به گزارش ایراسین، فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت چهاردهم، روز یکشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۴ در همایش سراسری روابطعمومیهای وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: روابطعمومی یک نهاد اجتماعی است، نه یک کارمند ساده یا صدای بلندگوی سازمان. اگر امر اجتماعی را درک نکنیم، نمیتوانیم از روابطعمومی انتظار تحول داشته باشیم.
وی با ذکر این نکته که روابطعمومیها در دنیا به عنوان پیشران اجتماعیسازی عملکرد سازمانها شناخته میشوند، افزود: نمیتوان انتظار اقناع عمومی داشت وقتی که روابطعمومی صرفاً در روز افتتاح پروژهها حضور مییابد و از فرآیند تصمیمسازی حذف شده است. کار روابطعمومی فقط اطلاعرسانی نیست؛ اقناع، همراهی و مشارکت اجتماعی، از وظایف اصلی آنهاست.
سخنگوی دولت با اشاره به تجربههای جهانی و شاخصهای بینالمللی تاکید کرد: در دنیا وقتی از روابطعمومی مؤثر صحبت میشود، از مفهومی به نام Effective Public Relations یاد میشود که دارای شاخصهای کیفی است. این امر زمانی تحقق پیدا میکند که روابطعمومیها از ابتدا در برنامهریزی، سیاستگذاری و تحلیل اجتماعی دخیل باشند.
وی با بیان اینکه تغییر در رویکردها دشوار اما اجتنابناپذیر است، ادامه داد: اگر واقعاً میخواهیم روابطعمومیها نقش تحولآفرین ایفا کنند، باید از ابتدا برای آنها نقش راهبردی تعریف کنیم، ابزار بدهیم، اختیار بدهیم و از آنها پاسخ بخواهیم.
مهاجرانی، با اشاره به نقش روابطعمومیها در فضای رسانهای امروز که به شدت متکثر و گوناگون است، تأکید کرد: در چنین فضایی، روابطعمومی بدون ابزار، بدون سیاست رسانهای و بدون حمایت، قادر به اثرگذاری نیست.باید نگاهمان را نسبت به روابطعمومی نو کنیم.
وی با اشاره به روزهای پرافتخار دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در این ایام به ما یادآوری میکنند که چه هزینههایی برای حفظ عزت و خاک این کشور پرداخت شده است.
سخنگوی دولت، همچنین گفت: امروز نیز روابطعمومیها میتوانند همان خط مقدم باشند؛ اما نه با شعار، بلکه با درک، اقدام و همراهی واقعی با مردم.
در بخش دیگر این برنامه، فاطمه زارعان مدیر مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اقدام سید محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت در راستای تبدیل کردن دفتر روابط عمومی این وزارتخانه به مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت صمت، اظهار کرد: امروزه روابط عمومی به مرکز راهبرد اطلاعات تبدیل شده است.
وی با تاکید بر اهمیت قرار دادن پیوست رسانهای برای تمام فعالیتهای وزارتخانه افزود: تا پیش از این سیاست واحدی در خصوص روابط عمومی نداشتیم. اکنون تشکیل یک شبکه اطلاع رسانی که تمام افراد در آن به صورت مویرگی حاضر باشند و اطلاعات از مرز به مرکز رد و بدل شود؛ ضرورت دارد.
زارعان ادامه داد: تولید محتوا در این زمان دیگر به تولید یک خبر و گزارش معطوف نمیشود بلکه باید در قالبهای مختلف برای مخاطبین مختلف این محتوا را تولید کرد. در راستای تولید محتوای خوب، بحث آموزش جز برنامههای ما است و بدین منظور چهار دوره ملی برای روابط عمومیهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفتیم.
مدیر مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نبود یک بانک اطلاعاتی درباره نیروی انسانی وزارت صمت را یکی از ایرادات موجود عنوان و خطاب به مدیران روابط عمومی حاضر در جمع تصریح کرد: در مستند سازی و آرشیو سازی ایراد داریم. باید زیرساخت و ساختار را درست کنیم. برنامه ارتباطی و رسانهای سال ۱۴۰۴ خود را تنظیم کنید و برایمان بفرستید. روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت میتواند هاب (قطب) تولید محتوا در موضوعات ذی ربط خود در کشور باشد. فراموش نکنیم که تولید محتوا باید در راستای اعتماد سازی پایدار شکل گیرد.
ارسال نظر