بایگانی

همایش «علم، صنعت و پرسش از آب» امروز در فولاد مبارکه آغاز شد؛ رویدادی ملی که با حضور معاون وزیر علوم، مدیرعامل فولاد مبارکه و جمعی از اساتید برجسته دانشگاه‌های کشور به بررسی چالش‌های آب، زیست‌پذیری و مسئولیت اجتماعی می‌پردازد. در این همایش، سیامک شجاعی با تشریح تحولات جهانی فولاد، بر نقش ایران در این صنعت، ضرورت حرکت به‌سوی فولاد سبز، چالش‌های زنجیره تأمین و اهمیت بومی‌سازی و پایداری محیط‌زیستی در مسیر آینده فولاد مبارکه تأکید کرد.

به گزارش ایراسین، همایش «علم، صنعت و پرسش از آب» امروز پنجشنبه ۲۰ آذرماه در سالن مرکز تحقیقات فولاد مبارکه آغاز شد. این رویداد در قالب گفت‌وگوی ملی درباره آب، زیست‌پذیری و مسئولیت اجتماعی با حضور وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، سعید زرندی، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، جمعی از اساتید دانشگاه‌های کشور و مدیران ارشد و معاونان بهره‌برداری، استراتژی و توسعه فناوری این گروه برگزار شد.

سیامک شجاعی، مدیر استراتژی و تعالی سازمانی فولاد مبارکه در این همایش در سخنانی با تشریح وضعیت صنعت فولاد جهان اظهار کرد: فولاد همچنان یک صنعت زیرساختی و استراتژیک در جهان است و دولت‌ها به دلیل نقش پایه‌ای آن در توسعه کشورها، نظارت ویژه‌ای بر آن دارند.

وی با اشاره به ارزش بازار جهانی فولاد، افزود: امروز با یک بازار دو و نیم تریلیون دلاری و بیش از ۶۰ میلیون نفر اشتغال در سطح جهان مواجهیم. صنعت فولاد طی سه دوره تاریخی توسعه یافته؛ نخست با محوریت کشورهای غربی، دوم با رهبری چین و اکنون دوره سوم با محوریت هند در حال شکل‌گیری است.

مدیر استراتژی و تعالی سازمانی فولاد مبارکه روند رشد تولید جهانی فولاد را قابل توجه دانست و ادامه داد: تولید فولاد جهان از ۱۸۹ میلیون تن در سال ۱۹۵۰ اکنون به حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن رسیده است، چین همچنان رتبه اول را در اختیار دارد و هرگونه تحول در صنعت فولاد جهان بدون حضور چین ممکن نیست، ایران نیز جایگاه خود را در رده دهم جهانی تثبیت کرده است.
شجاعی با اشاره به سهم ۵۰ درصدی بخش ساختمان از مصرف فولاد در جهان گفت: هرگونه رکود در ساخت‌وساز کشورها، به‌ویژه چین، به‌طور مستقیم صنعت فولاد دنیا را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، پس از ساختمان، صنایع خودرو، لوازم خانگی و سایر بخش‌های صنعتی قرار دارند.

روندهای جهانی؛ فولاد سبز و انقلاب صنعتی جدید

وی «فولاد سبز» را یکی از مهم‌ترین روندهای اثرگذار بر آینده این صنعت دانست و گفت: به‌دلیل فشارهای ناشی از تغییرات اقلیمی، فولاد سبز به یکی از ابرروندهای جهانی تبدیل شده و سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای را به خود جلب کرده است.

مدیر استراتژی فولاد مبارکه همچنین بر نقش «انقلاب صنعتی چهارم و هوش مصنوعی» در بهبود بهره‌وری و کیفیت تولید فولاد تأکید کرد و افزود: این فناوری‌ها عملاً به مزیت رقابتی شرکت‌های بزرگ تبدیل شده‌اند.

جایگاه ایران و مسیر توسعه فولاد مبارکه

شجاعی با اشاره به عملکرد صنعت فولاد ایران پس از انقلاب گفت: تولید فولاد کشور از ۱.۸ میلیون تن پیش از انقلاب به ۳۰ میلیون تن درحال حاضر، در تمام سال‌های تحریم، صنعت فولاد کشور اجازه نداد صنایع پایین‌دستی با کمبود فولاد مواجه شوند، این یکی از نقاط قوت ساختار این صنعت در کشور بوده است.

وی افزود: چالش اصلی در سال‌های اخیر، عدم توازن زنجیره تأمین و کمبود سنگ‌آهن و گندله در برابر توسعه خطوط تولید بوده که موجب شده ضریب بهره‌برداری به سطح مطلوب ۱۰۰ درصد نرسیده است.

رشد فولاد مبارکه از ۲.۴ میلیون تن تا تبدیل به بزرگ‌ترین تولیدکننده منطقه

مدیر استراتژی فولاد مبارکه با اشاره به مسیر توسعه مجتمع فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه از ظرفیت ۲.۴ میلیون تن در ابتدای بهره‌برداری به ۱۲.۵ میلیون تن رسیده و امروز یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آهن اسفنجی و فولاد در منطقه است؛ این مجموعه با ۲۵۰۰ تأمین‌کننده و بیش از هزار مشتری و با برخورداری از زنجیره‌ای یکپارچه است.

مدیر استراتژی فولاد مبارکه با اشاره به رکود بازار داخلی گفت: حمایت از صنایع داخلی اولویت ما بوده است، اما در شرایط رکود، صادرات به‌عنوان یک استراتژی اصلی دنبال شده و امسال بیشترین رشد صادرات را ثبت کرده‌ایم.

شجاعی افزود: درحال حاضر، حدود ۸.۵ میلیارد دلار پروژه فعال در گروه فولاد مبارکه در حال اجراست که این سرمایه‌گذاری‌ها ستون‌های تداوم تولید و توسعه هستند.

اهمیت بومی‌سازی

وی ادامه داد: بومی‌سازی یکی از استراتژی‌های کلیدی مجموعه بوده و در دوران تحریم، صنعت را سرپا نگه داشته است.

مدیر استراتژی و تعالی سازمانی فولاد مبارکه با اشاره به مفهوم «صنعت مسئولیت‌پذیر» در فولاد مبارکه گفت: وقتی نام فولاد مبارکه و صنعت می‌آید باید برای جامعه احساس آرامش ایجاد شود؛ اینکه توسعه‌های این صنعت مخرب نیست و منابع کشور دچار آسیب نخواهد شد. پایداری، یعنی دادن اطمینان و آرامش به ذی‌نفعان است.

شجاعی درباره الگوی خردمند سبز افزود: در این الگو، سه محور محیط‌زیست، مسئولیت‌های اجتماعی و حکمرانی مدنظر قرار گرفته و شرکت‌های گروه موظفند برای انرژی‌های تجدیدپذیر، اقتصاد چرخشی، کاهش مصرف انرژی و مدیریت انتشار کربن برنامه عملیاتی داشته باشند.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه سه مرحله مهم در مدیریت آب را پشت سر گذاشته است، توضیح داد: ابتدا بازچرخانی آب را آغاز، سپس به سراغ استفاده از پساب شهری رفتیم و حالا پروژه‌های انتقال آب از دریا وارد مدار شده.

مدیر استراتژی و تعالی سازمانی فولاد مبارکه افزود: پروژه پساب شهری فولاد مبارکه دو سال پیش به‌عنوان یکی از پنج پروژه برتر پایداری صنعت فولاد جهان انتخاب شد، صادرات به اروپا بدون گواهی کربن امکان پذیر نخواهد بود.

استانداردسازی، مسئولیت اجتماعی و مسیر آینده

شجاعی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های این مجموعه در حوزه مسئولیت اجتماعی گفت: سه محور سلامت، فرهنگی و اجتماعی به‌عنوان حوزه‌های تمرکز گروه تعیین شده‌اند. در سازمانی با این وسعت، بدون استانداردهای مدیریتی امکان حفظ و تداوم عملکرد مطلوب وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =