بهرامن

رییس خانه معدن ایران معتقد است که با نگاه هوشمندانه می‌توان سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت در معادن گینه انجام داد و نیاز صنایع معدنی کشور را به مواد اولیه برای سال‌های آتی تامین کرد.

به گزارش ایراسین، هفته گذشته در محل خانه معدن ایران جلسه‌ای در خانه معدن ایران میان هیات مدیره این تشکل با سفیر جدید ایران در گینه برگزار شد. در این باره محمدرضا بهرامن در گفت وگو با ایراسین اظهار کرد: چهارشنبه هفته گذشته، جلسه‌ای با سفیر جدید ایران در گینه داشتیم و در خصوص سرمایه‌گذاری‌های مشترکی که می‌تواند در زمینه معدن و صنایع معدنی بین ایران و گینه اجرایی شود، بحث و گفتگو انجام شد.  

وی در ادامه با اشاره به قدمت 60 ساله ایران و گینه اظهار کرد: باتوجه به سابقه طولانی ارتباط ایران و گینه، همچنین وجود یک پایگاه ایرانی در افریقا، حدود 20سال قبل سرمایه‌گذاری از سوی دولت ایران در معدن بوکسیت گینه انجام شد و اکتشافات آن به سرانجام رسید؛ در واقع هدف از این سرمایه‌گذاری، انتقال بوکسیت این معدن به ایران و استفاده آن برای صنعت آلومینیوم کشور بود.

رییس خانه معدن در ایران در این زمینه افزود: در راستای پیگیری شرایط فعلی در معدن بوکسیت گینه، مذاکرات تلفنی با مجری طرح بوکسیت در گینه صورت گرفت و بنا شد تا کارهایی که ایران در کشور گینه انجام داده و اقدامات دیگری که برای به سرانجام رساندن این پروژه لازم است انجام شود.

بهرامن با بیان اینکه باید برای نهایی شدن و ادامه کار در معدن بوکسیت گینه اقدامات بسیاری انجام شود، در ادامه به برنامه‌ریزی‌های ایمیدرو برای اثبات سرمایه‌گذاری در این بخش اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد برای انجام این کار لازم است تا وزارت خانه نیز وارد عمل شود تا طرح به نتیجه برسد. زیرا امروزه بر اساس روابط دیپلماسی اگر بهره برداری از معدن بوکسیت گینه انجام نشود و برای آن برنامه ریزی صورت نگیرد، نباید انتظار داشته باشیم که در دیگر بخش‌های معدنی این کشور بتوانیم ورودکنیم.

به عقیده رییس خانه معدن ایران، نگاه هوشمندانه می‌تواند این فرصت را ایجاد کند که ایران نیز بخشی از نیازهای خود را در کشور گینه برای صنایع معدنی تامین کند.

وی افزود: در این راستا سفیر ایران در گینه پیشنهاداتی ارائه کردند که بتوانیم از پتانسیل‌های گینه در بخش معدن استفاده کنیم. درواقع سرمایه گذاری بلند مدت در گینه برای تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع می تواند در دستور کار قرار گیرد.

به گفته بهرامن؛ گینه ذخایر خوبی از سنگ آهن را دارد و هم اکنون کشورهایی همچون چین؛ ترکیه و فرانسه در آن سرمایه گذاری بزرگی را انجام دادند. حال با توجه به اینکه ایران به عنوان یک کشور معدنی بزرگ بشمار می آید، می‌تواند سرمایه‌گذاری برای زیرساخت‌ها و تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع معدنی خود را از طریق دیگر کشورها بدست آورد.

وی افزود: هم اکنون با توجه به سرمایه‌گذاری که در بخش بوکسیت گینه توسط ایمیدرو در انجام شده، شاید بتوانیم در بخش‌های دیگر معدنی نیز ورود داشته باشیم؛ بر این اساس هیات مدیره خانه معدن ایران نیز بر این موضوع تمرکز کرده و قرار است مطالعاتی روی کشور گینه به همراه ایمیدرو انجام دهد تا بتوانیم در شرایط موجود برای تامین نیاز صنایع به مواد اولیه در آینده از این کشور به نحو مطلوب بهره بگیریم.

رییس خانه معدن در ادامه سخنانش به ذخایر سنگ آهن موجود در گینه اشاره کرد و گفت: کشور گینه از ذخایر مطلوب سنگ آهن برخوردار است و سفیر ایران موضوع را اعلام کرد که آمادگی همکاری در این بخش برای ایران وجود دارد و ما می‌توانیم سرمایه‌گذاری بلند مدت روی این ذخایر معدنی در گینه انجام دهیم. همچنین طلا نیز یکی دیگر از ذخایر موجود و قابل قبول در گینه است که می توان روی آن سرمایه گذاری کرد.

بهرامن ادامه داد: البته برای شروع همکاری با گینه لازم است تا در ابتدا با قوانین معادن گینه آشنا شویم؛ در این رابطه قرار شد تا سفیر ایران اطلاعات را در اختیار خانه معدن ایران قرار دهد و ما هم این اطلاعات را به اعضای خود و کسانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در کشور گینه را دارند، ارائه خواهیم کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =