• ۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
  • کد خبر: 39612
  • readingTime: ۱ دقیقه
نفت

قیمت نفت درحالی‌که امروز افزایش یافت، اما همچنان نگرانی در مورد فعالیت‌های اقتصادی آشفته و افت تقاضا برای این کالای اساسی در جهان، مانع بالا رفتن قیمت آن در جهان است.

به گزارش ایراسین به به نقل از فارس، قیمت نفت در معاملات امروز بازارهای جهانی به بالای ۷۵ دلار هم رسید، اما در بحبوحه نگرانی در مورد فعالیت‌های اقتصادی آشفته و افت تقاضا برای نفت در جهان، در مسیر ثبت چهارمین فصل متوالی کاهش قیمت قرار گرفت.

هر بشکه نفت برنت در لحظه انتشار این خبر ۷۴.۳۴ دلار فروخته شد، درحالی که امروز به ۷۵.۲۹ دلار هم رسیده بود.

نفت برنت در مسیر ثبت کاهش ۶ درصدی قیمت در سه ماهه منتهی به پایان ماه ژوئن است که این بدان معناست که چهارمین سه ماهه (فصل) کاهشی برای این نوع نفت ثبت می‌شود. قیمت نفت برنت در پایین رقم در ۲ سال گذشته قرار دارد.

نفت خام آمریکا نیز ۶۹.۸۲ دلار در هر بشکه معامله شد. این نوع نفت در مسیر ثبت کاهش ۷ درصدی قیمت در سه ماهه منتهی به ماه ژوئن قرار دارد که دومین سه ماهه متوالی کاهشی برای این نوع نفت به شمار می‌رود.

فشارهای تورمی و افزایش نرخ بهره در اقتصادهای بزرگ و بهبود اقتصادی کندتر از انتظار چین در ماه‌های اخیر بر بازارهای نفتی تاثیر گذاشته است.

اما بروز نشانه‌هایی از بهبود فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا و کاهش شدید ذخایر نفت این کشور در هفته گذشته، تقویت قیمت نفت را به دنبال داشت.

از طرفی برنامه عربستان برای کاهش تولید نفتش یک میلیون بشکه بیشتر از سهمیه‌اش در توافق اوپک پلاس که محدودتر شدن عرضه نفت را به دنبال خواهد داشت، یک عامل دیگر تقویت قیمت نفت بوده است.

تحلیلگران بانک HSBC معتقدند، با وجود اوپک پلاس و عربستان، ۲ کاهش تولید جدید را اعلام کردند، اما قیمت نفت بیشتر زیر ۸۰ دلار در هر بشکه معامله شده است، زیرا عوامل بنیادین بازار کمتر در قیمت‌ها موثر بوده و بازار بیشتر تحت تاثیر نگرانی‌های اقتصاد کلان قرار دارد.

این تحلیلگران پیش‌بینی کردند، بیشتر تابستان این شرایط پابرجاست هرچند که کسری شدید حدود ۲.۳ میلیون بشکه‌ای پیش‌بینی شده برای سه ماهه دوم ۲۰۲۳ به افزایش قیمت‌ها کمک می‌کند.

از طرف دیگر، با توجه به اظهارات روز پنج‌شنبه جرم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، این بانک روند افزایش نرخ بهره را ادامه می‌دهد که این امر هم مانعی برای افزایش بیشتر قیمت به شمار می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =