• ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۳
  • کد خبر: 40073
  • readingTime: ۱ دقیقه
دریاچه ارومیه

با وجود انتقال آب به دریاچه ارومیه، همچنان وضعیت این دریاچه ناپایدار و تراز آبی آن در سطح پایینی قرار دارد.

به گزارش ایراسین به نقل از فارس، به‌رغم آنکه از پنجم اسفندماه سال گذشته، فاز نخست طرح انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه به ظرفیت سالانه سیصدمیلیون متر مکعب افتتاح شد و قرار بر این بود که این رقم به دو برابر افزایش یابد، امروز ۱۹ تیر ۱۴۰۲ اعلام شد که تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۰/۲۵ به کمترین میزان خود از زمان ثبت تراز ۱۳۴۳ رسیده است!

شایان ذکر است، پیش از آغاز فعالیت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۱ سطح تراز دریاچه در اوج بحران به رقم ۱۲۷۰/۶۳ کاهش یافته بود و حالا پس از هزینه‌ای بیش از پنجاه هزار میلیارد تومان، برای احیای دریاچه، این رقم، سی و هشت سانتی‌متر هم کاهش یافته و احتمالاً تا پایان تابستان از مرز ۱۲۷۰ متر هم عبور کرده و کمتر خواهد شد.

تصاویری که از قسمت شمالی دریاچه ارومیه گرفته شده است، نشان می‌دهد که این قسمت کاملاً خشک شده است. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه می‌تواند این دریاچه را احیا کند؟

در همان زمان افتتاح تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه، برخی از پژوهشگران حوزه آب این کار را مفید نمی‌دانستند و معتقد بودند که به روند احیا دریاچه کمک نخواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =