به گزارش خبرنگار ایراسین، هوای سالن پر از هیجان و جنبوجوش است؛ صدای خنده کودکان در کنار زمزمه خانوادهها برای انتخاب کتاب، فضای نمایشگاه را پر کرده است. غرفههای رنگارنگ و میزهای فعالیت، هر کدام فرصتی متفاوت برای نوجوانان فراهم کردهاند تا به دنیای علاقهها و استعدادهای خود نزدیک شوند. در یکی از گوشههای سالن، نوجوانان در حال اجرای فعالیتهای موسیقی هستند و در میز دیگر، گروهی از بچهها با دقت در حال تشریح کبد گوسفند هستند؛ همه اینها زیر نظر اساتیدی که نه تنها راهنمایی میکنند، بلکه کتابهای مرتبط با هر فعالیت را نیز به نوجوانان معرفی میکنند.
در این میان، سید سعید حسینی، از تیم اجرایی رویداد «ماجرا» درباره هدف این فعالیتها توضیح میدهد: «ماجرا، برنامهای ویژه نوجوانان است و مخفف «مأموریت اکتشافی جهان رازگونه انسان» است. هدف اصلی ما این است که نوجوانان با علاقهها و استعدادهای خود آشنا شوند. برخلاف بزرگسالان، نمیتوان به نوجوان گفت هر کتابی که میخواهی بخوان؛ بلکه ما بر اساس نظریه هوشهای هشتگانه دکتر گارنر میزهای متنوعی طراحی کردهایم تا نوجوانان بتوانند از سه میز بر اساس علاقه خود، یکی را انتخاب کنند.»

حسینی با نگاه به شلوغی غرفهها و شور و هیجان نوجوانان ادامه میدهد: «فرض کنید نوجوانی میز موسیقی را انتخاب میکند؛ او نه تنها موسیقی را تجربه میکند بلکه با کتابهای مرتبط با این علاقه نیز آشنا میشود. یا در میز تشریح، که به هوش طبیعتگرا مرتبط است، بچهها فعالیتهای عملی انجام میدهند و سپس کتابهای مرتبط با آناتومی و تشریح به آنها معرفی میشود. هدف این است که نوجوانان کتابهایی را پیدا کنند که واقعاً به آنها علاقه دارند و از این طریق فرهنگ کتابخوانی در آنها شکل گیرد.»
او درباره اهمیت این رویداد برای خانوادهها و جامعه نیز گفت: «دومین رویداد «خانواده باکلاس، خانواده با کتاب» با همت شرکت فولاد مبارکه درحال برگزاری است و جزو مجموعه فعالیتهای مدیریت فرهنگی این شرکت است. نوجوانان امروز، ثمره زندگی کارمندان و کارگران ما هستند و وقتی خانوادهها شاهد پیشرفت و علاقه فرزندشان باشند، حس مثبت آن به کارمند و سازمان منتقل میشود. همین موضوع نشان میدهد که تأثیرات فرهنگی این رویداد فراتر از یک نمایشگاه کتاب است.»
حسینی با اشاره به وضعیت کتابخوانی در کشور گفت: «متأسفانه مطالعه در کشور پایین است، بهویژه میان نسلهای Z و آلفا که با فضای دیجیتال رشد کردهاند. هدف ما این است که نوجوانان یاد بگیرند چگونه کتاب مورد علاقه خود را پیدا کنند و بتوانند آن را به دیگران معرفی کنند. حتی در میان شلوغی غرفهها و هیجان بازیها و مسابقات، این پیام به شکل ملموس منتقل میشود: مطالعه و کتاب میتواند سرگرمی و تجربهای جذاب برای نوجوانان باشد.»

در نهایت، بازدیدکنندگان سالن با کتابها و فعالیتها درگیر میشوند، مسابقات و بازیها شور و هیجان را بیشتر میکند و صدای خوش نوجوانان که از کشف علاقههای خود و دنیای کتابها لذت میبرند، گواه موفقیت غرفه رویداد «ماجرا» است.
ارسال نظر