• ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۴
  • کد خبر: 50520
  • readingTime: ۲ دقیقه
هوش مصنوعی

نرجس ‌مفیدی، ‌کارشناس آی‌تی گفت: تمامی مشاغل تحت سیطره هوش مصنوعی قرار دارند و نمی‌توان یک مرز تفکیکی میان مشاغل تحت سلطه و خارج از سلطه هوش مصنوعی تصور کرد. هوش مصنوعی مانند سایر علوم درحال توسعه است و در آینده نزدیک تمامی مشاغل در حوزه‌های مختلف را تهدید خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، پیشرفت و دامنه کارایی هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف سبب بروز نگرانی‌هایی درباره از بین رفتن مشاغل شده است. برخی از کارشناسان معتقدند در آینده نزدیک شمار زیادی از مشاغل قربانی هوش مصنوعی خواهند شد و کامپیوترها به جای انسان‌ها کار خواهند کرد. در مقابل عده‌ای دیگر مدعی‌اند تأثیرات هوش مصنوعی بر آینده مشاغل همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با این وجود این سوال مطرح می‌شود که احتمال جایگزینی کدام مشاغل با هوش مصنوعی وجود دارد و این تکنولوژی شغل چه افرادی را تهدید می‌کند؟

نرجس مفیدی، کارشناس آی‌تی در پاسخ به این سوال به خبرنگار ایراسین می‌گوید: هوش مصنوعی مشاغل مختلفی از جمله حوزه‌های تولیدی، مالی، حمل ونقل و بهداشتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به عبارت ساده‌تر تمامی مشاغل تحت سیطره هوش مصنوعی قرار می‌گیرند. قسمت عظیمی از صنعت به ویژه مشاغلی بر پایه فناوری تحت تأثیر هوش مصنوعی هستند و نمی‌توان به هیچ نحو منکر این موضوع شد. از این رو بهتر است بگوییم کدام مشاغل در مقابل تأثیرات هوش مصنوعی مقاوم‌تر خواهند بود؟

این کارشناس آی‌تی با اشاره به دو حوزه شغلی خارج از سیطره هوش مصنوعی بیان می‌دارد: مشاغلی که در آن‌ها خلاقیت تفکر استنباطی وجود دارد به همراه مشاغلی بر پایه تعامل اجتماعی به نوعی از هوش مصنوعی و تأثیرات آن دور مانده است. به عبارتی مشاغل مرتبط با «مهارت نرم» مانند همکاری و تعامل، مهارت‌های مدیریتی و امثال آن تا حدود زیادی از سلطه هوش مصنوعی خارج هستند.

مفیدی ادامه می‌دهد: در مقابل سایر حوزه‌های کاری توسط هوش مصنوعی تسخیر شده‌اند و افراد فعال در این حوزه‌ها باید بیش از دیگران به آینده شغلی خود و هوش مصنوعی توجه کنند. مشاغل مربوط به حوزه آی‌تی و تکنولوژی از جمله آن‌ها به شمار می‌روند که تحت سلطه این تکنولوژی قرار گفته‌اند. به اعتقاد این کارشناس آی‌تی پیشرفت و افزایش کارایی هوش مصنوعی با سرعت بالایی در حال رخ دادن است و نمی‌توان به صورت کلی درباره هوش مصنوعی و تأثیر آن بر مشاغل اظهار نظر کرد. مفیدی در انتهای خاطر نشان می‌کند: در نگاه کلی نمی‌توان یک مرز تفکیکی میان مشاغل تحت سلطه و خارج از سلطه هوش مصنوعی تصور کرد. هوش مصنوعی مانند سایر علوم در حال توسعه است و شاید تأثیرات آن بر مشاغل دیگر طی شش ماه یا حتی یک ماه آینده تغییر کند. بنابراین شاید هوش مصنوعی در آینده نزدیک به حوزه مهارت‌های نرم ورود پیدا کند و در آن حوزه نیز تهدید را احساس کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =