• ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۹
  • کد خبر: 5869
  • readingTime: ۲ دقیقه
آلومینیوم

این روزها تامین خوراک صنایع پایین‌دست آلومینیوم با مشکلاتی همراه است، البته تولیدکنندگان این صنایع برخلاف سال‌های گذشته از کمبود مواد اولیه گلایه‌مند نیستند، بلکه گران شدن مواد اولیه را مشکل اصلی خود می‌دانند. قیمت‌هایی که از قیمت‌های جهانی نیز گوی سبقت را ربوده و سبب شده است که دیگر تولید برای این واحدها با حداقل سوددهی همراه باشد.

آریا صادق‌نیت حقیقی، عضو هیات‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در گفت‌وگو با ایرانسین عنوان کرد: هم‌اکنون وضعیت بازار صادرات آلومینیوم چندان خوب نیست، این در حالی است که شرکت ما به کشورهایی چون چین، هند، کره‌جنوبی، عراق و افغانستان، ارمنستان و ترکمنستان صادرات انجام می‌دادیم اما نزدیک یک سال است که بازارهای صادراتی خود را از دست داده‌ایم.
صادق‌نیت حقیقی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی صنایع پایین‌دست آلومینیوم شده است، عنوان کرد: یکی از مهمترین مشکلات صنایع پایین‌دست آلومینیوم این است که قیمت مواد اولیه بسیار گران شده و حتی از قیمت‌های جهانی نیز بالاتر رفته است و همین موضوع ما را در برابر رقیب‌های خارجی ما آسیب‌پذیر کرده است و سبب شده که قدرت رقابت خود را در منطقه از دست بدهیم. این در حالی است که شرکت‌های ایرالکو و هزمزال و المهدی شمش‌های خود را به هند و ترکیه که رقیب ما در منطقه هستند، می‌فروشند. این دو کشور بازارهای افغانستان و عراق را از ایران گرفتند.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت بازار داخلی آلومینیوم عنوان کرد: افزایش ظرفیت تولید از جمله برنامه‌های شرکت‌های در صنایع پایین‌دست آلومینیوم است. اگرچه بازار در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا و ادامه تحریم‌ها با رکود همراه است که برای رفع آن باید تدابیری بیندیشد. بنابراین برای عبور از بحران رکود و تحقق جهش تولید باید زیرساخت‌های بازارهای صادراتی را تقویت کرد.
عضو هیات‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با اشاره به عبور بازار از دوران تحریم‌ها عنوان کرد: برخی مسائل همچون تحریم‌ها در بازار تاثیرگذار بوده‌اند اما در دو سال گذشته بازار راه خود را پیدا کرده است. البته مسائل کلان سیاسی از حوزه تصمیم‌گیری تولیدکنندگان خارج است، اما تا آنجایی که به تولیدکننده و وضعیت بازار داخلی بازمی‌گردد، باید برای بازار و اموری چون تهیه مواد اولیه و صادرات برنامه‌ریزی درست انجام داد.  
صادق‌نیت حقیقی در پایان تاکید کرد: ما امیدوار هستیم که دولت بین قیمت داخلی و قیمت خارجی در مواد اولیه تفاوت قائل شود، زیرا این امر سبب پیگیری از خام‌فروشی می‌شود. قیمت‌های صادراتی نباید آنقدر بالا باشند که تولیدکنندگان آن تمایل به صادرات داشته باشند در حالی که اگر این مواد اولیه در داخل مورد استفاده قرار گیرد، هم سبب اشتغالزایی بیشتر و هم با صادرات محصول نهایی سبب ارزآوری بیشتر می‌شود. بنابراین دولت باید سیاست‌های خود را به سمت صادرات بیشتر پیش ببرد و این موضوع مهم نیز زمانی عملی می‌شود که نرخ‌های داخلی با قیمت‌های صادراتی یکسان شود و معافیت‌های خام‌فروشی برداشته شود. پیشگیری از خام‌فروشی یکی از وظایف مهم دولت است، چراکه در غیر این صورت شرکت‌ها به سمت خام‌فروشی تمایل پیدا خواهند کرد.

گفتنی است این تولیدکنندگان با طیف وسیعی از صنایع پایین‌دست خود چون صنایع هوا و فضا، کشتی‌سازی، خودروسازی، لوازم خانگی و ... در ارتباط هستند و گران شدن محصول آنها همان تورم را با خود به این صنایع پایین‌دستی منتقل خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =