متانول

قیمت متانول در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۴.۶ درصد کاهش پیدا کرد، نوسانات قیمت متانول در این سال محدود بود. ثبات قیمت متانول در صورت‌ مالی بعضی از تولیدکنندگان این حوزه اثر مثبت داشت. به خصوص تولیدکنندگان داخلی متانول در ۹ ماه ابتدایی سال جاری درآمد بیشتری نسبت به ۹ ماه ابتدایی سال قبل کسب کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت متانول در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۴.۶ درصد کاهش پیدا کرد، نوسانات قیمت متانول در این سال محدود بود. در سال ۲۰۲۱ وقتی متانول به سقف قیمتی تاریخی خود رسید با کاهش شدید تقاضا ریزشی شد و در طول ۴ هفته بیش از ۳۰ درصد از قیمت خود را از دست داد. اکنون متانول در بسیاری از هفته‌های پاییز سال جاری در محدوده قیمت کوچکی نوسان می‌کرد. ثبات قیمت متانول پس از ریزش تاریخی سال ۲۰۲۱ در صورت‌ مالی بعضی از تولیدکنندگان این حوزه اثر مثبت داشت. به خصوص تولیدکنندگان داخلی متانول در ۹ ماه ابتدایی سال جاری درآمد بیشتری نسبت به ۹ ماه ابتدایی سال قبل کسب کرده‌اند. درآمد آذرماه سه تولیدکننده بزرگ متانول در ایران یعنی زاگرس، شخارک و شفن به قرار نمودار زیر است:

ثبات قیمت متانول همزمان با افزایش درآمد متانول‌سازان

این ۳ تولیدکننده داخلی متانول در مجموع ۳ هزار و ۸۴۴ میلیارد تومان درآمد در آذرماه کسب کرده‌اند. درآمد شخارک به مراتب ‌بالاتر از شفن و زاگرس است. درآمد شخارک نسبت به ماه گذشته رشد کرده‌ است. نسبت درآمد آذر ماه این ۳ تولیدکننده نسبت به آذر سال گذشته به قرار نمودار زیر است:

ثبات قیمت متانول همزمان با افزایش درآمد متانول‌سازان

درآمد شخارک در آذر ۱۴۰۲ نسبت به آذر ۱۴۰۱ حدود ۷۰ درصد رشد کرده‌ است. درآمد زاگرس و شفن نیز در بازه مورد بررسی صعودی بود. متانول سازان در آذر ۱۴۰۲ نسبت به آذر سال گذشته درآمد بالاتری کسب کرده‌اند ولی درآمد آذر ماه زاگرس و شفن نسبت به میانگین ماهانه سال ۱۴۰۲ به مراتب پایین‌تر بود.

ثبات قیمت متانول همزمان با افزایش درآمد متانول‌سازان

درآمد آذرماه شخارک ۷۷ درصد بالاتر از میانگین درآمد ماهانه این شرکت بود ولی زاگرس و شفن از این نظر کارنامه قابل قبولی دریافت نمی‌کنند. درآمد زاگرس در آذر ۱۴۰۲ نسبت به میانگین ماهانه ۴۲ درصد کاهش پیدا کرد با این حال درآمد ۹ ماه اول ۱۴۰۲ هر ۳ تولیدکننده بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

ثبات قیمت متانول همزمان با افزایش درآمد متانول‌سازان

درآمد زاگرس در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه ۲۰ درصد افزایش یافته‌است. سایر تولیدکنندگان این حوزه نیز امسال درآمد بالاتری کسب کرده‌اند. درآمد ماهانه این شرکت‌ها به صورت نمودار زیر است:

ثبات قیمت متانول همزمان با افزایش درآمد متانول‌سازان

درآمد ماهانه زاگرس در ۷ ماه از سال ۱۴۰۲ بالاتر از ۲ هزار میلیارد تومان و گاهی بالاتر از ۳ هزار میلیارد تومان بود ولی در آذرماه افت قابل ملاحظه‌ای داشت. با توجه به اینکه زاگرس به تازگی از محدودیت‌های توزیع گاز اطلاع رسانی کرده‌ است احتمالا درآمد این شرکت در دی‌ماه نیز روند نزولی داشته باشد. در مقابل شخارک در آذر ۱۴۰۲ بالاترین درآمد سال ۱۴۰۲ را کسب کرد ولی درآمد آذر ماه شفن پایین‌ترین درآمد این شرکت در سال ۱۴۰۲ بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =