جعفری پنل

محمدعلی جعفری، مدیرعامل شرکت شتاب‌دهنده پیشرفت و آبادانی رستا، در پنل صنعت، معدن و مسئولیت اجتماعی همایش تجارب مسئولیت اجتماعی در ایران با تاکید بر ضرورت اصلاح رویکردهای مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های صنعتی گفت: فولاد مبارکه قصد دارد با الگوهای نوین و هدفمند فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی خود را هدایت کند و با تمرکز بر آموزش و توانمندسازی در مناطق روستایی و محلی به سمت توسعه پایدار حرکت کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، محمدعلی جعفری، مدیرعامل شرکت شتاب‌دهنده پیشرفت و آبادانی رستا زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه صبح سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه در پنل صنعت، معدن و مسئولیت اجتماعی از برنامه‌های جنبی نخستین همایش و نمایشگاه تجارب مسئولیت اجتماعی در ایران بر اهمیت و ضرورت اصلاح رویکردهای مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های صنعتی تأکید کرد و گفت: فولاد مبارکه قصد دارد با الگوهای نوین و هدفمند فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی خود را هدایت کند.

جعفری با اشاره به مشکلات ساختاری فعلی این حوزه شامل نبود مدل جامع، هدر رفت منابع مالی، ارتباط ضعیف با جامعه محلی و تمرکز بر رویکردهای کوتاه‌مدت گفت: رویکردهای سنتی که بیشتر شامل اقدامات خیریه‌ای و پروژه‌های بدون مشارکت واقعی مردم است، دیگر در ادبیات بین‌الملل پذیرفته نیست و جای خود را به توسعه پایدار مبتنی بر جامعه محلی، کارآفرینی اجتماعی، توانمندسازی و مشارکت ذی‌نفعان داده است.

مدیرعامل رستا افزود: مطابق با مطالعات جدید مهم‌ترین عامل مشکلات اجتماعی در کشور فقدان آموزش و توانمندسازی است که حدود ۷۸ درصد از آن را تشکیل می‌دهد، در حالی که تأمین مالی تنها ۶ درصد و سایر عوامل ۱۶ درصد را شامل می‌شوند. بر این اساس، تمرکز بر آموزش و توانمندسازی در مناطق روستایی و محلی می‌تواند نقش کلیدی در توسعه پایدار و مشارکت فراگیر ایفا کند. این رویکرد علاوه بر افزایش اعتماد و خودباوری در جوامع محلی به توسعه اقتصادی و رفع نیازهای اساسی مانند کشاورزی، بهداشت و آموزش کمک می‌کند و پایداری بلندمدت پروژه‌ها را تضمین می‌نماید.

وی با اشاره به مشکلات موجود در مناطق محروم از جمله عدم تطابق محتوا با نیازهای محلی، ضعف در امکانات و دسترسی‌ها و چالش‌های اقتصادی ناشی از ضعف آموزش‌های کاربردی که منجر به پایین بودن راندمان تولید و هدر رفت منابع می‌شود، اظهار داشت: مهاجرت روستاییان و کاهش انگیزه فعالیت‌های سنتی از دیگر معضلات است؛ اما در مقابل آموزش‌های عملی و مشارکتی که بر نیازهای واقعی مردم تمرکز دارند می‌تواند این مشکلات را برطرف و شبکه‌های محلی را توانمند سازد.

جعفری تصریح کرد: در مدل پیشنهادی شرکت سه دوره اصلی تعریف شده است، دوره اول نشاط و اعتمادسازی که با تشکیل کانون‌های پیشرفت روستایی و مشارکت مستقیم مردم، سندهای توسعه محلی تدوین می‌شود. دوره دوم نهال، که در آن مهارت‌ها و شبکه‌های محلی تقویت می‌شود و دوره سوم رویش، که با آموزش‌های تخصصی‌تر و پشتیبانی‌های مستمر ساختارهای حقوقی و پایداری پروژه‌ها برقرار می‌شود. این رویکرد، بر مشارکت فعال مردم و خودگردانی محلی تأکید دارد و نمونه‌هایی از آن در بیش از ۱۰۰ روستای کشور، از جمله در استان اصفهان اجرا شده است.

مدیرعامل رستا با تاکید بر اهمیت آموزش‌های عملی و کاربردی در توسعه محلی گفت: با این رویکرد، می‌توان به توسعه چندبعدی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دست یافت و معضلات موجود را به صورت پایدار حل نمود.

وی ادامه داد: شرکت فولاد مبارکه در راستای توسعه مسئولیت اجتماعی و جلب اعتماد عمومی، اقداماتی انجام داده است که نتایج قابل توجهی در بهبود وضعیت منطقه‌ای و اجتماعی داشته است.

جعفری تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، بیش از ۳ هزار فرصت شغلی ایجاد یا پایدار شده است که نشان‌دهنده اثرگذاری مثبت این اقدامات است. این فعالیت‌ها در قالب همکاری‌های مشترک با جهاد دانشگاهی و دیگر نهادها صورت گرفته و نخستین بار با همین رویکردها، رضایت اجتماعی مردم حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است که این رقم نشان‌دهنده اهمیت اعتمادسازی و مشارکت مردم در فرآیندهای توسعه است.

وی با بیان اینکه افزایش اعتماد اجتماعی کلید موفقیت در پیشبرد پروژه‌ها است، گفت: به عنوان نمونه در حوزه کشاورزی و دامداری با مساعدت‌های صورت گرفته راندمان گندم حدود ۱۰ درصد و در دام حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد افزایش یافته است. اقدامات انجام شده توانسته مشکلاتی مانند توسعه فضای فرهنگی و رفع نیازهای اصلی منطقه را برطرف کند.

به گفته جعفری در آینده، برنامه‌ریزی شده است که با تقویت شبکه‌های محلی و توانمندسازی در حوزه‌های مختلف، پایداری و توسعه منطقه‌ای بیشتر تضمین شود و شبکه‌های جدیدی شکل گیرد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان شتاب دهنده پیشرفت و آبادانی رستا با بیان اینکه فولاد مبارکه بر مشارکت فعال مردم در حوزه مسئولیت اجتماعی تأکید دارد، گفت: حضور مردم در فرآیندهای تصمیم‌گیری به جای صرفاً اجراکننده بودن، اثرگذاری بیشتری در موفقیت برنامه‌ها دارد. برای نشان دادن نتایج و فعالیت‌ها غرفه‌ای در شرکت برپا شده است که با ارائه کلیپ‌ها و مستندات، اثرات این اقدامات به صورت ملموس‌تر نمایش داده می‌شود. در مجموع این رویکرد نشان می‌دهد که با اعتمادسازی و مشارکت مردم، می‌توان در حوزه مسئولیت اجتماعی به نتایج پایدار و مؤثر دست یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =