مسکن چین

بازار مسکن چین بزرگترین مصرف‌کننده محصولات فولادی و فلزات اساسی طی دو سال گذشته در رکود بود و جدیدترین داده‌ها نشان می‌دهد شرایط در این بخش همچنان رکودی است. بنابراین تا زمان افزایش تقاضا در این بخش خبری از رشد تقاضا در بازار محصولات فولادی نیست.

به گزارش خبرنگار ایراسین، فعالان در بازار محصولات فولادی و فلزات اساسی طی دو سال گذشته چشم‌انتظار کوچک‌ترین نشانه‌های مثبت از بازار مسکن چین بودند ولی داده‌های جدید این بخش یکی پ از دیگری ناامیدکننده‌تر است. بخش ساخت و ساز چین، بزرگترین مصرف‌کننده محصولات فولادی و فلزات اساسی جهان در رکود قرار داد و تقاضا به شدت کاهش یافته است. دو سال گذشته محصولات فولادی و فلزات اساسی در یک سقوط آزاد بیش از ۵۰ درصد از قیمت خود را از دست داده‌اند. دولت چین نیز در تلاش است با بسته‌های حمایتی تقاضا در بازار مسکن را تحریک کند ولی در آخرین داده‌های منتشر شده شرایط بازار مسکن چین نه تنها بهبود پیدا نکرد بلکه رکود با سرعت بیشتری در حال انتشار است.

داده‌های جدید مسکن چین ناامید کننده برای محصولات فولادی

داده‌ها نشان می‌دهد بازار مسکن چین همچنان درگیر رکود است. در ماه‌های ابتدایی از سال ۲۰۲۴ شرایط رکود در بازار مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل تشدید شده است. سرمایه‌گذاران و شرکت‌های ساخت و ساز برای فروش واحدها دچار مشکل هستند و به ناچار مدام قیمت‌ها را کاهش داده‌اند. قیمت مسکن در شهرهای مختلف چین از اواخر سال ۲۰۲۱ کاهشی شد. در مرحله اول تا اواخر سال ۲۰۲۳ قیمت مسکن دوباره روند صعودی گرفت ولی سپس از نیمه اول سال ۲۰۲۳ قیمت واحدهای نوساز برای بار دوم نزولی شد و در ماه‌های ابتدایی از سال ۲۰۲۴ روند کاهشی قیمت مسکن شدت بیشتری گرفت.

شرکت‌های ساخت و ساز چینی نزدیک به ۷۰ میلیون واحد آماده برای فروش دارند ولی قیمت آنها مرتب در حال کاهش است و در نتیجه آنها برای پرداخت بدهی‌های خود به مشکل برخورده‌اند. دولت چین در سال ۲۰۲۳ چند مرتبه سازوکار متفاوتی برای پرداخت بدهی توسط این شرکت‌ها تعریف کرد ولی آنها همچنان توانایی لازم برای پرداخت بدهی‌ها را ندارند. اورگراند به همین دلیل در اواسط سال ۲۰۲۳ ورشکست شد و کانتری‌گاردن دیگر غول ساخت و ساز چینی با انبوهی از بدهی‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند.

با این شرایط نرخ وام‌های مسکن به شدت کاهش یافته است. یکی از نشریات چینی دراین‌باره مدعی شد بانک‌ها علاقه‌ای برای پرداخت تسهیلات به بخش مسکن ندارند ضمن اینکه از سوی خریداران نیز تقاضای کمی وجود دارد. با توجه به این شرایط شرکت‌های ساخت و ساز چینی برنامه‌ای برای آغاز پروژه جدید ندارند و همین مسئله تقاضا برای محصولات فولادی و فلزات اساسی را کاهش داده است. بعضی از محصولات مانند میلگرد طی یک سال گذشته با حاشیه سود منفی تولید می‌شدند، بعضی از فلزات مانند فلز روی نیز از نظر قیمتی با یک سقوط کم سابقه مواجه شده‌اند ولی همچنان بخش مسکن چین بزرگترین متقاضی در اغما به سر می‌برد و خبری از تقاضای جدید نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =