فولاد، نیازمند کشف نرخ منطقی و عادلانه در بورس کالا

مدیر بخش کالایی کارگزاری مفید درخصوص آخرین وضعیت بازار محصولات فولادی در بورس کالا گفت: بازار محصولات فولادی در بورس کالا تحت تاثیر کنترل‌های نرخ ارز، کنترل میزان عرضه‌ها مبنی بر رعایت کف عرضه و اینکه تمام عرضه و فروش محصولات در بورس کالا انجام شود قرار گرفته و درنهایت باعث شده تا قیمت‌ها کنترل و افسار قیمت‌ها کشیده شود.

علی اصغر بهرامی در گفتگو با "ایراسین" با بیان این مطلب در ادامه افزود: در هفته گذشته قیمت‌های پایه فروش در حد100تا 200تومان بر هر کیلوگرم رقابت داشتند و حتی برخی از میلگردها بر قیمت پایه معامله شدند. این اتفاق، نتیجه کنترل قیمت‌ها و رعایت کف عرضه بود؛ از طرف دیگر باید از این پس فروشنده‌های صنایع پایین‌دستی نیز محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند؛ همه موارد ذکر شده منجر به تاثیرات مثبت بر بازار محصولات فولادی در بورس کالا شده است.

وی درباره میزان عرضه محصولات در بورس کالا نیز گفت: به همه تولیدکنندگان رعایت کف عرضه محصولاتشان در بورس کالا اعلام شده است و هرکدام از آن بر اساس میزان تولید و فروش خود باید کف عرضه محصول را در بورس رعایت کنند؛ در واقع کف عرضه برای همه فروشنده‌ها یکسان نیست و میزان آن متفاوت است.

به گفته این کارشناس بورسی، در بورس کالا قیمت‌ها بر اساس دلار نیمایی محاسبه می شوند که تقریبا کنترل شده است. از سوی دیگر سیاست‌های اعلام شده از سوی بانک مرکزی برای یکی شدن نرخ دلار را نمی‌توان پیش بینی کرد که آیا نرخ دلار نیمایی به دلار آزاد می‌رسد و یا قیمت دلار آزاد به نرخ دلار نیمایی نزدیک می‌شود؛ البته این احتمال که نرخ دلار آزاد به دلار نیمایی که اکنون حدود 20هزارتومان است برسد بیشتر است.

بهرامی با بیان این مطلب در ادامه گفت: پیش بینی می‌شود ثبات قیمتی برای یک ماه آینده در بورس برای محصولات فولادی وجود داشته باشد و حتی قیمتها روبه کاهش بروند؛ البته باید منتظر ماند و دید فضای سیاسی و اقتصادی کشور در ماه‌های آینده چه خواهد بود؛ بنابراین نمی‌توان پیش‌بینی بلند مدت برای این بخش داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =