• ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲
  • کد خبر: 39430
  • readingTime: ۱ دقیقه
نانوذرات آلیاژی

پژوهشگران با روشی جدید نشان دادند که می توان ۱۷ عنصری که از نظر نقطه ذوب با هم تفاوت دارند، ترکیب و نانوذرات آلیاژی با خاصیت فیزیکی «آنتروپی بالا» تولید کرد.

به گزارش ایراسین به نقل از دنیای معدن، در این طرح جدید، نانوذرات آلیاژی با خاصیت فیزیکی «آنتروپی بالا» و با استفاده از ۱۷ فلز مختلف ساخته شد. به لطف روش جدیدی که توسط محققان در چین ارائه شده است، نانوذرات چند عنصری، اکنون می‌توانند با آرایه متنوع‌تری از فلزات ساخته شوند. این مواد می‌توانند به دلیل خاصیت جالب و قابل تنظیم الکترونیکی، شیمیایی و فیزیکی در طیف گسترده‌ای از کاربردها استفاده شوند.

این گروه از فرآیند تولید واسطه‌ای ماتریس گالیم مایع برای تولید آلیاژهای بسیار پیچیده از ۱۷ فلز مختلف استفاده کردند.

در طول دو دهه گذشته، علاقه زیادی به ایجاد آلیاژهای با خاصیت فیزیکی «آنتروپی بالا» به وجود آمده است، موادی که از عناصر فلزی متعدد ساخته شده‌اند. محققان با مخلوط کردن عناصر با خصوصیات مختلف، امیدوارند که موادی را با خواص جدید جالب کشف کنند، به عنوان مثال، ممکن است در شرایط سازگار با محیط زیست کاتالیزور بهتری باشند.

تاکنون، نانوذرات آلیاژ آنتروپی بالا به اجزای خود نیاز داشتند که دارای خواص سازگار مانند شعاع اتمی مشابه یا نقاط ذوب نزدیک هم باشند. اما اکنون، تیمی به سرپرستی محققان در دانشگاه ووهان و دانشگاه جنوبی شنژن راهی برای تولید نانوذرات پیدا کرده‌اند که حاوی عناصری هستند که ترکیب آن‌ها با هم به صورت معمول دشوار است.

این رویکرد شامل استفاده از گالیم مایع به عنوان ماتریس برای ترکیب بسیاری از فلزات دیگر است که در غیر این صورت غیرقابل مخلوط شدن هستند. در بخشی از این طرح ، این تیم نانوذرات حاوی توزیع یکنواخت از ۱۷ عنصر مختلف تولید کرده است که در آن از گالیم، آهن، نیکل، مس، روی، اسکاندیوم، وانادیوم، منگنز، منیزیم، زیرکونیوم، پلاتین، روتنیوم، ایریدیم، هافنیوم، مولیبدن و نیوبیوم استفاده شده است. عناصر سازنده این آلیاژ دارای نقطه ذوب بین ۳۰۳ تا ۳۳۸۲ کلوین هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =