• ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
  • کد خبر: 36802
  • readingTime: ۳ دقیقه
مراد صحرایی

سرپرست وزارت آموزش و پرورش از برگزاری آزمون اختصاصی تربیت معلم در سال آینده و رتبه‌بندی معلمان جامانده تا پایان اردیبهشت خبر داد.

به گزارش ایراسین به نقل از فارس، رضامراد صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نشست صمیمی با تعدادی از مدیران مدارس شهر تهران که در تالار فرهنگ برگزار شد، پای صحبت مدیران نشست.

در این نشست برخی مدیران به نمایندگی سایر مدیران مدارس به مسائلی چون عدم پرداخت به موقع حق‌التدریس‌ها، کمبود نیروی انسانی، مشکلات سامانه‌ها و مشکلات رتبه‌بندی اشاره کردند.

در این جلسه، تماس تلفنی با ریحانه موسوی معلم نمونه کشوری از شهر تهران توسط مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران برقرار شد. سپس صحرایی با این معلم نمونه صحبت کرد و خبر نمونه شدن وی را داد و گفت: هدیه معلمان نمونه کشور ۲ برابر هدیه اساتید نمونه باید باشد.

صحرایی در این نشست ضمن گرامیداشت یاد شهدا به ویژه شهدای فرهنگی، اظهار کرد: سال ۱۳۷۰ معلم شدم و دانش‌آموز معلم بودم؛ همواره از خوش شانسی‌ام بود که مدیران خوبی داشتم.

وی با اینکه مدیران مدارس، مدیران آینده کشور را تربیت می‌کنند، افزود: مدیر مدرسه رکن رکین تحول است و اگر سند تحول اجرا نشده، به این دلیل است که در دست مدیر قرار ندادیم بلکه در دست وزیر قرار دادیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیر مدرسه راهبر سند تحول است و معلم عنصر اصلی تحول است، اضافه کرد: با نسلی مواجهیم که به درستی آنها را درک نمی‌کنیم؛ باید با این نسل آنگونه که هستند روبرو شویم. نه آنگونه که خودمان می خواهیم.

وی خطاب به مدیران مدارس، اظهار کرد: بر اساس سند تحول، سه قائده پیشرفت شامل خانواده، معلم و نظام آموزشی است که همه در دستان شماست؛ سند تحول منشور خدمت ما هست.

وی با بیان اینکه اجرای سند تحول بنیادین از نوشتن سند جدید سخت‌تر است، گفت: اگر بخواهیم سند تحول را اجرا کنیم، محل اجرا، مدرسه و عامل اجرا معلم و شتاب دهنده آن، مدیر مدرسه است؛ سند تحول هیچ اشکالی ندارد، اشکال در مجری سند است.

وی تصریح کرد: شریک راهبردی برای تربیت نسل آینده خانواده است و ما از این موضوع غافل بودیم؛ اگر می‌خواهیم آینده خوبی را ترسیم کنیم، یک مقدمه اجتناب‌ناپذیر دارد و آن هم نجات مدرسه است. نقش مدرسه روز به روز پررنگ‌تر می‌شود و فناوری‌های جدید هیچگاه جای مدرسه را نخواهد گرفت. مدرسه فقط جای تعلیم نیست بلکه مدرسه مقدمه تربیت است.

وی با بیان اینکه مدیران نجات مدارس را جدی بگیرند و باید به جایگاه سترگ‌ اصلی مدرسه برگردیم، افزود: عدالت، نقطه هدف ما هست و به کمک شما، به دغدغه «فرزندم را به کدام مدرسه بفرستم» خاتمه می‌دهیم؛ مورد بعدی مهارت است و باید معلم متناسب با ۶ ساحت تربیتی، مهارت داشته باشد لذا هر مدرسه یک مهارت‌سرا باید باشد.

صحرایی خطاب به مردم با بیان اینکه آموزش و پرورش را تنها نگذارید اگر عاشق ایران هستید، اظهار کرد: رتبه‌بندی مهم‌ترین اقدام آموزش و پرورش و ضامن کیفیت نظام تعلیم و تربیت است و اگر مدیر مدرسه به عنوان بازیگر فعال دیده می‌شد اکنون وضعیت این نبود. در حال حاضر یک جمعیت ۴۵ هزار نفر، جمعیت ۳۵ هزار نفر و جمعیت ۲۷ هزار نفری مشکل در رتبه‌بندی دارند که تا پایان اردیبهشت باید تعیین تکلیف شوند.

وی با بیان اینکه امسال هفته معلم متفاوتی خواهیم داشت و نگذاریم برخی آموزش و پرورش را به نیازهای سطح پایین گره بزنند، افزود: آموزش و پرورش باید معاون اقتصادی داشته باشد اما معیشت یک ضلع است. منزلت معلم بحث دیگری است. مرجعیت معلم تابعی از مأموریت اوست و نگوییم معلم مرجعیت خود را از دست داده است. آمارها چیز دیگری می‌گوید.

صحرایی از مدیران مدارس خواست تا وزرا را سر کلاس بچه‌های خود بیاورید و در جریان امور آموزش و پرورش قرار بگیرند و همچنین به اهمیت مصوبه اخیر کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در جهت بهبود وضعیت نظام تعلیم و تربیت تأکید کرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سال آینده کنکور اختصاصی تربیت معلم برگزار می‌شود، افزود: سال آینده برای اولین بار شیوه معلم دو مدرکی با دانشگاه‌های برتر ایران اجرا می‌شود و از سال آینده برای دانش‌آموزان ممتاز در فعالیت‌های فرهنگی، قرآنی پرورشی، ورزشی و آموزشی که استعداد معلمی دارند، امکان جذب داریم که می‌توانید معرفی کنید تا معلم شوند؛ در این راستا آیین‌نامه جذب استعدادهای برتر دانش‌آموزان را ابلاغ می‌کنیم.

وی تصریح کرد: از سال آینده پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان با چند مدرسه به صورت اشتراکی فعالیت می‌کنند و مدارس کارورزی ایجاد می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =