سلیمانی

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درخصوص تغییر در ضرایب زنجیره فولاد گفت: اصرار سنگ آهنی ها بر افزایش ضرایب زنجیره فولاد، منجر به افزایش افسارگسیخته قیمت‌های مقاطع فولادی خواهد شد و در نهایت این مصرف کننده نهایی است که متضرر می شود و در نهایت کارخانه های فولادی را با زیان انباشته مواجه می سازد.

نادر سلیمانی با بیان این مطلب در گفت وگو با "ایراسین" افزود: با وجود اینکه تا به امروز انجمن فولاد با تغییر در ضرایب زنجیره فولاد مخالفت کرده، اما تاثیرات این موضوع در بازار قابل مشاهده است. برای مثال امروز قیمت شمش 40درصد نسبت به فروردین ماه افزایش داشته است. همچنین برخی از مقاطع فولادی همچون میلگرد نیز تا 60درصد افزایش قیمت را تجربه کرده اند.  

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: تغییر در ضرایب زنجیره فولاد باید با کارشناسی دقیق انجام شود. چراکه این افزایش ضرایب مورد درخواست بخش معدن به صورت افسارگسیخته قیمت نهایی را بالا می برد و باعث زیان انباشه وکاهش تولید برای تمام کارخانجات تولیدکننده فولاد می‌شود.

وی گفت: قیمت‌های زنجیره فولاد از 5 سال پیش ثابت بوده است، اما اکنون با تغییر در قیمت پایه، به طور اتوماتیک تمام زنجیره فولاد تحت تاثیر این موضوع قرار می گیرند و افزایشی می‌شوند.

به گفته سلیمانی، خواسته بخش سنگ آهن و کنسانتره برای بالابردن ضرایب قیمتی کنسانتره از 16 درصد به 21 درصد، در بخش‌های بعدی زنجیره نیز اثرگذار بوده و قیمت نهایی در هر بخش را حدود 10تا 12درصد تحت تاثیر قرار می‌دهد. این درحالیست که قیمت پایه در جلسه ای که در محل وزارت صمت برگزار شد، توسط معاونت معدنی وزارت صمت اصلاح شد و قیمت پایه بر مبنای فوب خلیج فارس از 83درصد به 95درصد تغییر کرد؛ همین مساله نیز بر مابقی زنجیره فولاد اثر مستقیم گذاشت و تغییر قیمت نهایی آنها در بورس به وضوح دیده شد.

وی ادامه داد: حال اینکه اکنون هم قیمت پایه افزایش پیدا کند و هم قیمت کل زنجیره بالاتر برود نتیجه ای بجز افسار گسیختگی قیمت‌ها را به دنبال نخواهد داشت و یک نوع دلال بازی در بازار به وجود می آورد و به طور قطع در نهایت هم مصرف کننده و هم تولیدکننده نهایی متضرر خواهند شد.

وی درباره اینکه آیا افزایش ضرایب قیمتی بر بخش صادرات نیز اثر می‌گذارد یا خیر نیز گفت: به طور قطع این موضوع بر صادرات نیز اثرگذار خواهد بود. کما اینکه ما باید در ابتدا یکسری اصلاحات در زمینه صادرات محصولات انجام دهیم تا از التهاب بازار کم شود. اکنون عدم رسیدن به یک نتیجه مشخص برای تعیین قیمت کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در زنجیره فولاد، خود باعث شده تا در بازار التهاب ایجاد شود.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: هفته گذشته نیز  برخی از معاملات شمش به دلایلی که مشخص نیست توسط بورس ابطال شد که نتیجه آن افزایش تقاضا از سوی نوردکاران و کاهشی شدن تولید را به دنبال دارد. زیرا شمش مواد اولیه تمام مقاطع فولاد است و اگر عرضه نشود صنایع پایین دستی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر افزایش قیمت در بازار تحت تاثیر افزایش نرخ ارز نیز بوده است و در مجموع باعث شده تا شاهد رشد افزایشی قیمت‌ها باشیم که منطقی هم نیست. زیرا اگر قیمت پایه که 95درصد فوب خلیج فارس است را با دلار حتی 20هزارتومانی محاسبه کنیم نباید قیمت میلگرد به 10هزار تومان برسد.

وی افزود: در واقع تغییر ضرایب قیمتی در شرایط فعلی در زنحیره فولاد نه تنها افزایش لجام گسیخته قیمت ها را در بازار در پی خواهد داشت، بلکه از طرفی با توجه به سهم بالای شرکتهای فولادی در بازار سرمایه، این اقدامات غیر کارشناسی باعث التهاب در بازار سرمایه خواهد شد که این موضوع قطعا با استراتژی دولت در حمایت از بازار سرمایه مغایرت دارد.

سلیمانی در پایان تاکید کرد: اگر ضرایب زنجیره فولاد تغییر کند، قیمت‌های تمام شده داخلی از قیمت جهانی نیز بیشتر خواهد شد.

به گزارش ایراسین، امروز آخرین مهلت فولادی ها و سنگ آهنی ها برای رسیدن به یک نتیجه مشخص برای ضرایب قیمتگذاری در زنجیره فولاد بود و باز هم توافقی حاصل نشد. اصرار سنگ آهنی ها بر افزایش ضرایب و در مقابل مخالفت فولادی با این موضوع و حفظ ضرایب فعلی در این جلسه مطرح شد. بنابراین باید منتظر ماند و دید که معاونت معدنی وزارت صمت چه تصمیمی برای ضرایب زنجیره فولاد خواهد گرفت.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =