کاهش مصرف الکترود گرافیتی در کوره های قوس الکتریکی در ناحیۀ فولادسازی و ریخته گری مداوم

دبیر انجمن ماشین سازان پخت نان و شیرینی معتقد است ثبات قیمت فولاد در کشور منجر به تحرک بیشتر در میان صنایع مختلف می‌شود.

محمود مرشدی دبیر انجمن ماشین سازان پخت نان و شیرینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایراسین در خصوص موانع پیش روی تولیدکنندگان در کشور، اظهار داشت: بی ثباتی قیمت فولاد گریبانگیر تولید کنندگان ماشین‌ آلات در حوزه دستگاه‌های پخت نان و شیرینی شده است.

وی گفت: امروز تولید کننده برای تهیه مواد اولیه با مشکلات عدیده‌ای همچون گرانی فولاد مواجه است و به فراخور این بالا بودن قیمت نمی‌تواند محصولات خود را بر اساس یک خط سیر منطقی تولید کند.

مرشدی با انتقاد از وجود موانع در زمینه تهیه آسان فولاد، بیان داشت: شرکت‌های بزرگ تولیدی به دلیل توانایی بالای مالی در ابتدای سال فولاد مورد نیاز خود را پیش خرید می‌کنند و در این میان صنایع کوچک و متوسط در بازه‌های زمانی مختلف با موانعی همچون نوسان بازار فولاد مواجه می‌شوند.

دبیر انجمن ماشین سازان پخت نان و شیرینی تاکید کرد: امروز تولید کننده ماشین آلات پخت نان و شیرینی علاوه بر جدال با قیمت‌های سرسام آور، باید با دلالان بازار فولاد نیز بجنگد، زیرا این امکان برای صنایع کوچک وجود ندارد که به راحتی و بدون واسطه بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را از مجموعه‌ای مانند «فولاد مبارکه» تامین کنند.

مرشدی یادآور شد: هر زمان تولید کننده در راه تهیه مواد اولیه خود چالش کمتری داشته، به تبع آن محصولات بهتر و با قیمت منطقی تر نیز تولید کرده است. برای مثال در حدود سه سال قبل برای یک بازه زمانی کوتاه ثبات قیمت فولاد باعث شده بود تولید کنندگان صنایع مختلف بتوانند با آرامش بیشتری به امر تولید بپردازند.

تحریم‌ها چوب لای چرخ صادرات گذاشته است

دبیر انجمن ماشین سازان پخت نان و شیرینی در پاسخ به این پرسش که تولید کنندگان داخلی چه موانعی در راه صادرات محصولات خود دارند، بیان داشت: بزرگترین مانع برای صادر کننده در روزگار کنونی، بحث تحریم‌ها است. امروز کشور مقصد مدعی این مسأله است که نمی‌تواند پول محصول خریداری شده را به حساب صادرکننده واریز کند و همین امر باعث لطمه به روند صادرات شده است.

وی تصریح کرد: تولید کنندگان ماشین‌ آلات پخت نان و شیرینی از دانش کافی برای تولید محصولات با کیفیت برای بازار هدف خاورمیانه، آسیای میانه و کشورهای همسایه برخوردار هستند و در دو دهه گذشته نیز با ارسال محصولات با کیفیت به کشورهای مختلف این موضوع را ثابت کرده‌اند.

دبیر انجمن ماشین سازان پخت نان و شیرینی اظهار داشت: متاسفانه وضع تعرفه‌های ظالمانه گمرکی برای شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور و همچنین مشکلات مرتبط با حمل و نقل کار را برای صادر کنندگان سخت کرده است.

وی گفت: بی ثباتی قیمت ارز در داخل کشور روی قیمت تمام شده محصولات ایرانی تاثیر مستقیم دارد و در بازار رقابتی خارج از کشور همین مسأله تأثیر خود را می‌گذارد، برای مثال در سال‌های اخیر شاهد این بودیم که افزایش قیمت تمام شده محصولات ایرانی موجب واکنش منفی کشورهای وارد کننده شد.

دبیر انجمن ماشین سازان پخت نان و شیرینی با انتقاد شدید از واردات بی ضابطه برخی از محصولات صنعتی به داخل کشور، بیان داشت: متاسفانه سالهاست که در کشور ما شعار حمایت از محصولات و تولیدکنندگان داخلی داده می‌شود، اما در عمل شاهد هستیم که برخی از افراد با استفاده از رانت و یا دور زدن گمرکات کشور، اقدام به واردات محصولاتی به کشور می‌کنند که همان محصولات با بهترین کیفیت در داخل کشور در حال تولید است.

مرشدی در پایان گفت: انتظار صنعتگران و تولید کنندگان این است که مسؤولان حاکمیتی برای یک مدت کوتاه در کنار ایشان به امر تولید و صادرات مبادرت بورزند تا مشکلات آنها را از نزدیک لمس کنند.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =