محمود اولیایی، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با ایراسین با تاکید بر ضرورت فرهنگسازی و ترویج مفاهیم مسئولیت اجتماعی در کشور اظهار داشت: مسئولیت اجتماعی شرکتی موضوعی است که در صنعت کشور تاکنون چندان جدی گرفته نشده است.
اولیایی ادامه داد: عدم ارائه و نمایش هیچ برنامه آموزشی و آگاهی رسانی در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی از رسانه ملی و سایر نهادهای عمومی سبب شده تا آگاهی جامعه و صنعت کشور نسب به این موضوع بسیار اندک باشد.
وی با اشاره به فعالیتهای فولاد مبارکه در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی گفت: بر اساس گزارشهای منتشر شده فعالیتهای فولاد مبارکه در حوزه مسئولیتهای اجتماعی بر جوامع محلی متمرکز شده و شاهد کار آمدی برخی از این پروژهها در جوامع محلی هستیم.
رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق بازرگانی ایران رویکرد فولاد مبارکه را یک قدم اصولی برای رفتن به سمت مسئولیت اجتماعی در ابعاد واقعی آن دانست و آن را در تقابل با تمرکز کنونی فعالیتهای اجتماعی به شکل نمادین عنوان کرد.
ارزیابی مسئولیت اجتماعی شرکتی بر اساس تأثیر گذاری بر جوامع محلی
اولیای تأثیرگذاری بر جوامع محلی را اصلیترین عامل ارزیابی فعالیتهای انجام شده در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی عنوان کرد، گفت: زمانی که صنعتی وارد یک منطقه میشود تقریباً کل فرآیندهای زیستی منطقه را تحت تأثیر قرار میدهد و نوع اقتصاد آن را متحول میکند. تحولاتی که به تدریج منجر به از دست رفتن کارکردها مستقل جوامع محلی و جایگاه اجتماعی گذشته آنها میشود.
رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: ضروری است تا صنعت با محیط پیرامونی خود چه به لحاظ زیست محیطی و چه به لحاظ محیط اجتماعی ادغام و به یک یکپارچگی برسد.
وی لازمه موفقیت یک صنعت در منطقه را ضرورت توجه به پیشینه تاریخی، اجتماعی و زیست محیطی محل استقرار عنوان کرد.
اولیایی با تاکید بر لزوم فراتر رفتن از نگاه سختافزاری به مکان فعالیت صنعت گفت: تنها ارزیابیهای مکانیکی - فنی مهم نیست؛ بلکه باید ارزیابی اجتماعی نیز در حوزه صنعت و مسئولیت اجتماعی شرکتی مورد توجه قرار گیرد. ارزیابیهای که شامل درک مردم و پتانسیلی است که در آن منطقه وجود دارد و نقش مؤثری میتواند در رشد و توسعه صنعت داشته باشد.
ارسال نظر