین کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بودیم که نتیجه آن بر بازار فولاد نیز مشخص بوده و شاهد کاهش قیمتها در این بازار هستیم.

نادر سلیمانی در گفت وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه افزود: در حال حاضر این هماهنگی ها باعث پیداکردن یک راهکار مناسب برای ساماندهی به بازار فولاد شده است. به این شکل که شمش مورد نیاز نوردکاران در بورس عرضه شود و در ادامه مسیر نیز نوردکاران موظف هستند که آنهایی که 5 تا 6درصد پرت به عنوان مواد اولیه دریافت و محصول نهایی تولید می کنند نیز محصول خود را در بورس عرضه کنند. این مساله سبب شده تا قیمتها نیز روبه کاهش برود.

به گفته وی، اکنون شاهدیم که قیمت پایه میلگرد و تیراهن کاهش یافته است و بازار روبه تعادل می رود.

سلیمانی ادامه داد: دو آیتم اصلی برای بازار فولاد وجود دارد؛ مورد اول که سیاست وزارت صمت هم بر پایه آن بنا شده این است که اینکه فولادسازان مکلف شدند شمش را به اندازه تقاضای داخلی در بورس عرضه کنند. همچنین مورد دوم درخصوص صنایع پایین دستی و مصرف کننده شمش است که ملزم به عرضه محصول تولیدی خود در بورس کالا هستند. چراکه در گذشته نظارتی بر عملکرد بر صنایع پایین دستی وجود نداشت، اما اکنون آنها را نیز مکلف کردیم که شمش دریافتی به عنوان مواد اولیه را وقتی تبدیل به محصولاتی همچون میلگرد و تیرآهن و... شد باید در بورس عرضه کنند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: نظارت بر صنایع پایین دستی باید انجام شود و برای تعدیل قیمت مسیری جز این راه وجود ندارد، زیرا اگر شمش در بورس عرضه شود اما الزامی وجود نداشته باشد که صنایع پایین دستی محصولات خود را  به بورس عرضه کنند در نهایت باعث بوجود آمدن رانت می شود.

سلیمانی ادامه داد: زمانی که شمش از بورس تحویل گرفته می شود، قیمت محصول نهایی و تولید شده از آن در بورس حداکثر 10تا 12درصد بالاتر از آن قیمت تمام شده در بورس است، اما در گذشته اینگونه نبود و تفاوت عرضه با بازار به 35 تا 40درصد می رسید که همان رانت بود و در نهایت هم تولیدکننده شمش و هم مصرف‌کننده نهایی که مردم هستند، متضرر می‌شدند.

گفتنی است حضور دلالان در بازار فولاد، یکی از دلایل از هم گسیختگی بازار محصولات فولادی بوده و انتظار می رود با تصمیمات جدید از سوی وزارت صمت شرایط این بازار نیز تغییر کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =