عقبایی

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مسکن گفت: عملکرد ضعیف دولت بازار مسکن را راکد کرده است و نکته مهم اینکه توازن مالکیت مسکن طی چند سال اخیر به هم ریخته است

حسام عقبایی نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک مسکن،در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: بازار مسکن از سال گذشته در رکود بوده و امسال تابستان نیز سنگین‌ترین رکود چند سال اخیر را تجربه کرد.

عقبایی در ادامه افزود: آمارهای منتشر شده از سیر نزولی آمار معاملات مسکن از ابتدای تیرماه سال جاری تا پایان تیرماه دقیقا بیانگر این نکته است که بازار مسکن در رکود گسترده گرفتار شده و این روند می‌تواند مشکلات عمده‌ای را برای این بازار در آینده ایجاد کند.

این مقام  صنفی درباره میزان رکود ایجاد شده در بازار مسکن نیز تصریح کرد: در تیرماه سال‌جاری نسبت به سال گذشته 25 درصد، مرداد ماه حدود 36 درصد و در شهریور 46 درصد و در مهرماه هم بالای 40 درصد کاهش حجم معاملات را نسبت به ماه‌های مشابه در سال قبل تجربه کرده‌ایم.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک به خبرنگار ما گفت: عمده‌ترین دلیل کاهش معاملات مسکن در کشور نوسان‌های نرخ ارز طی چند ماه اخیر بوده است به صورتی که این روند در قیمت تمام شده مسکن تاثیرگذاشته و بعضا تا 100درصد عامل افزایش قیمت مسکن و به همین ترتیب کاهش توان خرید متقاضیان شده است.

عقبایی معتقد است ادامه چنین روندی در نیمه دوم سال جاری عاملی برای افزایش رکود و کاهش معاملات خواهد شد به صورتی که قیمت‌ها نیز نوسان آنچنانی نخواهد داشت به این دلیل که قدرت خریدی برای خریداران ایجاد نشده و رفته رفته خریداران از بازار خارج می‌شوند.

وی ضمن اشاره به اینکه آغاز دورتازه تحریم‌ها در بازار مسکن تاثیرگذار نیست تصریح کرد: اگرچه رکود تورمی قابل توجهی در مسکن ایجاد شده در این دوره شاهد افزایش قیمت نخواهیم بود، اما اینکه خریداران منتظر کاهش قیمت باشند، پیش فرض قابل اطمینانی نیست.

عقبایی معتقد است اگر در آبان و آذر و دی ماه شاهد یک ثبات نسبی در نرخ ارز باشیم، ممکن است در 2 ماه پایان سال در برخی از نقاط کشور، آن هم در برخی بافت‌های شهرهای بزرگ که رشد سوداگرانه و بیش از 80 درصد داشته است، شاهد شکستن حباب 25 درصدی باشیم.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک  با بیان این مطلب که اگر قیمت ارز همچنان متلاطم باقی ماند، تورم در 3 ماه زمستان هم ادامه خواهد داشت، گفت: ممکن است این رکود به 6 ماه سال 98 تسری پیدا کند، بازار مسکن مانند بازارهای طلا و دیگر بازارها نیست و همان طور که ورود به رکود در بازار مسکن زمان بر است خروج از آن هم زمان بر خواهد بود و ممکن است حتی چندین سال طول بکشد.

وی درباره دخالت دولت در بازار مسکن و تولید مسکن نیز تاکید کرد: البته ما نه تنها توقع نداریم که دولت تولید مسکن کند بلکه مخالف تولید مسکن توسط دولت هستیم اما سیاست‌گذاری و راهبرد هدایت انبوه‌سازان و تولیدکنندگان مسکن در تکان دادن چرخه تولید از مطالبات عمومی مردم، مجلس و همه جامعه بود تا بتواند تولید مسکن را در کشور بالا ببرد که متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

این مقام صنفی تاکید کرد از سال 92 تا سال 96، حدود 40 درصد کاهش تولید در کشور داشته‌ایم، این درحالی است که سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم. نکته قابل توجه این است که  در دولت یازدهم تولید مسکن زیر 300 هزار واحد مسکونی در سال بود و این به معنای فاجعه در این حوزه است، با این توضیحات چیزی در حدود 14، 15 سال زمان می‌برد تا به یک توازن در عرضه و تقاضا برسیم.

وی یادآور شد: قانون اساسی بعنوان بالاترین سند کشور، تامین مسکن مناسب را وظیفه دولت دانسته و دولت هم این کار را برعهده وزارت مسکن گذاشته، اما در این چندسال حتی توازن میان مالکیت و مستاجری هم از بین رفته است، به طوری که تعداد مستاجرین افزایش یافته است، و 37 درصد جمعیت کشور مستاجر هستند.

این کارشناس حوزه مسکن افزود: علاوه بر این، از حدود 80 میلیون نفر جمعیت کشور، حدود 20 میلیون نفر در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند که این یک تهدید برای آنها محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =