• ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰
  • کد خبر: 53445
  • readingTime: ۳ دقیقه
روسیه

به گفته‌ی کارشناسان، با اعمال تحریم علیه روسیه، بازارهای جهانی فلزات با سردرگمی روبرو هستند و این ممنوعنیت می‌تواند به شکاف بین بازارهای LME و CME منجر شود.

به گزارش ایراسین به نقل از اویل پرایس، به گفته‌ی کارشناسان، با اعمال تحریم علیه روسیه، بازارهای جهانی فلزات با سردرگمی روبرو هستند و این ممنوعنیت می‌تواند به شکاف بین بازارهای LME و CME منجر شود.

در حال حاضر معامله گران مشغول به خرید ضمانت نامه‌های روسیه و هم چنین حذف آنها از بازار هستند و فلزات این بازار را برای مصرف کنندگان غربی واجد شرایط نمی‌کند. چین نیز احتمالاً حجم زیادی از آلومینیوم روسیه را با تخفیف شدید نسبت به قیمت LME خریداری خواهد کرد.

در حال حاضر، اکثر سرمایه گذاران در بازار فلزات می‌دانند که از ۱۳ آوریل به بعد ایالات متحده و بریتانیا خرید و فروش آلومینیوم، مس و نیکل روسیه را ممنوع کرده‌اند. در حالی که فلز در حال حاضر در بورس فلزات لندن (LME) و بورس کالای شیکاگو (CME) هم چنان برای مصرف در دسترس هستند، هیچ فلزی پس از این تاریخ قابل قبول نخواهد بود.

این روزها این مسئله کاملاً واضح است که چه خرید مستقیم فلز صورت بگیرد و چه به صورت فیزیکی به بورس تحویل داده شود فرایند تسویه قرار داد به اتمام برسد.

واکنش بازار فلزات به تحریم روسیه هم چنان ادامه دارد

روسیه در حال حاضر تولید کننده حدود ۶ درصد نیکل جهانی، ۵ درصد آلومینیوم و ۴ درصد مس می‌باشد. گفته‌ها حاکی از آن است که، بیشترین تأثیر مسلماً برای نیکل است. این به این دلیل است که روسیه پس از چین دومین تولید کننده نیکل تصفیه شده کلاس ۱ در جهان است و نیکل کلاس ۱ در حال حاضر تنها نوع قابل تحویل در LME است.

آلومینیوم روسیه نیز بر سازوکار انبار LME تسلط دارد و حدود ۹۰ درصد فلز موجود را تشکیل می‌دهد. در واقع، بسیاری در صنعت فلزات موقعیت روسیه را یک ضعف اساسی می‌دانند که LME قادر به جبران آن نبوده است. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد مصرف کنندگان بیشتر نگران آینده بازار فلزات هستند.

آیا ممنوعیت فلزات روسی که به طور میانگین حدود نیمی از موجودی LME را دارند اما تقریباً هیچ یک از CME را ندارند، به این معنی است که این دو بازار از هم جدا خواهند شد؟ آیا آربیتراژ با CME با حق بیمه و LME با تخفیف باز می‌شود، بنابراین ماهیت کمتر در دسترس چنین بخش قابل توجهی از موجودی LME را منعکس خواهد کرد؟

تاکنون اطلاعات خاصی از این فرضیات وجود ندارد. با این حال، تنها یک هفته از حاکمیت جدید این بازار می‌گذرد. طی شش ماه گذشته، حذف انبوهی از برندهای آلومینیومی غیر روسی از LME را شاهد بوده‌ایم.

تغییر تمرکز معامله‌گران در بحبوحه تحریم‌ها به ضمانت‌های روسیه

برای مدتی، فلز هندی حدود ۵۰ درصد از سطح موجودی این بازار را تشکیل می‌داد، اما با جدیت توسط معامله گران جستجو و حذف شد. پس از تحریم روسیه، این معامله‌گران به یک بازی کاملاً متفاوت روی آوردند: خرید ضمانت‌نامه‌های روسی، خارج کردن آنها از بازار و سپس بازگرداندن آنها.

این امر باعث می‌شود که این بازار از فلزات برای مصرف‌کنندگان غربی واجد شرایط نباشد و خریداران با این انتظار که فلز برای مدت نامعلومی در آنجا بماند، از اجاره انبار رشوه دریافت می‌کنند. یعنی تا زمانی که کسی راهی برای رساندن آن از نظر اقتصادی به بازاری که در ممنوعیت شرکت ندارد، مانند چین یا هند، پیدا کند، این فلز در آنجا باقی خواهد ماند.

چین همچنان مصرف کننده بزرگ فلزات روسیه است

سایر صاحبان بازار فلزات همچنان به پیش بینی در مورد موضوعات دیگر ادامه می‌دهند. به طور خاص، آن‌ها مدرصدد هستند تا بدانند که آیا غلبه فلز روسی در اروپا و آسیا، حق بیمه تحویل فیزیکی در آن مکان‌ها را کاهش می‌دهد یا حق بیمه تحویل آمریکا در غرب میانه را افزایش می‌دهد تا منعکس کننده مطلوبیت بیشتر موجودی CME باشد.

در حال حاضر یک واگرایی فاحش در حق بیمه وجود دارد، به طوری که اروپا دو برابر سطح و ایالات متحده در حدود سه برابر سطح قیمت بندر اصلی ژاپن در آسیای ژاپن است. این نشان دهنده تنگی کلی مناطق نسبت به یکدیگر است.

در حالی که ژاپن وارد کننده آلومینیوم از روسیه را نیست، مصرف همسایگانش همچنان قیمت منطقه را کاهش خواهد داد. به عنوان مثال، چین تقریباً به طور قطع حجم زیادی از آلومینیوم روسیه را که مصرف می‌کند با تخفیف شدید نسبت به LME خریداری می‌کند، همانطور که منطقه نفت روسیه را با تخفیف شدید نسبت به قیمت جهانی نفت خریداری می‌کند. در حال حاضر، این احتمال وجود دارد که فلز روسی از نزول قیمت LME و CME برای معاملات فیزیکی رنج ببرد.

جدای از بازی غیرقانونی، مطابق حکم مجدد که در این ماه منتشر می‌شود، تنها کشورهایی که ممنوعیت ایالات متحده و بریتانیا را به رسمیت نمی‌شناسند، فلزات روسی را خواهند پذیرفت. و البته که باید با آن روبرو شد، در حال حاضر در بیشتر نقاط جهان این تغییرات اعمال خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =