بازار خودرو

آرش راهبر، کارشناس بازار خودرو گفت: بازار از حدود دو هفته قبل در شرایط رکود به سر می‌برد. برخورد دستوری با این بازار جوابگو نبوده و باید این رویه تغییر بنیادی کند و تکلیف مسائلی مانند واردات خودروهای دست دوم مشخص شود. همچنین باید نوع نگرش مردم به خودرو از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی سامان داده شود. ایجاد چنین تغییراتی بازار را از بلاتکلیفی خارج می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت‌ها در بازار خودرو با آغاز سال ۱۴۰۲ صعودی شد و این روند همراه با رشد نرخ ارز نیز ادامه پیدا کرد. از طرفی قیمت‌ کارخانه‌ای خودرو در نیمه دوم فروردین به صورت رسمی افزایش پیدا کرد تا شوک جدیدی به بازار وارد شود. ولی روند بازار خودرو از نیمه دوم اردیبهشت ماه برخلاف پیش‌بینی‌ها تغییر کرد و قیمت‌ها بر مدار نزولی قرار گرفته‌ است. شماری از فعالان بازار خودرو مدعی‌اند روند نزولی در این بازار به سبب ریزش نرخ دلار و برگزاری دو طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه خودرو رخ داده‌ است که تاثیر آن دائمی نبوده و موج جدید گرانی در ادامه سال در انتظار بازار خواهد بود. آرش راهبر، کارشناس بازار خودرو درخصوص شرایط بازار خودرو به خبرنگار ایراسین می‌گوید: بازار خودرو از حالت عادی خود خارج شده است زیرا اتومبیل‌ها ‌مدت‌هاست به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده‌اند. درواقع خودرو باید به میزان بالا تولید شود تا از گروه کالاهای سرمایه‌ای خارج گردد.

وی ادامه می‌دهد: میزان تولید خودرو در کشور به دلایل مختلفی مانند مشکلات موجود در زمینه واردات بعضی از قطعات و منطقی نبودن تولید آن‌ها در کشور و امثال این مسائل کاهش یافته است. زمانی‌که تولید کاهش یابد، قیمت‌ها بالا می رود. ازطرفی تقاضا برای خودرو زیاد است و با توجه به اینکه خرید خودرو با نرخ دولتی نسبت به بازار آزاد حاشیه سود زیادی دارد، بازار را به مرور زمان مریض می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد جدای از بحث ریزش قیمت‌ها، بازار خودرو از نیمه دوم اردیبشهت ماه تاکنون در وضعیت رکودی قرار گرفته و به اعتقاد فعالان بازار سطح معاملات خودرویی نزدیک به صفر است زیرا مردم در پی ریزشی شدن قیمت‌ها دست از خرید کشیده‌اند تا خودروی مورد نظرخود را ارزان‌تر بخرند. درنتیجه بازار باوجود کاهش قیمت‌ها راکد شده است. راهبر با اشاره به اینکه پیش‌بینی بازار خودرو ممکن نیست، بیان می‌دارد: شرایط بازار تاحدودی پیچیده شده است و بازار از حدود دو هفته قبل در شرایط رکودی به سر می‌برد.

این کارشناس بازار خودرو ایجاد تغییرات را عاملی برای بهبود شرایط می‌داند و توضیح می‌دهد: من معتقدم برخورد دستوری با این بازار جوابگو نبوده و باید این رویه تغییر بنیادی کند و تکلیف مسائلی مانند واردات خودروهای دست دوم مشخص شود. همچنین باید نوع نگرش مردم به خودرو از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی سامان داده شود. ایجاد چنین تغییراتی بازار را از حالت سردرگمی و بلاتکلیفی خارج می‌کند و شرایط بهتر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =