افتتاح

مجتمع پرتو فرایند اصفهان با هدف آفت زدایی و افزایش انبار مانی محصولات کشاورزی روز پنجشنبه با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی و استاندار اصفهان افتتاح شد.

به گزارش ایراسین، این مجموعه صنعتی مرتبط با شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران نقش ویژه ای در بهبود محصولات کشاورزی با استفاده از ظرفیت پرتوها دارد و عملیات احداث این مجموعه که در مساحتی بالغ بر پنج هزار متر مربع در شهرک صنعتی اشترجان در شهرستان فلاورجان واقع در غرب استان اصفهان قرار دارد، از سال ۱۴۰۲ آغاز شده بود.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها در آئین افتتاح این مجموعه صنعتی گفت: امروز دور هم جمع شدیم تا نقش کوچکی در ارتقای امنیت غذایی کشور داشته باشیم، امروزه در دنیا حدود ۲/۵ میلیارد نفر دچار ناامنی غذایی اند که حدود ۱۱ درصد این تعداد درگیر سوءتغذیه شدید هستند. تا چند سال گذشته استنباط این بود که امنیت غذایی تکیه بر تولید دارد. تعریف این بود که امنیت غذایی یعنی دسترسی به غذای سالم. اما امروزه یکی از نکات مهمی که در خصوص امنیت غذایی باید به آن پرداخته شود، حوزه نگه‌داشت است. سازمان انرژی اتمی چه کار می‌تواند در این زمینه بکند؟ یکی اینکه می‌تواند در تولید بذرهای اصلاح شده که می‌توانند بار بیشتری بدهند و مقاومت بیشتری در برابر آفات داشته باشند دخالت کند و دوم در نگهداری محصولات. ما با استفاده از پرتوها می‌توانیم بار میکروبی و حشرات را در محصولات کاهش دهیم، یعنی زمان انبارداری محصول را افزایش می‌دهیم که هم به اقتصاد ما کمک می‌کند و هم سلامت و امنیت غذایی ما را ارتقا می‌دهد.

سید پژمان شیر مردی ادامه داد: آمار WHO ( سازمان جهانی بهداشت) حاکی از آن است که سالانه به طور متوسط ۶۰۰ میلیون نفر بخاطر مصرف غذای ناسالم بیمار می‌شوند، که این بیماری می‌تواند از یک شکم درد معمولی باشد تا سرطان. ما با پرتودهی و حذف آفات علاوه بر اینکه می‌توانیم امنیت غذایی را حفظ بکنیم، ایمنی غذایی را هم ارتقا می‌دهیم.

معاون سازمان انرژی اتمی در خصوص نگرانی‌هایی که بابت سلامتی محصولات پس از پرتودهی عنوان می‌شود گفت: این فناوری در دنیا هفتاد سال تجربه دارد، در حوزه پزشکی ما می‌گوئیم اگر یک دارو در طول ۳۰ سال اثرات بالینی خودش را نشان دهد، قابل ثبت است. این صنعت امروز ۷۰ سال تجربه دارد. پس ما بحثی روی سلامت این کار نداریم و باید یک قدم جلوتر بیاییم و با استفاده از پرتوها مواد شیمیایی و سموم را کم کنیم.

شیر مردی افزود: امروزه استفاده از آفت کش‌ها و سموم یکی از دلایل ایجاد سرطان است، روش جایگزین آن چیست؟ یک روش جایگزین می‌تواند استفاده از پرتوها باشد. فائو، WHO و آژانس بین المللی انرژی اتمی، سندی را تدوین کردند که طی آن پیشنهاد شده است تا ده کیلو گرمی (GY) دز پرتو دهی برای مواد غذایی مجاز است، بنابراین ما بعد از پرتو دهی این اطمینان را داریم که غذایی سالم و با کیفیت را تحویل مردم عزیزمان خواهیم داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =