نفت

حسن مرادی، کارشناس حوزه انرژی می‌گوید: باتوجه به اتفاقات ژئوپلیتیک در سطح دنیا ترسیم دورنمایی برای بازار نفت بسیار دشوار است. ولی من فکر می‌کنم احتمال رشد قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ قوی‌تر از ریزش آن است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، روز گذشته قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۱۸ سنت معادل ۰.۲۱ درصد افزایش به ۸۷ دلار و ۲۹ سنت رسید و هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۱ سنت معادل ۰.۵۰ درصد افزایش با بهای ۸۳ دلار و ۱۴ سنت معامله می‌شود. اگرچه قیمت نفت در طول سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ تغییر چشمگیری نکرد ولی طبق توافق اعضای ائتلاف اوپک پلاس در ماه گذشته روند کاهشی تولید نفت ادامه خواهد یافت، به‌طوری که کاهش تولید ۲.۲ میلیون بشکه تا پایان ماه ژوئن توسط اعضای ائتلاف اوپک پلاس تمدید شده است و این تصمیم سبب حفظ قیمت نفت در سطوح بالاتر می‌شود. همچنین طبق پیش‌بینی تحلیلگران بانک‌های گلدمن ساکس و کامرزبانک قیمت نفت خام در سال میلادی جاری بالا خواهد رفت. در مقابل شماری از کارشناسان بر این باورند به دلیل کاهش سرعت رشد فعالیت‌های اقتصادی در سطح جهان به ویژه در چین و اروپا، قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد چرا که افزایش تقاضا و به دنبال آن قیمت نفت همزمان با رشد و رونق اقتصادی در سطح جهان رخ می‌دهد.

حسن مرادی، کارشناس حوزه انرژی در خصوص پیش‌بینی وضعیت آتی بازار جهانی نفت به خبرنگار ایراسین می‌گوید: با توجه به اتفاقات ژئوپلیتیک در سطح دنیا و تداوم مخاصمات ترسیم دورنمایی برای بازار نفت بسیار دشوار و یا حتی غیرممکن است. با این حال شرایط بین‌الملل فعلی احتمال ریزش قیمت نفت را نمی‌دهد و صعودی شدن قیمت جهانی نفت محتمل‌تر است.

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به فضای سیاسی در دنیا به عنوان عاملی تأثیرگذار بر قیمت نفت بیان می‌دارد: باید دید روند سیاسی در سطح جهان به چه شکلی پیش می‌رود و اگر دنیا فضایی آرامی را پیش رو داشته باشد، نه‌تنها بازار نفت بلکه تمام بازارهای جهانی آرامش و ثبات قیمتی را تجربه خواهند کرد. در مقابل با برهم خوردن آرامش در سطح بین‌المللی پیش‌بینی وضعیت بازارهایی مانند نفت دشوار خواهد شد. در مجموع من فکر می‌کنم احتمال رشد قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ قوی‌تر از ریزش آن است.

رکوردشکنی ایران در صادرات نفت

در حالی که پیش‌بینی‌ها از رشد قیمت نفت در طول سال ۲۰۲۴ حکایت می‌کند، ایران نیز میزان صادرات نفت خود را افزایش داده است. بر اساس گزارش فایننشال تایمز صادرات نفت ایران در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ به بالاترین میزان در شش سال اخیر رسید که نتیجه آن درآمد ۳۵ میلیارد دلاری در کشور است. همچنین طبق اطلاعات منتشر شده توسط ورتکسا Vortexa، ایران در سه ماهه نخست سال میلادی جاری به‌طور متوسط روزانه یک میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه نفت صادر کرده که این رقم بالاترین میزان از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ تا به امروز است. بررسی‌ها نشان می‌دهد چین بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران محسوب می‌شود و یک دهم منابع نفت مورد نیاز این کشور توسط ایران تأمین می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =