سنگ آهن

قیمت سنگ‌آهن در هفته منتهی به تعطیلات سال نو چینی ۱ دلار افزایش یافت. شدید قیمت‌ها در بازار سهام چین و رکود حاکم بر بازار مسکن این کشور بازار سنگ‌آهن را کاهشی کرد البته فعالان بازار عقیده دارند سطح پایین ذخایر سنگ‌آهن در بنادر این کشور منجر به افزایش تقاضا پس از تعطیلات ۸ روزه ماه فوریه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت سنگ‌آهن در هفته منتهی به تعطیلات سال نو چینی با ۱ دلار افزایش به ۱۲۹ دلار به ازای هر تن رسید. با وجود چشم‌انداز مثبت نسبت به قیمت سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۴ ولی دست‌کم در ۴۰ روز ابتدایی از این سال قیمت‌ها در بازار سنگ‌آهن فعالان بازار را ناامید کرده است. در آخرین روزهای سال ۲۰۲۳ قیمت هر تن سنگ‌آهن به بالاتر از ۱۴۰ دلار رسید ولی با آغاز سال ۲۰۲۴ سنگ‌آهن خیلی سریع کانال ۱۳۰ دلار را نیز از دست داد و تا ۱۲۹ دلار ریزشی شد. دو هفته قبل قیمت سنگ‌آهن تا ۱۲۸ دلار کاهش یافت ولی در هفته منتهی به تعطیلات ۸ روزه ماه فوریه سنگ‌آهن با افزایش ۱ دلاری به ۱۲۹ دلار به ازای هر تن رسید. متوسط قیمت سنگ‌آهن به صورت نمودار زیر است:

سنگ‌آهن با افزایش ۱ دلاری قیمت به تعطیلات رفت

آیا قیمت سنگ‌آهن پس از تعطیلات چین به نزول خود ادامه خواهد داد؟ نشریات مختلف مانند متال‌اکسپرت، پلتس و متال‌بولتن طی روزهای گذشته با تحلیل‌های متفاوتی به این سوال پاسخ داده‌اند. درصد بالایی از فعالان بازار نسبت به رشد قیمت سنگ‌آهن احساس مثبتی دارند زیرا موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین به پایین‌ترین مقدار در طول ۲ سال گذشته رسیده است. بخشی از فعالان بازار مدعی‌اند پس از تعطیلات ماه فوریه فولادسازان چینی برای افزایش موجودی سنگ‌آهن خرید گسترده‌ای انجام می‌دهند و همین مسئله با افزایش قیمت سنگ‌آهن همراه می‌شود. در مقابل بخشی از بازاریان عقیده دارند کاهش تقاضا برای محصولات فولادی و رکود حاکم بر بخش مسکن چین مانع از رشد قیمت سنگ‌آهن می‌شود.

در سال ۲۰۲۳ نیز موجودی بسیاری از فلزات مانند مس در انبارها به سطح پایینی کاهش پیدا کرد ولی شرایط وخیم بازار مسکن چین دلیلی شد تا تقاضا برای مس صعودی نشود. اکنون با وجود کاهش سطح موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین تقاضا برای محصولات فولادی نیز در هفته‌های اخیر کاهش یافته است. دولت چین وعده داد با افزایش تسهیلات و بسته‌های حمایتی شرایط بازار مسکن این کشور را بهبود ببخشد. البته آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد بانک‌های چینی تمایلی برای پرداخت تسهیلات جدید به بخش مسکن ندارند. اقتصاد چین در ماه ژانویه وارد دوران جدیدی شد. قیمت‌ها در بازار سهام این کشور با ریزش شدیدی مواجه شده است و ادامه این روند خبر خوبی برای دولت چین نیست. این شرایط اقتصادی دلیلی شد تا اثرگذاری بسته‌های حمایتی از بخش مسکن کاهش پیدا کند و ادامه رکود در بخش مسکن به معنای کاهش تقاضا برای محصولات فولادی و سنگ‌آهن خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =