سجاد غرقی

سجاد غرقی، عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران گفت: اگر انباشت سود مولد ناشی از معدن کاری به میزان کافی باشد، مسیر توسعه صنعت خود به خود باز می‌شود.

به گزارش ایراسین، سجاد غرقی، عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایراسین اظهار داشت: امروز مهمترین مسئله حوزه معدن نگاه به بازار و توجه به ظرفیت‌های تولید در بعد تقاضای داخلی و صادرات خارجی و همچنین فروش است.

وی افزود: با در نظر داشتن اینکه محدودیت های عمده حوزه معدن اغلب ناشی از کسری در تامین مالی و سرمایه‌گذاری در این بخش است، اگر انباشت سود مولد ناشی از معدن کاری به میزان کافی باشد، مسیر توسعه صنعت خود به خود باز می‌شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران تصریح کرد: رقابت داخل زنجیره از جمله چالش‌های عمده این حوزه است. تولید کنندگان شمش و فولاد به دلیل توان رایزنی و استراتژیک بودن این صنعت، نقش جدی‌تری را در سیاست گذاری‌ها ایفا می‌کنند که مهمترین تاثیر آن در خریداری ارازنتر سنگ آهن بروز پیدا می‌کند.

او تکمیل کرد: موضوعاتی تحت عنوان اخذ عوارض صادراتی و قیمت گذاری دستوری نهاده‌ها، سبب شده انباشت سرمایه مولد در بخش معدن صورت نگیرد و بخش معدن چه در بخش اکتشافات و چه در تامین ماشین آلات، بضاعت سرمایه گذاری نداشته باشد؛ باید توجه داشت که استهلاک سرمایه در این حوزه در سنوات آتی در بخش معدن و در صنایع پایین دست نظیر فولاد تاثیرات منفی بر جای خواهد گذاشت.

سجاد غرقی عنوان کرد: انتظار می‌رود قیمت گذاری دستوری در بازار داخلی حذف شود و نسبت منطقی میان قیمت فروش داخلی با نرخ صادراتی برقرار شود. این اتفاق زمانی رقم می‌خورد که پس از کسر هزینه‌های حمل و... قیمت نهاده‌ها به قیمت جهانی نزدیک بوده و تفاوت ویژه‌ای میان نرخ داخلی و صادراتی وجود نداشته باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر حائز اهمیت است که بازار صادراتی که از مهمترین منابع تامین مالی برای بخش معدن است بسته نشود. بخشی از ظرفیت تولید شمش که حدود ۲۵ میلیون تن است، بازار داخلی و صادراتی دارد که در شرایط ایده آل به ۲۷ میلیون تن نیز می‌رسد. ما می‌توانیم ۲.۸ تا سه برابر این میزان یعنی در حدود ۹۰ میلیون تن ظرفیت مصرف داشته باشیم، اما باقی این مقدار باید صادر شود. ضرورت دارد ۹۰ میلیون تن شمش با قیمت گذاری رقابتی فروخته شود و باقی‌مانده آن صادر شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران در پایان خاطرنشان کرد: حلقه شمش نباید از توان رایزنی، لابی و ارتباطی خود برای سرکوب قیمتی طرف فروشنده استفاده کند. این موضوع در کوتاه مدت انباشت سود زیادی برای حلقه شمش به دنبال خواهد داشت، اما در ادامه زنجیره را نامتوازن خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =