معدن انگوران

مجتمع معدنی سرب و روی انگوران که از واحدهای زیرمجموعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به شمار می آید، بزرگترین معدن سرب و روی کشور است که بعد از سال‌ها بهره برداری از این معدن به شکل روباز، اکنون امکان معدنکاری زیرزمینی هم در این معدن برای برداشت وجود دارد.

به گزارش ایراسین و بنا به گفته مدیر مجتمع معدنی سرب و روی انگوران، این معدن که سال گذشته را با موفقیت پشت سر گذاشته و اهداف تعریف شده تولید ماده معدنی و استخراج باطله را محقق ساخته، امسال نیز برنامه‌ای برای تولید 750هزارتن ماده معدنی را دستور کار قرار داده و ظرفیت فروش روزانه محصول به میزان 3500تن در 320 روز کاری در سال را در برنامه های خود تعریف کرده است. برای اینکه در جریان اقدمات انجام شده از سوی این مجتمع بزرگ معدنی قرار بگیریم، "ایراسین" با امید فلاح مدیر مجتمع معدنی سرب وروی انگوران به گفت و گو پرداخته که در ادامه می خوانید.

در خصوص آخرین وضعیت معدن انگوران و میزان ماده معدنی استخراج شده در سال 98 توضیح دهید.

عملکرد معدن انگوران در بخش روباز در سال 98 به گونه‌ای بود که توانست به طور کامل تمام اهداف برنامه را در بخش تولید ماده معدنی و استخراج باطله محقق کند و در مجموع 6میلیون و 858هزار و 756 مترمکعب استخراج انجام دهد، این در حالیست که طبق برنامه باید استخراج به میزان 5میلیون و 882هزار و 800 مترمکعب انجام می شد. بنابراین در مجموع می توان گفت که نزدیک به 1 میلیون مترمکعب افزایش استخراج داشتیم. به این ترتیب که در بخش ماده معدنی از 800هزارتن برنامه به 873هزارتن و در بخش باطله از 5میلیون و 600هزار مترمکعب به 6میلیون و 547 هزار مترمکعب باطله برداری رسیدیم و این امر نشان از رونق تولید در سال 98  دارد که در بخش روباز معدن به طور کامل محقق شده است.

برنامه ریزی انجام شده برای معدن انگوران در سال 99 چیست؟                                  

طبق برنامه‌ریزی انجام شده برای امسال، قرار است حدود 750 هزار تن ماده معدنی و 5 میلیون و 800 هزار مترمکعب باطله در بخش روباز، همچنین حدود یکصد هزار  تن ماده معدنی در بخش زیرزمینی تولید شود.

پیش بینی برای فروش محصول به کارخانه های پایین دستی برای سال 99 چه میزان در نظر گرفته شده است؟

در صورتی که قیمت جهانی سرب و روی، قیمت ارز و میزان تقاضای خریداران خاک با توجه به دستورالعمل‌های سازمان بر اساس سهمیه، بورس یا مزایده بر طبق پیش بینی های انجام شده باشد و اتفاق خاصی روی ندهد ظرفیت فروش برای روزی 3500 تن در 320 روز کاری خواهیم داشت.

میزان ذخیره معدن انگوران در حال حاضر چقدر است ؟

طبق برآوردهای انجام شده بر اساس مدل بلوکی موجود از ابتدای سال 99 حدود 3میلیون و 600 هزارتن ماده معدنی در بخش روباز و حدود 1میلیون و 900 هزار تن ماده معدنی در بخش زیرزمینی انگوران باقی مانده است.

با توجه به بالا بودن عیارماده معدنی انگوران در گذشته، اکنون عیار ماده معدنی انگوران چقدر است و آیا باطله های این معدن نیز می تواند به مصرف صنایع پایین دستی برسد؟

در این زمینه باید اشاره کنم که در بخش طرح توسعه شمال پیت متوسط عیار استخراجی حدود 19 درصد، در بخش پیت حدود 30درصد و در بخش زیر زمینی متوسط عیار استخراجی حدود 32 درصد خواهد بود اما این در حالیست که تاکنون برای مصرف باطله های معدن که همواره بیش از 20 برابر تولید ماده معدنی بوده برنامه ریزی یا محل مصرف خاصی در نظر گرفته نشده است. از طرفی باطله های معدن به طور عمده  از جنس شیست، آهک و رس هستند که مصرف قابل توجهی در صنعت ندارند ، بنابراین در نظر گرفته شده تا حدود یک میلیون و 200 هزار تن از باطله های معدن را برای مصرف پرکننده (Back Filling) بخش زیرزمینی اختصاص دهیم که از این مقدار تا امروز حدود 50هزار تن باطله آهکی پشت سنگ شکن بخش زیر زمینی معدن تخلیه شده است. یکی دیگر از موارد استفاده از سنگ‌های باطله معدن این است که مردم محلی برای کف سازی یا دیوار کشی منازل یا باغ‌های خود درخواست تحویل چند سرویس سنگ های باطله آهکی را دارند که در آن موارد نیز همکاری لازم بعمل آمده و نیاز آنها تامین شده است. البته ممکن است بعد از اتمام فعالیت روباز باطله آهکی صرفا برای تولید شن و ماسه بهره برداری شود، اما تاکنون در این رابطه برنامه ریزی خاصی صورت نگرفته است.

آیا با شیوع کرونا میزان برداشت از معدن تغییر کرده است؟

خوشبختانه با توجه به برنامه‌های تولید که قبل از شیوع کرونا تنظیم شده بود تا کنون خللی در کاهش یا تغییر برنامه ایجاد نشده و پیمانکاران و مشاور هر دور در بخش تولید ماده معدنی طبق روال قبل مشغول کار هستند.

درباره اقدامات مجتمع انگوران در راستای مسئولیت‌های اجتماعی توضیح دهید.

مجتمع معدنی انگوران علاوه بر رسالت تولیدی و معدنی خود که طی سال‌های گذشته آن را انجام داده، در مسئولیت‌های اجتماعی نیز برای مردم منطقه همواره  پیشگام بوده است. یکی از اقدامات این مجموعه آمادهسازی زیرساخت‌ها از جمله برای رسیدن گردشگران به بنای تاریخی تخت سلیمان است که در نزدیکی مجتمع قرار دارد. اکنون آماده سازی زیرساخت‌ها از جمله اسکان و تغذیه در منطقه، با هدف ایجاد اشتغال و کمک به اقتصاد روستاییان اطراف و عشایر منطقه در حال انجام است. چرا که به دلیل نبود زیرساخت‌ گردشگران برای رفتن به تخت سلیمان از استان‌های دیگر همچون آذربایجان غربی یا کردستان مسیر انتخاب می‌کنند، بنابراین با تسهیل این موضوع، گردشگران از استان زنجان به راحتی می توانند به تخت سلیمان بروند. از اقدامات قابل توجه دیگر مجتمع می‌توان به اعزام ماشین آلات راهسازی و معدنی جهت آبادانی ترمیم و بازسازی راه‌های روستایی، ساخت درمان بستر شهر دندی، کمک به ورزش و امور جوانان که قهرمانی تیم فوتبال شهر دندی در استان را به ارمغان آورده و کمک به همایش‌ها، سمینار، مانورها و ....منطقه ماهنشان و دندی، پرداخت هزینه ایاب ذهاب روستاییان مجاور جهت شرکت در نماز جمعه شهر دندی اشاره کرد.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =