سمیه محبی، نایب رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق بازرگانی ایران

سمیه محبی، نائب رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی ایران،در پنل تخصصی صنعت، معدن و مسئولیت اجتماعی بر نقش کلیدی مسئولیت‌پذیری در تحول اقتصاد و صنعت کشور تأکید کرد و خواستار تقویت ارتباط میان دانشگاه‌ها، بخش بازرگانی و جامعه برای دستیابی به توسعه پایدار شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سمیه محبی، نایب رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق بازرگانی ایران، صبح سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه در پنل صنعت، معدن و مسئولیت اجتماعی از برنامه‌های جنبی نخستین همایش و نمایشگاه تجارب مسئولیت اجتماعی در ایران سخن گفت.

محبی در این نشست به اهمیت و نقش مسئولیت اجتماعی و مسئولیت‌پذیری در جامعه تأکید کرد و ضمن ابراز احترام به حضار، به وضعیت و چالش‌های موجود در حوزه بازرگانی و اقتصاد کشور اشاره کرد.

وی بیان کرد که ایران با فاصله‌ای میان دانشگاه‌ها و بخش بازرگانی مواجه است و نیاز است که قبل از فعالیت‌های تجاری، ماهیت و ساختار این حوزه به خوبی شناخته شود.

نایب رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: با توجه به قدمت ۱۴ ساله اتاق بازرگانی به عنوان بزرگ‌ترین تشکل بخش خصوصی، این نهاد می‌تواند در حل معضلات اجتماعی و اقتصادی نقش مؤثری ایفا کند، هرچند که نفوذ و سیطره نهادهای حاکمیتی بر این تشکل‌ها مانع فعالیت مؤثر آن‌ها شده است.

وی بر اهمیت اصلاح مسیر اقتصاد و بازگرداندن آن به ریل صحیح تأکید کرد و بر ضرورت ارتباط بهتر و بیشتر بین صنعت و دانشگاه تأکید ورزید، چرا که یکی از خلأهای بزرگ اقتصاد کشور، نبود ساختارهای علمی و پژوهشی قوی است.

محبی توضیح داد که ساختار اتاق بازرگانی از شورای عالی، هیئت نمایندگان و هیئت رئیسه تشکیل شده و کمیسیون‌های تخصصی، مانند کمیسیون مسئولیت شرکتی، در این ساختار فعالیت می‌کنند. این کمیسیون در دوره‌های مختلف در اتاق‌های استانی و ملی فعال است و مفاهیم و رویکردهای آن فراتر از منشور رسمی است، به طوری که در پی حل مشکلات و چالش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی برمی‌آید.

وی به فعالیت‌های گسترده کمیسیون مسئولیت اجتماعی در اتاق شیراز و دیگر استان‌ها اشاره کرد. از جمله فعالیت‌های این کمیسیون می‌توان به آموزش و اطلاع‌رسانی، ترویج و توسعه مسئولیت اجتماعی، و ارتقای مشارکت فعالان اقتصادی در این حوزه اشاره کرد.

وی بر اهمیت توسعه پایدار، حکمرانی سازمانی مسئولانه و ترویج فرهنگ مسئولیت‌پذیری در جامعه تأکید کرد و نمونه‌هایی از فعالیت‌های عملی در مناطق محروم، مانند مهرستان سیستان و بلوچستان، را ذکر نمود که نشان‌دهنده تلاش‌های عملی و اثرگذار این کمیسیون است.

نایب رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی ایران به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دیگری مانند بنیاد مادر، آزادسازی زندانیان، و مؤسسات فرهنگی و آموزشی اشاره کرد که در جهت ارتقای فرهنگ و مسئولیت‌پذیری در جامعه فعالیت می‌کنند.

وی بر اهمیت قانون مسئولیت اجتماعی تأکید ورزید که با تلاش‌های صورت‌گرفته، اکنون شورای عالی راهبردی مسئولیت اجتماعی بخش خصوصی نظام‌مند شده است.

در پایان، محبی بر ضرورت همکاری و تعامل بیشتر بین اتاق‌های شهرستانی، دانشگاه‌ها و فعالان اقتصادی تأکید کرد و معتقد است که این همکاری می‌تواند به تحقق اهداف مشترک و توسعه پایدار جامعه کمک کند.

وی همچنین بر نقش مهم مشارکت اجتماعی در حل مشکلات و ارتقای سطح زندگی جامعه تأکید دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =