بیمه سلامت

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان به مناسبت روز بیماران خاص و صعب العلاج در جمع خبرنگاران اقدامات تحولی بیمه سلامت در دولت سیزدهم را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، محمد حسین صفاری مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان به مناسبت روز بیماران خاص و صعب العلاج در جمع خبرنگاران اقدامات تحولی بیمه سلامت در دولت سیزدهم را تشریح کرد.

وی گفت: اجرای کامل نسخه نویسی الکترونیک از دیماه ۱۴۰۰ یکی از اقداماتی بود که برای رفاه حل مردم انجام شده است. نسخه‌نویسی الکترونیک زیرساخت تمام طرح‌های تحولی در حوزه بهداشت و درمان هست. در حال حاضر۱۰۰درصد نسخ توسط پزشکان بصورت الکترونیکی و در سامانه‌های مربوطه تجویز شده که ۹۶درصد آن در حالت برخط و تنها ۴ درصد درموارد قطعی زیرساخت‌هایی مانند برق یا اینترنت آفلاین است. در حال حاضر روزانه حدود ۳۰ هزار نسخه الکترونیک در سامانه بیمه سلامت استان اصفهان، تجویز می شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان افزود: اجرای کامل پوشش همگانی بیمه سلامت به صورت رایگان برای اقشار ضعیف و سه دهک پایین جامعه از دیماه ۱۴۰۰ یکی از اقدامات مهم دیگر در این زمینه است. با عنایت به منویات رهبر معظم انقلاب و در راستای برنامه های توسعه خدمات نظام سلامت در دولت سیزدهم و با هدف حمایت از اقشار مختلف جامعه، طرح پوشش بیمه درمانی کلیه افراد ایرانی با محوریت مناطق کم برخوردار و خانوارهای سه دهک پایین درآمدی جامعه اجرا شد که در حال حاضر از جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری افراد تحت پوشش در استان اصفهان بیش از ۷۰ درصد بصورت رایگان بیمه شده و از خدمات بیمه سلامت استفاده می‌کند. در سال ۱۴۰۲ حق بیمه یکسال برای هر نفر یک میلیون و ۴۳۵ هزار و ۲۰۰ تومان است که این مبلغ برای افراد با دهک درآمدی ۱۰ به شکل کامل محاسبه می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: دهک‌های درآمدی یک تا سه که بر اساس آزمون ارزیابی وسع به بیمه سلامت معرفی می‌شوند، به شکل رایگان تحت پوشش قرار می‌گیرند. افراد دهک درآمدی ۴ می‌بایست ۱۰ درصد مبلغ حق بیمه سالانه، دهک درآمدی پنجم ۲۰ درصد، دهک درآمدی ششم ۳۰ درصد، دهک درآمدی هفتم ۴۰ درصد، دهک درآمدی هشتم ۶۰ درصد و دهک درآمدی نهم می‌بایست ۸۰ درصد از حق بیمه یک میلیون و ۴۳۵ هزار و ۲۰۰ تومانی را پرداخت کنند. اسامی کسانی که به عنوان سه دهک فاقد بیمه از سوی وزارت رفاه برای بیمه سلامت ارسال شود، به صورت سیستمی تحت پوشش قرار می‌گیرند و نیازی به مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت ندارند. همه شهروندان میتوانند با شماره گیری کد دستوری #۱۶۶۶* از وضعیت پوشش بیمه درمانی خود مطلع شوند.

صفاری تصریح کرد: پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری و سایر اقدامات در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت از دیماه ۱۴۰۰ نیز برای همه افراد بیمه شده فراهم شده است. به منظور اجرای سیاست‌های جمعیتی مقام معظم رهبری و افزایش نرخ جمعیت کشور، پوشش بیمه‌ای خدمات درمانی ناباروری در سازمان بیمه سلامت اجرایی شد. در حال حاضر این ظرفیت برای زوج‌های نابارور فراهم شده است تا در طول یکسال از سه دوره خدمات درمان ناباروری در تعهد بیمه سلامت با پوشش بیمه ای ۹۰ درصد تعرفه بخش دولتی در مراکز ناباروری دولتی و ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیردولتی در مراکز عمومی غیردولتی، خصوصی و خیریه‌ای استفاده کنند. در سال ۱۴۰۱، به یک هزار و ۱۰۰ بیمار دارای مشکل ناباروری در استان اصفهان بیش از ۱۱۰ میلیارد ریال پرداخت شده که بیش از ۷۰ میلیارد ریال آن مربوط به هزینه‌های دارو بوده است.

وی تأکید کرد: پرداخت به روز مطالبات کلیه موسسات طرف قرارداد طی۲ سال گذشته از جمله اقدامات دیگری است که برای رفاه حال بیمه‌شدگان انجام شده است. اداره کل بیمه سلامت استان اصفهان با حدود ۵۰۰۰ موسسه تشخیصی درمانی شامل پزشکان، داروخانه ها، بیمارستان ها و موسسات پاراکلینیک در بخش های دولتی و خصوصی قرارداد دارد و ماهیانه تعداد۷۰۰ هزار سند هزینه ای دریافتی از این موسسات می باشد که مبلغی حدود۱۴۰ میلیارد تومان سهم سازمان این اسناد در ابتدای ماه بعد به حساب موسسات واریز می شود و این اقدام در طی سه دهه اخیر بی سابقه بوده و قطعا استمرار پرداخت به روز و منظم مطالبات مراکز درمانی، افزایش انگیزه ارائه خدمت مطلوب، بهبود کیفیت خدمات پزشکی و افزایش رضایتمندی بیمه شدگان را بدنبال خواهد داشت.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان عنوان کرد: اجرای طرح دارویار از تیرماه ۱۴۰۱و پرداخت به روز ارزدارو به داروخانه‌های طرف قرارداد نیز به مرحله اجرا رسیده است. براساس این طرح که با هدف تغییر سیاست ارز ترجیحی دارو از تولید کننده به مصرف کننده اجرا شد، یارانه دارو مستقیما به مصرف کننده نهایی دارو میرسد. در طرح دارویار قیمت دارو واقعی شد و هزینه آن را سازمان های بیمه گر پرداخت می کنند و همچنین پرداختی از جیب بیمار افزایش پیدا نکرد. قابل ذکر است در ۹ماه اجرایی سال ۱۴۰۱ مبلغی حدود ۲۷۷ میلیارد تومان بابت این طرح به داروخانه های سطح استان پرداخت شده است. اجرای طرح دارویار ۱۰۰ درصد به هزینه‌های دارویی بیمه سلامت اصفهان اضافه کرد.

وی بیان کرد: پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی معلولین و پرداخت براساس تعرفه مالکیت مرکز از مهرماه ۱۴۰۱ نیز اقدام دیگر این مجموعه است. در راستای اجرای جزء ۵ بند ک تبصره ۱۷قانون بودجه سال۱۴۰۱ مبنی بر الزام مراکز به عقد قرارداد با سازمانهای بیمه‌گر پایه، فراخوان لازم به انجمن‌های تخصصی مراکز توانبخشی ( کار درمانی ، گفتار درمانی ، شنوایی‌سنجی و بینایی‌سنجی) ، ارتوپدی فنی ، اوتیسم و... عقد قرارداد جهت افزایش تعهدات بیمه در حوزه توانبخشی انجام گردید.بر همین مبنا ۵۹ خدمت توانبخشی به تعهدات سازمان بیمه سلامت افزوده شد.

صفاری گفت: اجرای طرح صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج از ابتدای آبان ۱۴۰۱ نیز اجرایی شده است. صندوق بیماران خاص و صعب العلاج در راستای اجرای بندهای۲-۹ سیاستهای کلی سلامت و به استناد بند ن تبصره ۱۷ قانون برنامه بودجه ۱۴۰۱ برای اولین بار در دولت سیزدهم تشکیل شده. از آبان ماه ۱۴۰۱ در سطح استان کارگروه استانی تشکیل شده است. درهمین راستا سازمان بیمه سلامت جهت حمایت ، کاهش پرداخت از جیب و جبران بخشی از هزینه های درمان ۱۰۷ بیمار خاص و صعب العلاج ازجمله بیماران تالاسمی، هموفیلی، ام اس، دیالیزی ، پیوندهای کلیه، کبد، ریه، روده، قلب و پانکراس، انواع سرطانها، اتیسم، بال پروانه ای، بیماران مزمن روانی و... اقدام نموده است. قابل ذکراست تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ در استان اصفهان بالغ بر۱۳۹ میلیارد تومان برای بیش از ۵۵ هزار بیمار خاص هزینه شده است.

وی خاطر نشان کرد: کاهش فرانشیز (خودپرداخت) هزینه‌های سرپایی و بستری افراد سه دهک اول درآمدی جامعه و مددجویان تحت پوشش کمیته امدادحضرت امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی از ابتدای ۱۴۰۱ انجام شده است. این افراد که بصورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قراردارند جهت پرداخت هزینه های خود در مراکز درمانی نسبت به سایرین از تخفیف بیشتری برخوردارند به نحوی که دربخش بستری ۹۵ درصد هزینه و دربخش سرپایی۸۰ درصد هزینه این افراد توسط سازمان بیمه سلامت پرداخت می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =