بدهی خارجی دلار ارز

افزایش سقف بدهی‌های آمریکا تصویب شد و تا چند روز دیگر به فراتر از ۳۱ هزار میلیارد دلار می‌رسد. بررسی این روند در سال‌های گذشته نشان می‌دهد با هر افزایش، بازار فلزات گرانبها، فلزات پایه و کریپتو کارنسی به شدت صعودی شده‌اند. آیا باید منتظر موج صعودی قدرتمندی در بازارهای جهانی باشیم؟

به گزارش خبرنگار ایراسین، آمریکا بار دیگر سقف بدهی‌های خود را افزایش می‌ دهد. آنها برای نخستین بار در سال ۱۹۹۳ سقفی برای بدهی‌ها در نظر گرفتند ولی از آن زمان تا به حال ده‌ها مرتبه این سقف را افزایش داده‌اند و در هفته‌ گذشته نیز تصمیم گرفتند سقف بدهی‌های بزرگتری داشته‌باشند.

افزایش سقف بدهی‌های آمریکا با بازارهای مختلف دارد؟

براساس نمودار بالا آمریکایی‌ها در طول ۱۰ سال گذشته دست‌ کم ۵ مرتبه سقف بدهی‌های خود را افزایش داده‌اند. البته در بین این سال‌ها نیز چندین مرتبه سقف بدهی‌ها به مقدار جزئی رشد داشته ولی سنگین‌ترین رشد سقف بدهی‌ آمریکا در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ اتفاق افتاد.

پس از هر مرحله رشد سقف بدهی‌ها در آمریکا بازار فلزات گران‌بها، فلزات پایه و کریپتو کارنسی نیز به سرعت واکنش نشان می‌داد.

فلزات گران‌بها

واکنش فلزات گران‌بها به افزایش سقف‌ بدهی‌های آمریکا صعودی بود. انس طلا در سال ۲۰۱۲ پس از اعلام افزایش سقف بدهی‌های آمریکا چند ماه صعودی شد ولی با آغاز سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو به شدت ریخت و پس از آن با هر خبر مبنی بر احتمال افزایش سقف بدهی‌ها قیمت انس نیز صعودی شد. در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ نیز وقتی سقف بدهی‌های آمریکا خیلی بیشتر از گذشته افزایش پیدا کرد، انس طلا سقف تاریخی قیمت خود را شکست. حالا در آستانه تعیین سقف جدیدی برای بدهی‌های آمریکا انس طلا نزدیک سقف قیمتی خود نوسان می‌کند. با توجه به اثرپذیری بازار داخلی طلا از قیمت جهانی اگر انس رویه قبلی را ادامه‌ دهد احتمال صعود قیمت طلا در بازار داخلی زیاد است.

فلزات پایه

واکنش فلزات پایه به تعیین سقف بدهی‌های امریکا متفاوت است. بعضی از فلزات مانند آلومینیوم با افزایش سقف بدهی‌ها مدتی صعودی می‌شوند و سپس به روند قیمتی قبلی بازمی‌گشتند ولی بعضی از فلزات مانند مس همبستگی قوی‌تری با سقف بدهی‌های آمریکا داشتند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت مس پس از هر مرحله افزایش بدهی‌های آمریکا صعودی شده‌است. البته مس نیز مانند طلا در سال ۲۰۱۲ دچار ریزش قیمت شدیدی شد ولی پس از آن با هر مرحله افزایش سقف بدهی‌ها، قیمت جهانی مس پیدا کرد و مانند طلا وقتی در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ سقف بدهی‌ها رشد سنگینی داشد، مس سقف تاریخی قیمت خود را شکست. اکنون در آستانه تعیین سقف جدید برای بدهی‌های آمریکا بازار فلزات پایه دچار ریزش قیمتی شدیدی شده‌است و بیشتر معامله‌گران چشم‌انداز مثبتی ندارند ولی آیا افزایش سقف بدهی‌ها ریزش بازار فلزات پایه را متوقف خواهد کرد؟ برای پاسخ به این سوال باید چند هفته‌ای دیگر منتظر ماند.

کریپتو کارنسی

طرفداران بیت‌کوین و کریپتو کارنسی همیشه سرمایه‌گذاری در این بازار به خصوص بیت‌کوین را سرمایه‌ای امن معرفی می‌کردند و نمودار قیمتی بیت‌کوین نیز نشان می‌دهد با هر افزایش در سقف بدهی‌های آمریکا بیت‌کوین ارزشمندتر شده‌است. البته بیت‌کوین از سال ۲۰۱۲ تا به حال ریزش‌های متعددی را تجربه کرد ولی افزایش بدهی‌های آمریکا همیشه چراغ سبزی برای کریپتو بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =