دکتر کتیبه

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر گفت: صنعت فولاد فعالترین بخش اقتصاد خارجی کشور است که ارزآوری خوبی برای کشور دارد و ممکن است با تحریم بازارهای بین المللی محدود شوند، باید دید که چگونه می‌توان به مقابله با تحریمها پرداخت تا اثرات آن کمتر شود.

همایون کتیبه در گفت وگو با " ایراسین" با بیان این مطلب در ادامه افزود: تحریم‌های اعمال شده از سوی امریکا که به تازگی برای شرکت‌های فولادی و معدنی مطرح شده تا حدودی می‌تواند به ضرر اقتصاد کشور باشد و منجر به کم شدن ارتباطات با بازارهای بین‌المللی شود. به این شکل که بیشتر به کشورهای همسایه همچون عراق و افغانستان صادرات داشته باشیم و در نهایت میزان درآمدها نیز کاهش یابد. 

وی درباره اینکه آیا تحریم‌ها بر روند همکاری دانشگاه‌های ایران با دیگر کشورها اثرگذار بوده نیز گفت: خیر در این زمینه تاکنون به مشکل جدی برخورد نکرده ایم. برای مثال بنده به عنوان مجری طرح آموزش بین المللی و برگزاری کارگاه های تخصصی معدن و صنایع معدنی برای کارشناسان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکتهای وابسته از سوی دانشگاه امیرکبیر  انتخاب شده ام، اما بیشتر از اینکه تحریمها در مسیر اجرایی این طرح به ما آسیب برساند، کرونا به کار لطمه زده است.

کتیبه ادامه داد: البته باید به این موضوع اشاره کرد که مدرسین خارجی تا قبل از تحریم‌ها مراودات بیشتری با دانشگاه های ایران داشتند و به کشورمان سفر می‌کردند، اما اکنون به دلیل ترس تحریمها کمتر به ایران می آیند.

وی با بیان این مطلب در ادامه افزود: اما در خصوص طرح یادشده، بیشتر قرار بود که از مدرسین ایرانی مقیم خارج از کشور کمک بگیریم که تحریم‌ها روی آنها تاثیر کمتری داشت، اما کرونا کار با اختلال روبرو کرد و اکنون بیشتر در تلاشیم تا دوره های آموزشی را به صورت وبینار برگزار کنیم.

گفتنی است که امروزه با توجه به نیاز صنعت کشور به فناوری و دانش روز، ارتباطات خوبی با دانشگاه‌های مختلف برقرار کرده و از این طریق ضمن تامین نیاز خود، منجر به رونق ساخت داخل و بومی سازی در بخش های مختلف صنعت می شود.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =