• ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
  • کد خبر: 41223
  • readingTime: ۴ دقیقه
مدل نوآوری باز در صنعت فولاد

تولیدکنندگان محصولات فولادی باید به طور مداوم محصولات جدیدی برای مشتریان خود توسعه دهند و به طور موازی رقابت­‌پذیری اقتصادی خود را نیز حفظ نمایند. شرکت­های فولادی که محصولات آنها برای صنعت اتومبیل کاربرد دارد، باید به منظور پاسخ­گویی به چالش­های این صنعت، نظیر کاهش مصرف انرژی و بهبود ایمنی، نوآوری­های دائمی داشته باشند.

به گزارش ایراسین، برخلاف آنچه که در مورد صنعت فولاد پنداشته میشود، نوآوریهای بالقوه و بالفعل بیشماری در این صنعت قابل بررسی و اجرا است. به عبارت دیگر، تولیدکنندگان محصولات فولادی باید به طور مداوم محصولات جدیدی برای مشتریان خود توسعه دهند و به طور موازی رقابت‌پذیری اقتصادی خود را نیز حفظ نمایند. شرکتهای فولادی که محصولات آنها برای صنعت اتومبیل کاربرد دارد، باید به منظور پاسخگویی به چالشهای این صنعت، نظیر کاهش مصرف انرژی و بهبود ایمنی، نوآوریهای دائمی داشته باشند. همچنین شرکتهای فولادی که تامین کنندگان صنعت ساختمان هستند نیز، باید به طور پیوسته در زمینه نوآوریهای مربوط به بهبود خواص محصولات فولادی، افزایش استحکام و کاهش نرخ خوردگی با استفاده از فناوریهای جدید، کوشا باشند. علاوه بر نوآوری در زمینه محصولات و خدمات، نوآوریهای بسیاری در زمینه مسائل مربوط به پایداری نظیر کاهش مصرف آب و انرژی، بهبود ایمنی کارکنان و جنبه‌های محیط زیستی نیز حائز اهمیت هستند. برخی از نوآورانه‌ترین روندها در این زمینه، مربوط به استفاده از انرژیهای پاک و مسائل ذیل انقلاب صنعتی چهارم است. در ادامه به برخی از طرحهای نوآورانه پرداخته میشود که حاصل رویکرد نوآوری باز در صنایع فولادی بوده و نشان می‌دهند در صنعت بالغ فولاد، مانند بسیاری از صنایع نوظهور، فرصتهای عالی برای نوآوری در محصولات و فرایندها با استفاده از رویکردهای نوآوری باز، نظیر جمعسپاری یا فراخوانی شرکتهای استارتآپ، وجود دارد.

بازتعریف فرایند نصب ریل‌های تراموا:

ریلهای فولادی به طور مرسوم بر روی یک پایه بتنی نصب شده و با پیچ و رزین ثابت میگردند. فرایند تعویض ریلهای آسیب دیده بسیار پیچیده‌است. در سپتامبر ۲۰۱۶ چالشی راه‌اندازی شد که هدف آن یافتن راههایی جهت جایگزینی ساده‌تر و حفظ طولانیتر عملکرد ریلها همزمان با کاهش سروصدا و لرزش آنها بود. ۳۵ مهندس از کشورهای مختلف در این چالش شرکت کردند و از بهترینها دعوت شد که طرح دقیق خود را ارائه کنند و کارایی آن را اثبات نمایند. دو مهندس از کشورهای لهستان و صربستان به عنوان برندگان این چالش انتخاب شدند و سرانجام یک شرکت فولادی پیشرو، این راه حل برنده را به عنوان یک پتنت ثبت نمود. این نوآوری اثبات می‌نماید که محصولات صنعتی بسیاری وجود دارند که در طول سالیان طولانی تغییر چندانی نکردهاند ولی فرصتی عالی برای نوآوری جهت دستیابی به مزایای رقابتی در دل آنها نهفته‌است.

بهینهسازی مصرف آب:

آب به عنوان یک سیال خنک کننده در فرایندهای تولید محصولات فولادی مورد استفاده قرار میگیرد. در دهه‌های گذشته با توسعه آگاهی‌های زیست محیطی، فرایندهای صنعتی به سمت تولید سازگارتر با محیط زیست حرکت نموده‌اند که منجر به کاهش مصرف آب شده‌است. در آگوست ۲۰۱۶، یک تامین‌کننده جهانی سنگ آهن برای بهینه‌سازی یکی از کارخانه‌های تولیدی خود واقع در آمریکای جنوبی، دست به کار شد. چالش اصلی بدین صورت تعریف شد که مقدار آب بازیافتی از برجهای خنک کننده به حداکثر مقدار ممکن برسد و همچنین راهی برای محافظت از نیروگاه، حتی اگر رودخانه در طول تابستان خشک شود، وجود داشته‌باشد. پس از ۴ ماه، ۳ راه حل از فریلنسرهای اسپانیایی، مصری و ایتالیایی انتخاب و برنده شدند. راه حل‌های برنده می‌توانند تا ۴.۵ متر مکعب در ساعت از آب تخلیه شده را بازیابی کنند.

هوشمندسازی فرایند بسته‌بندی لوله‌های فولادی:

تولیدکنندگان فولاد نه‌تنها باید الزامات فنی محصول را رعایت کنند، بلکه باید الزامات لجستیکی (مانند بسته بندی، برچسب زدن و غیره) را نیز مد نظر قرار دهند. یک تولیدکننده محصولات فولادی واقع در شمال اسپانیا، چالشی ایجاد کرد تا راه حلی برای خودکارسازی بسته بندی لوله های فولادی در کارخانه تولیدی خود پیدا کند. راه حل برنده شده شامل طراحی یک فرآیند خلاقانه اما ساده و استفاده از ابزارهایی بود که بسته‌های شش ضلعی را می ساخت و آنها را با فویل پلاستیکی بسته بندی می‌نمود. این راه حل توسط یکی از ۴۷ مهندس شرکت کننده در این چالش ارائه شد. این چالش نشان میدهد که اگرچه ما می پنداریم روش های بهینه هم‌اکنون در همه جای این صنعت پیاده‌سازی شده اند، اما در واقعیت شرکت‌های متوسط و بزرگی وجود دارند که می‌توانند با به کارگیری راه‌حل‌های ساده اما هوشمند، بهتر عمل کنند و هزینه های عملیاتی خود را کاهش دهند.

کنترل کیفیت هوشمند میلگردهای فولادی لایهای:

صنعت نسل ۴.۰ در نظر دارد کارخانه‌های سنتی را به کارخانه‌های هوشمند تبدیل نماید که می‌توانند به طور اتوماتیک کار کنند و حتی براساس نیازهای در حال تغییر صنعت، از منابع بهینه استفاده کنند. برای این منظور، بسیاری از شرکت‌های فولادی باید فعالیت‌ها و فرآیندهایی را که هنوز به صورت دستی انجام می‌شوند، خودکار نمایند. طبیعتا برخی از این اصلاحات، به فعالیت های کنترل کیفیت در پایان فرآیند تولید مربوط می شوند. در ژوئیه ۲۰۱۷، یک شرکت چندملیتی اروپایی پیشرو در تولید محصولات فولادی طویل، تصمیم گرفت اندازه گیری صافی میلگردهای فولادی چند لایه را به صورت خودکار انجام دهد. لذا به منظور یافتن راه حلی که بتواند به طور مداوم فرایند کنترل را انجام دهد و از توقفهایی که باعث کاهش ۳ درصدی بهره وری می شود جلوگیری نماید، یک چالش هیجان انگیز راهاندازی نمود. ۴۳ مهندس در این چالش ۲ ماهه شرکت کردند و برنده نهایی تیمی اسپانیایی بود که سیستمی مبتنی بر الکترومغناطیس و لیزر را پیشنهاد داده بود.

این نوآوریها، نمونه کوچکی از طرحهای نوآورانه بیشمار انجام شده و قابل انجام در صنعت فولاد هستند و نشان می دهند فرصت نوآوری و توسعه در این صنعت بالغ، همچنان بسیار بالاست. اگرچه مدل نوآوری بسته سالهاست که به عملکرد خود در این صنعت ادامه می دهد و دستاوردهای بیشماری داشتهاست ولی مدل نوآوری باز به عنوان فرایندی کمتر شناخته شده، در ابتدای مسیر توسعه است و در صورت برخورداری از توجهات کافی، میتواند فرایندهای نوآوری در صنعت فولاد را متحول نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =