حفاری اکتشافی

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران در خصوص تاثیرات ناشی از افزایش نرخ ارز گفت: بیشترین تاثیر منفی حاصل از افزایش نرخ ارز روی حفاری های معدنی است که باعث می‌شود تعداد حفاری ها و عمق آنها کاهش یاید.

وحید صائب فر با بیان این مطلب در گفت وگو با "ایراسین" در ادامه افزود: نرخ ارز در دو بخش از فعالیت‌های اکتشافی تاثیر زیادی دارد. نخست در بخش تجهیزات حفاری است که اکثر آنها از خارج کشور وارد می شوند و تابعی از نرخ ارز هستند. اکنون با توجه به بالا رفتن نرخ ارز شرکت‌های معدنی در انجام عملیات حفاری با مشکل روبرو می شوند، زیرا قیمت حفاری افزایش پیدا می‌کند و به ویژه برای شرکت های خصوصی مشکل به وجود می‌آورد و آنها به ناچار مجبورند عمق و تعداد حفاری‌های اکتشاف و شناخت ذخیره را کاهش دهند و این موضوع در بلند مدت تاثیرات بسیار منفی در کیفیت و کمیت کارهای اکتشافی می‌گذارد.

صاحب فر ادامه داد: بخش دوم در خصوص انجام فعالیت های آزمایشگاهی است. چراکه بخشی از مواد مورد نیاز برای کارهای آنالیز آزمایشگاه ها از خارج کشور وارد می شود و نرخ ارز نیز روی آن اثر گذار است؛ در نهایت با افزایش نرخ ارز، بهای آزمایش بالا می‌رود و بخش خصوصی نیز به دلیل داشتن منابع محدود مجبورند تعداد آنالیز را را کم کنند که این موضوع نیز بر اکتشافات معدنی تاثیر منفی دارد.

وی در ادامه صحبت هایش به این نکته نیز اشاره داشت که اکنون در کشور تعداد محدودی از شرکت ها از آن استفاده می کنند و آن هم به کارگیری نرم‌افزارهای معدنی ریجستر شده است. به گفته صائب فر، اگر یک شرکت معدنی بخواهد کار اکتشافی را در مقیاس بین‌المللی انجام دهد به ناچار باید از این نرم افزارها استفاده کند تا فعالیت‌های اکتشافی آن در سطوح بین‌المللی از اعتبار برخوردار باشد؛ (اکنون در ایران شرکت‌های محدودی از این نوع نرم افزار استفاده می‌کنند)بنابراین می توان گفت که اثرات حاصل از افزایش نرخ ارز سبب می شود تا شرکتها نتوانند گزارشهای خود را در مقیاس بین المللی تعریف کنند.

به گزارش ایراسین، افزایش نرخ ارز از یکسو و رکود اقتصادی حاکم شده بر کشور از طرف دیگر موجب شده تا بسیاری از فعالیت‌های صنعتی و معدنی با مشکل روبرو شوند.

باید دید که در ادامه سال جاری چه تدابیری از سوی دولت برای بهبود شرایط برای ادامه کار این دو بخش تلاشگر اندیشیده خواهد شد.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =