غلامرضا میری

غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران، قیمت زعفران را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: اکنون بین ۹۰ تا ۹۲ درصد زعفران جهان در کشور ما تولید می‌شود و اگر موانع بر سر راه صادرات برطرف شود، میزان صادرات زعفران در سال ۱۴۰۲ قریب به ۴۰ درصد نسبت به ۱۴۰۱ افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت زعفران در طول یکی دو سال گذشته نسبت به سایر اقلام افزایش چندانی نداشته است. برخی از فعالان این بازار معتقدند با وجود تورم، ثبات نسبی بر این بازار حاکم است که این مسئله موجب ضرر چه تولیدکننده و چه فروشندگان می‌شود. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت هرکیلوگرم زعفران دسته حدود ۳۰ تا ۳۲ میلیون تومان، پوشال ۳۴ تا ۳۵ میلیون تومان، نگین ۳۷ تا ۳۹ میلیون تومان و سوپر نگین ۴۱ تا ۴۳ میلیون تومان است. غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران، قیمت زعفران را تابع عرضه و تقاضا دانست و به خبرنگار ایراسین گفت: قیمت زعفران در طول دو سال گذشته افزایش کمی داشته است، نه اینکه بالا نرفته است؛ برای‌ مثال مقدار زعفران که دو سال گذشته حوالی هفت تا هشت میلیون تومان قیمت داشت، اکنون حدود ۴۰ میلیون تومان قیمت خورده است. ولی این میزان افزایش قیمت درمقایسه با سایر محصولات کافی نیست.

وی افزود: همانطور که عنوان کردم قیمت زعفران را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و اگر ما تقاضا برای صادرات داشته باشیم، بدون شک بهای زعفران بالا خواهد رفت. چراکه تمام تولیدات زعفران را نمی‌توان داخل کشور مصرف کرد بلکه باید بیشتر حجم تولیدات را صادرات و در بازارهای جهانی به فروش رساند. اکنون ما تابع قیمت‌های جهانی هستیم که به ما تحمیل می‌شود.

میری با اشاره به اینکه زعفران یک محصول خاص است، بیان داشت: محصول زعفران، یک محصول صادراتی است نه یک محصول داخلی. درحال حاضر حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از تولیدات این محصول باید صادر شود. درنتیجه نه فعالان این حوزه و نه فرد دیگری تعیین‌کننده قیمت زعفران نیست.

براساس آمار گمرک، در ۱۰ ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۷۸ تن طلای سرخ صادر شد که با کاهش ۱۷ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ همراه بود. نائب رئیس شورای ملی زعفران با تاکید بر این موضوع اظهار کرد: اکنون بین ۹۰ تا ۹۲ درصد زعفران جهان در کشور ما تولید می‌شود که باتوجه به موانع موجود و مسائل حاشیه‌ای ما تعیین کننده قیمت نیستیم. درواقع بازار جهانی زعفران مشابه بازار نفت است. همانطور که کشورهای نفت‌ خیز تعیین کننده قیمت نیستند و مدام شاهد نوسان بهای جهانی نفت هستیم، در بازار زعفران نیز شرایط به همین صورت است.

وی ادامه داد: اگر موانع بر سر راه صادرات برطرف شود، میزان صادرات زعفران در سال ۱۴۰۲ قریب به ۴۰ درصد نسبت به ۱۴۰۱ افزایش خواهد یافت. با زدودن این موانع و با بالارفتن حجم صادرات، تقاضا زیاد می‌شود و این تقاضا منجر به رشد قیمت زعفران خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =