آلومینیوم

آمار تولید مقدماتی کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی در پنج ماهه اول سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل منتشر شد که بر اساس آن شاهد رشد تولید در تمامی تولیدات بخش صنایع معدنی کشور هستیم و بالاترین درصد رشد تولید متعلق به شمش خالص آلومینیوم به میزان 49.7درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

 به گزارش ایراسین، بر این اساس آمار منتشره، مشاهده می کنیم که فولاد خام در پنج ماهه نخست سال ۹۸ به میزان ۱۰۵۷۶۷هزارتن تولید شده و این عدد در ۵ماهه امسال به ۱۱۴۲۱۷هزارتن رسیده و از رشد ۸درصدی تولید خبر می‌دهد.

همچنین محصولات فولادی نیز طی مدت یاد شده سال ۹۸ یعنی از ابتدای سال تا پایان مردادماه برابر با ۸۸۶۷۹هزارتن تولید شده که در ۵ماهه امسال به ۹۴۷۲۱هزارتن رسیده و رشد ۶.۸درصدی داشته است.

کاتد مس یکی دیگر از محصولات خاص و مهم تولیدی در صنعت ایران است که در مدت ۵ماهه نخست امسال میزان تولید این محصول ۱۱۸.۵ هزارتن بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل که برابر با ۱۱۱.۷هزارتن تولید داشته با رشد ۶.۱درصدی همراه شده است.

با نگاهی بر میزان تولید شمش آلومینیوم خاص در مدت ۵ماهه نخست ۹۹ به مقدار ۱۶۰.۷هزارتن و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل که ۱۰۷.۳هزارتن تولید شده می توان گفت که در این بخش بیشترین رشد تولید در میان محصولات صنایع معدنی را با  رشد مثبت ۴۹.۷درصدی ثبت شده است.

آلومینا به عنوان ماده اصلی و مهم در صنعت آلومینیوم سازی نیز در مدت ۵ماهه نخست امسال توانسته رکورد تولید در مدت مشابه سال قبل را بشکند. به این شکل که امسال ۱۰۲.۶هزارتن تولید داشته و این درحالیست که سال گذشته در بازه زمانی ۵ماهه نخست سال، 98هزارتن تولید انجام شده و اکنون از رشد ۴.۷درصدی خود خبر می‌دهد.

کنسانتره زغالسنگ نیز که امروز در صنایع فولادی بیشترین کاربرد را دارد در مدت ۵ماهه ۹۸ به مقدار ۶۴۲.۳هزارتن تولید شده و امسال این عدد به ۶۳۵.۷هزارتن رسیده و رشد منفی ۱درصدی داشته است و می توان گفت که دلیل آن کم شدن فعالیت معادن به خاطر شیوع ویروس کرونا بوده است.

سیمان هم از دیگر محصولات صنایع معدنی کشور بوده که بیشتر آن به کشورهای دیگر صادر می‌شود. در این میان طی مدت ۵ماهه ۹۸ شاهد تولید ۲۵۶۹۱.۸هزارتنی این محصول بودیم که امسال این عدد به ۲۹۵۰۱.۶هزارتن رسیده و رشد ۱۴.۸درصدی داشته است.

گفتنی است بخش معدن و صنایع معدنی، جایگاه ویژه ای در صادرات غیر نفتی و ارز آوری کشور داشته و تا به امروز موفق شده در این زمینه گامهای بزرگ و روبه جلویی بردارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =