سید امیر طباطبائیان

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه به دلیل اجرای پروژه مدیریت مصرف و بازچرخانی آب و جمع آوری پساب‌های شهری به منظور جایگزینی با آب خام توانست در جمع ۵ شرکت پایدار فولاد جهان قرار گیرد.

سید امیر طباطبائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین در خصوص نامزدی شرکت فولاد مبارکه در جایزه تعالی پایداری انجمن جهانی فولاد اظهار داشت: این انتخاب به دلیل اجرای پروژه مدیریت مصرف و بازچرخانی آب و جمع آوری پساب‌های شهری به منظور جایگزینی با آب خام در فولاد مبارکه به این واحد صنعتی صورت گرفته است.

وی افزود: این پروژه به منظور شرکت در بخش جایزه تعالی پایداری به انجمن جهانی ارائه شد و در ارزیابی‌های صورت گرفته به مرحله نهایی راه یافت و خوشبختانه بعد از ارزیابی نهایی نیز با ارائه و پاسخگویی به سوالات داوران این جایزه از نظر تیم ارزیابی و داروان به لحاظ اهمیت و حفظ پایداری فولاد مبارکه به عنوان یکی از ۵ پروژه برتر پایداری در صنعت فولاد جهان انتخاب شد.

وی در ادامه با اشاره به تاریخچه بازچرخانی و استفاده از پساب در فولاد مبارکه افزود: در این زمینه باید توجه داشت که فولاد مبارکه از سال ۷۱ و همزمان با آغاز به کار تمام پساب‌هایی که در فرایند تولید داشت را در تصفیه‌خانه، تصفیه می‌کرد و هیچ‌گاه پساب صنعتی شرکت را در محیط رها نمی‌کرد.

طباطبائیان گفت: این پساب صفیه شده، در حوضچه‌های پساب جمع آوری و به مصرف فضای سبز و درختان شرکت می‌رسید، همچنین این پساب در فصول سرد سال که نیاز به آب کمتری در فولاد مبارکه داشتیم به خارج از شرکت منتقل و در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

وی همچنین به راه‌اندازی واحد تصفیه تکمیلی پساب در سال ۸۰ در فولاد مبارکه اشاره کرد و افزود: با این اقدام توانستیم پساب‌ها را تصفیه فیزیکی و آن را مجدد به فرایند تولید بازگردانیم.

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه با اشاره به اینکه همچنین در سال ۸۹ فرایند تولید پساب با استانداردی در حد آب خام در دستور کار قرار گرفت، ادامه داد: در نهایت این پروژه نیز در سال ۹۶ به بهره برداری رسید و توانستیم ۱۵ الی ۲۰ درصد از آب مورد نیاز شرکت را از تصفیه پساب‌های خود شرکت تامین کنیم.

وی همچنین به پروژه جمع آوری پساب‌های شهری چهار شهر اطراف شرکت فولاد مبارکه برای استفاده از آن در این صنعت اشاره کرد و گفت: این پروژه نیز با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه و مشارکت شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در سال ۹۲ در دستور کار قرار گرفت و پساب شهرهای مبارکه، زرین شهر، صفائیه و ورنامخواست که دارای جمعیت حدود ۴۰۰ هزار نفری هستند را جمع آوری و به فولاد مبارکه منتقل کنیم.

طباطبائیان با بیان اینکه قرارداد اولیه این پروژه در سال ۱۳۹۲ منعقد و قرارداد اجرایی با پیمارنکاران در سال ۹۴ آغاز شد، گفت: در این پروژه مقرر شد فولاد مبارکه شبکه‌های جمع آوری پساب شهری و تصفیه خانه های مربوطه را توسعه و یا ایجاد کند و برای انتقال پساب فوق بعد از ایجاد خطوط انتقال پساب هر چهار شهر تا شهر صفائیه مجموع این پسابها را با یک خط لوله ۲۴ اینچ به طول ۱۲ کیلومتر به فولاد مبارکه منتقل کنیم.

وی تصریح کرد: همزمان با اجرای پروژه‌های اشاره شده در شهرهای اطراف تصفیه خانه تکمیلی پساب شهری را در سال ۹۸ با هدف تصفیه نهایی اجرا و بهره برداری کردیم و عملیات اجرایی فازهای بعدی که شامل افزایش ظرفیت و کیفیت تصفیه پساب است همچنان در دست اقدام است و می توانیم بگوئیم که در چند سال آینده می توانیم بخش زیادی از آب مورد نیاز فولاد مبارکه را از این محل تامین کنیم.

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۵۰ درصد از نیاز آبی فولاد مبارکه را از محل پساب شهری و صنعتی تامین شد، تصریح کرد: باید توجه داشت که کل سرمایه‌گذاری در جمع آوری پساب‌های شهری نزدیک به ۵۸ میلیون یورو بوده و ۱۶ میلیون یورو نیز در فرایندهای تکمیل تصفیه خانه هزینه شد تا بتوانیم آب با کیفیت مورد نیاز خطوط تولید کنیم.

وی اجرای پروژه‌های جمع آوری آب‌های سطحی و باران در فصول بارش را از دیگر پروژه‌های مهم در راستای پایداری شرکت فولاد مبارکه اعلام کرد و افزود: در این پروژه تمام نشتی‌ها و آب‌های سطحی را در حوضچه‌های پساب جمع آوری می‌کنیم تا از این آب در فصول مورد نیاز و در زمان‌های بحرانی استفاده کنیم. در همین راستا تا ۱۰۰ درصد به ظرفیت ذخیره سازی پساب اضافه کردیم و تاب‌آوری و پایداری فولاد مبارکه را در حوضه آب به ۲ برابر افزایش دادیم.

طباطبائیان با اشاره به اینکه کاهش مطلق مصرف آب را در فولاد مبارکه در دستور کار داریم، گفت: از جمله این پروژه‌ها استفاده از بلودان برخی از واحدها به عنوان آب خوراک واحدهای دیگر، استفاده از آب ریجکت کم کیفیت به عنوان آب خنک کاری و فرآوری سرباره، جایگزینی برج‌های هیبریدی برای خنک کنندگی و همچنین استفاده از فناوری‌های جدید برای کاهش مصرف آب است.

وی تصریح کرد: جایگزینی برج‌های هیبریدی مصرف آب را به شدت کاهش می دهد و طی چهار سال آینده در واحد احیا مستقیم، فولادسازی و دیگر نواحی مستعد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه در خاتمه گفت: در پایان ضمن تشکر از حمایت‌های هیئت مدیره، مدیر عامل، پرسنل زحمتکش ناحیه انرژی و سیالات، اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات، امور مهندسی، خرید، نواحی تولیدی، پیمانکاران مجری و دیگر همکاران درگیر در این پروژه تشکر می‌نماییم و از زحمات مدیریت و کارکنان تضمین کیفیت و روابط عمومی در جهت کسب این افتخار با اهمیت سپاسگزاریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =