پتاسیم کانادا

شرکت ساسکاچوانی نوتریِن با تصمیم خود برای ساخت یک ترمینال صادرات پتاسیم یک میلیارد دلاری در ایالت واشینگتن، به جای بندرهای کانادا، تنش‌های سیاسی و انتقادهای گسترده‌ای را برانگیخت. این اقدام نه‌تنها اهداف فدرال برای تقویت زیرساخت‌های صادراتی داخلی را تهدید می‌کند، بلکه پرسش‌هایی جدی درباره هماهنگی بین دولت‌های استانی و توان رقابتی کانادا در جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان مطرح کرده است.

به گزارش ایراسین، شرکت نوتریِن مستقر در ساسکاچوان با تصمیم خود برای ساخت یک ترمینال صادرات پتاسیم به ارزش یک میلیارد دلار در ایالت واشینگتن، به جای بریتیش کلمبیا، با انتقاد گسترده‌ای مواجه شده است. این انتخاب شرکت پرایری باعث بروز جنجال و طرح پرسش‌هایی درباره توان رقابتی کانادا در جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان شد.

دیوید اِبی، نخست‌وزیر بریتیش کلمبیا، ابراز ناخرسندی خود از این تصمیم کرد و آن را «ناامیدکننده» خواند. او هشدار داد که این اقدام می‌تواند صادرات پتاسیم ساسکاچوان را در برابر سیاست‌های تجاری ایالات متحده آسیب‌پذیر کند. وی همچنین تأکید کرد که انتخاب یک بندر کانادایی می‌توانست به نفع کل کشور باشد.

نخست‌وزیر بریتیش کلمبیا، از اسکات مو، نخست‌وزیر ساسکاچوان، به دلیل عدم همکاری برای تضمین اجرای پروژه در کانادا انتقاد کرد. اِبی اعلام کرد که از مذاکرات مو با نخست‌وزیر کارنی و نخست‌وزیر آلبرتا، برای اجرای خط لوله نفت از طریق بریتیش کلمبیا، بی‌اطلاع بوده است؛ موضوعی که ضعف در هماهنگی بین استان‌ها را برجسته می‌کند.

تنها چند روز پیش، دولت کانادا ابراز ناخرسندی شدید خود را از اعلام اخیر نوتریِن مبنی بر ساخت ترمینال صادرات پتاسیم در لانگ‌ویو، واشینگتن، اعلام کرده بود. این تصمیم ضربه‌ای به اهداف اوتاوا برای افزایش ظرفیت صادراتی کانادا وارد کرد. استیون مک‌کینون، وزیر حمل و نقل، تلاش کرد نوتریِن را برای بازنگری در تصمیمش متقاعد کند.

تمایل دولت به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های بندری کانادا

در پاسخ به این شکست، دولت فدرال تمایل خود برای سرمایه‌گذاری قابل توجه در زیرساخت‌های بندری کانادا را اعلام کرد. اوتاوا به‌طور ویژه به بهبود امکانات بندرهای ونکوور و سنت جان اشاره کرد تا گزینه‌های رقابتی‌تری برای صادرکنندگان بزرگ مانند نوتریِن ایجاد شود. با این حال، شرکت اعلام کرد که تصمیم خود را به‌طور کامل ارزیابی کرده است.

در صورت اجرایی شدن، برنامه نوتریِن تا سال ۲۰۳۱ نیمی از صادرات پتاسیم خود به بازارهای خارجی را از طریق بنادر ایالات متحده هدایت خواهد کرد. این تغییر می‌توانست هدف استراتژیک کانادا در تقویت زیرساخت‌های صادراتی داخلی را تهدید کند.

شرکت نوتریِن تصمیم خود را با این توضیح دفاع کرد که گزینه ایالات متحده در شاخص‌های کلیدی از گزینه‌های کانادایی بهتر عمل کرده است. این شرکت هزینه کمتر حمل‌ونقل ریلی، کاهش هزینه‌های ساخت و محیط قانونی مساعدتر را به‌عنوان دلایل اصلی انتخاب خود مطرح کرد.

نوتریِن همچنین به روابط موجود خود در شمال غربی اقیانوس آرام آمریکا و نگرانی‌های مربوط به ازدحام و اختلالات نیروی کار در بنادر کانادایی اشاره کرد.

اهمیت استراتژیک پروژه‌های صادراتی

واکنش دولت اهمیت استراتژیک حفظ پروژه‌های بزرگ صادراتی در داخل مرزهای کانادا را برجسته کرد و چالش مداوم رقابت با زیرساخت‌ها و چارچوب‌های قانونی آمریکا برای جذب و نگه‌داشت سرمایه‌گذاری‌های کلان در بخش منابع طبیعی را نشان داد.

ادامه مذاکرات و نتیجه این اختلاف می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای برای استراتژی صادراتی کانادا و جایگاه این کشور در بازار جهانی پتاسیم داشته باشد.

این رخداد پرسش‌هایی درباره توانایی کانادا در جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان و هماهنگی بین دولت فدرال و استان‌ها برای توسعه بنادر و پروژه‌های منابع طبیعی مطرح کرد. برخی ناظران تأکید کردند که این وضعیت نیاز به بهبود همکاری بین استانی و رهبری فدرال در حل چالش‌های حمل‌ونقل و زیرساختی برای حفظ رقابت‌پذیری کانادا در بازارهای جهانی را نشان می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =