برنج

درحالی برخی از نمایندگان به دنبال اعمال ممنوعیت ورود برنج به بازار کشورمان برای حمایت از تولیدکنندگان هستند اتفاقی نادر عامل بروز نگرانی شده و احتمالا امسال روندی غیرمعمول در زمینه تامین برنج بازار ایجاد می‌شود.

به گزارش ایراسین، ماجرا از آنجا آغاز شد که اوایل سال جاری خبر تولید 2 میلیون و 900 هزار تن برنج در کشور طی سال زراعی قبل 1398 از طریق مقامات وزارت جهاد کشاورزی رسانه‌ای شده بسیاری از مسئولان تاکید بر خودکفا شدن ایران در تامین نیاز خود داشتند.

درست در همین میانه برخی از کارشناسان و فعالان بخش خصوصی به این گفته واکنش نشان دادنده و اعلام کردند قطعا سال جاری با کمبود قابل توجه برنج روبرو می‌شویم و همین روند عاملی در روند افزایشی قیمت‌ها خواهد شد.

این موضوع راه بجایی نبرد تا اینکه مسئولان بانک مرکزی به استناد خودکفایی تولید برنج روند تخصیص ارز 4200 تومان به واردات برنج را کند کرد و نهایتا واردکنندگان رسمی نتوانستند آنطور که لازم بود ارز مورد نیازش را تامین کنند.

اما امروز دوباره این اختلافات بالا گرفته و تقریبا بسیاری از نمایندگان هم به حامیان ممنوعیت واردات برنج پیوسته و اعلام می‌کنند هیچ نیازی به واردات نیست و تنها واردات اندکی برنج برای ذخایر استراتیک لازم داریم.

امسال تولید خوبی داریم

جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج ایران با اشاره به بارش‌های مناسب بهار امسال به خبرنگار ما گفت: با توجه به شرایط مناسب کشت برآوردهای موجود نشان می‌دهد امسال تولید برنج بالاتر میزان سال گذشته یعنی 2 میلیون و 400 هزار تن خواهد بود.

علیزاده شایق در ادامه افزود: با درنظر گرفتن اینکه تازه ابتدای فصل برداشت است شاید ارایه آمار میزان تولید به صورت قطعی منطقی نیست اما برآورد اولیه حکایت از این که نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش تولید داشته باشیم.

وی تاکید کرد: علاوه بر شرایط جوی مساعدافزایش سطح زیرکشت مکانیز و استفاده از ارقام پرمحصول عواملی هستند که می‌تواند روند افزایشی تولید را برای ایران ثبت کند و به همین میزان اهمیت واردات را در بازار کاهش دهد.

دبیر انجمن برنج ایران همچنین اظهار کرد: با درنظر گرفتن روند رشد جمعیتی و همچنین افزایش تقاضا احتمالا امسال هم مثل سنوات گذشته چیزی در محدوده سه میلیون و دویست هزارتن برنج در بازار لازم داریم که با رقم تولید حداکثر نزدیک به 700 هزار تن واردات لازم است.

علیزاده شایق درباره قیمت برنج امسال به خبرنگار ما گفت: همانطور که قبلا اشاره شد اکنون اول فصل برداشت است و تعیین قیمت شاید منطقی نباشد اما کیفی‌ترین و بهترین برنج ایرانی اکنون در بازارهای شمالی حدود 24 تا 25 هزار تومان است.

46 درصد تولید در مازندران است

عزیزاله شهیدی‌فر، رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران به عنوان یکی از عمده‌ترین مراکز تولید برنج کشور به خبرنگار ما گفت: خوشبختانه امسال با توجه به شرایط جوی مناسب در این استان دو کشت مناسب انجام می‌شود با تولید نزدیک به یک و نیم میلیون تن برنج تقریبا نیمی از نیاز بازار ایران را تامین می‌کنیم.

شهیدی‌فر در ادامه افزود: بهبود زارعت در ایران و همچنین مکانیزه کردن مراحل مختلف کشت درکنار اصلاح بذور و ایجاد ارقام مناسب و پرمحصول در کشور عاملی است که روند تولید طی 5 سال گذشته افزایش داشته و نیازی به واردات برنج برای کشور نداریم.

این مقام مسئول درباره افزایش کشت مکانیزه تصریح کرد: دستاوردهای مناسبی که در سطح شالیزارهای پایلوت داشتیم عاملی است که برای مکانیزه کردن 90 درصد از سطح زیر کشت استان تا دوسال آینده تدوین کنیم و با این کار برآورد کرده‌ایم حداقل 20 درصد افزایش تولید داشته باشیم.

وی به افرادی که مخالف ممنوعیت واردات برنج هستند توصیه کرد به آمارهای تولید و تغییر شیوه‌های کشت توجه داشته داشته باشند که عملکرد تولیدکنندگان بالا رفته و بدون تردید برداشت محصول امسال ثابت می‌کند که نیاز به واردات نداریم.

هرسال همین داستان تکرار می‌شود اما...

در همین زمینه، مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج به خبرنگار ما گفت: هرسال این موضوع ممنوعیت واردات از سوی گروهی خاص مطرح می‌شود و تنها دستاوردی که ایجاد می‌کند روند افزایشی قیمت برنج است.

کشاورز در ادامه گفت: واردکنندگان برنج با توجه به تجاربی که طی سنوات گذشته داشته‌اند به هیج عنوان بیش از میزان نیاز بازار اقدام به واردات نمی‌کنند و اصولا هیچ تاجری علاقمند نیست سرمایه خود را زمینگیر کند برای کالایی که تقاضا ندارد.

وی با اشاره به مشکلات ارزی به خبرنگار ماگفت: موضوع محدودیت‌های ارزی و قوانین دست و پا گیر بانک مرکزی باعث بروز مشکلات عمده‌ای برای تجار سرشناس شده است چون اکنون تنها بانک مرکزی ارز مورد نیاز را تامین می‌کند و براساس سیاست‌های هم که تاکنون تجربه کرده‌ایم واردکنندگان عمدتا با مشکل مواجه شده‌اند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج به خبرنگار ما گفت: مترسک واردات برای سودجویی مطرح می‌شود درحالی که آمارهای واقعی تولید برنج و همچنین نیاز واردات نشان می‌دهد به هیچ عنوان ما در سطح خودکفایی نیستیم و نیاز به واردات داریم.

وی معتقد است تنها سرانه مصرف برنج برای ایرانیان جهت اعلام نیاز بازار کافی نیست چون بخش عمده‌ای از مصرف برنج در رستوران‌ها، اندرزگاه‌ها و کترینگ‌ها را هم باید درنظر داشته باشیم و در محاسبات مدنظر داشته باشیم.

به گفته وی احتمالا مسئولان توجهی به عواقب تصمیم‌گیری خود در زمینه واردات ندارند چون این نوع برنج دقیقا نیاز قشر ضعیف کشورمان است و درصورت گران شدن بیشتر از حال حاضر قطعا برنج از سفره بسیاری حذف شده و مشکلات را زیاد می‌کند.

کشاورز درباره قیمت برنج در سال جاری به خبرنگار ما گفت: اینکه امروز بخواهیم افکار عمومی را نگران کنیم با توجه به روند فعلی و بارش‌های اخیر در گیلان شاید برنج ایرانی قیمتی نزدیک به دوبرابر حال حاضر را به خود ببیند.

اتفاقی نگران کننده

ابراهیم اکبرزاده مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی گیلان هفته گذشته اعلام کرد: با رسیدن بیش از 70 درصد از شالیزارهای استان گیلان به زمان برداشت برآورد کرده‌ایم نزدیک به 850 هزارتن برنج از این منطقه برداشت می‌شود، یکباره تغییر شرایط جوی در استان و بارش‌های گسترده باعث شد تا این آمار تحت تاثیر قرار گیرد.

رحیم محمدی، یک کشاورز در منطقه فومن گفت: از ابتدای هفته گذشته روند افزایشی بارش‌ها درست زمانی که موعد برداشت رسیده بود باعث آسیب زیادی به شالیزارها شد و اغلب شالیزارها به تالاب تبدیل شده و برنج‌ها درحال از بین رفتن است.

محمدی در ادامه افزود: با این اتفاق نیروی کار برای برداشت دستی یا مکانیزه محدود شد و همین موضوع عاملی شده تا کشاورزان با نگرانی کنار شالیزار بنشینند و شاهد گندیدن برنج‌هایشان باشند.

وی تاکید کرد: اگر به منطقه فومن، طارم، تالش یا مناطق اطراف امروز سفر کنید شاهد افزایش بوی گندیدگی از شالیزارها هستیم و همین گواهی است برای نابود شدن حاصل دسترنج کشاورزان و نکته نگران کننده‌تر اینکه با توجه به کمبود کارگر در این منطقه و ماشین‌آلات برداشت ضربه‌ای کاری به تولید وارد شده است.

این کشاورز در استان گیلان درباره افزایش قیمت کارگر و ماشین برداشت به خبرنگار ما گفت: درپی این اتفاق یکباره کارگری که روزانه 50 تا 80 هزار تومان دریافت می‌کرد برای برداشت یکباره 200 هزار تومان به بالا درخواست می‌کند و ماشین‌های برداشت هم همین روند افزایشی را پیش کشیده‌اند.

محمدی تصریح کرد: آن بخش از برنج‌کاران هم که توانستند محصولاتشان را برداشت کرده‌اند اکنون نیازمند ماشین ترکوب برای انجام پروسه تکمیل برداشت هستند که متاسفانه اغلب ماشین‌های برنجکوبی خشک‌کوب بوده و اکنون این نگرانی ایجاد شده که برنج‌های برداشت شده هم از بین بروند.

وی به خبرنگار ما گفت: اگر مسئولان وزارت جهاد ماشین‌آلات برداشت یا کارگر به منطقه ارسال نکند بدون تردید بخش عمده‌ای از محصول استان گیلان از بین رفته و قطعا کمبود برنج در کشور داریم.

به گفته این کشاورز البته مشکل فقط تولید نیست مشکل اصلی مربوط به زمین‌های اجاره‌ای است که اکنون کشاورزانی که شاهد از بین رفتن محصولشان هستند تعهداتی دارند که باید انجام دهند و اختلاف‌ها بالا خواهد گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =