• ۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
  • کد خبر: 46324
  • readingTime: ۱ دقیقه
آلودگی هوا اصفهان

آخرین اطلاعاتِ سامانه پایش کیفی هوای کشور نشان می‌دهد میانگین شاخص کیفیت هوای اصفهان با عبور از عدد ۱۵۰(AQI) ، پنجشنبه دوم آذر۱۴۰۲ دوباره بر مدار آلوده برای عموم قرار دارد.

به گزارش ایراسین، گرچه بارندگی‌های روزهای اخیر توانست قدری از آلودگی هوای اصفهان بکاهد و کیفیت این کلانشهر را قابل قبول کند اما این شرایط صبح امروز ۲ آذر دوباره قرمز و ناسالم برای عموم مردم شد.

هم اکنون میانگین شاخص کیفی هوای اصفهان روی عدد ۱۵۱ قرار دارد، شاخص کیفی هوا از ۱۵۱ تا ۲۰۰ ، شرایطِ ناسالم برای عموم مردم است.

شاخص کیفیت هوا اما در ایستگاه‌ سنجش کِردآباد عدد ۲۰۷( AQI) را نشان می‌دهد و به رنگ بنفش و بسیار ناسالم در آمده است.

شاخص کیفیت هوا همچنین در میدان فیض عدد ۱۷۰ (AQI) ، پروین ۱۶۸(AQI)، میرزا طاهر ۱۶۱ (AQI) ،انقلاب، احمدآباد و زینبیه عدد ۱۶۰(AQI) را نشان می‌دهد.

کیفیت هوا همچنین در بزرگراه شهید خرازی ۱۳۱( AQI)، ولدان ۱۱۵ (AQI)، پارک زمزم ۱۵۷( AQI)، دانشگاه صنعتی ۱۴۶( AQI)، سپاهان شهر ۱۵۹( AQI)، رهنان ۱۵۴( AQI)، کاوه ۱۵۲( AQI)، ۲۵ آبان ۱۱۰(AQI) ثبت شده است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

شاخص کیفی هوا (A Q I ) معیاریست که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر منوکسید کربن- دی اکسیدگوگرد- ترکیبات نیتروژن دار- ازون و ذرات معلق (ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرو متر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرو متر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند را تبدیل به یک عدد بدون واحد کرده و وضعیت آلودگی هوا را سطوح مختلف نمایش می‌دهد.

اصفهان کمترین تعداد روزهای هوای پاک و همچنین میزان بارش سالانه را در مقایسه با سایر کلانشهرها دارد.

کلانشهر اصفهان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و روزانه بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن تردد می کنند و صنایع کوچک و بزرگ بسیاری آن را احاطه کرده اند. شرایط جغرافیایی و اقلیمی این شهر اما کلاف آلودگی هوای این خطه را پیچیده‌تر کرده است.

اصفهان با این شرایط در بین کلانشهرهای کشور جایگاه نخست آلودگی هوا را دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =