• ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
  • کد خبر: 36477
  • readingTime: ۱۲ دقیقه
ورق فولاد

انجمن جهانی فولاد، پیش‌بینی خود را برای تقاضای کوتاه‌مدت فولاد در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، انجمن جهانی فولاد، پیش‌بینی خود را برای تقاضای کوتاه‌مدت فولاد طی دو سال آینده اعلام کرد.

براساس این گزارش امسال تقاضا برای فولاد خام در کل دنیا به طور میانگین، حدود ۲.۳ درصد افزایش یافته و به بیش از ۱میلیارد و ۸۲۲ میلیون تن می‌رسد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای فولاد خام در سال ۲۰۲۴ نیز با ۱.۷ درصد افزایش به ۱ میلیارد و ۸۵۴ میلیون تن خواهد رسید.

هر چند چین در صدد کاهش تولید تا سقف حجم تولید خود در سال ۲۰۲۲ است ولی طبق این گزارش با افزایش تولید، افزایش تقاضای جهانی قابل تأمین خواهد بود. این در حالی است که فولادسازان در بسیاری از نقاط دنیا با چالش‌هایی زیرساختی نظیر انرژی، حمل و نقل و تأمین مواد اولیه روبرو هستند. همچنین برخی از فولادسازان نیز از هزینه‌ها نظیر نرخ‌های بالای بهره رنج می‌برند.

ماکسیمو ودویا مدیرعامل شرکت ترینیوم و رئیس کمیته اقتصادی انجمن جهانی فولاد درباره چشم‌انداز بازار فولاد در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ گفت: در سال ۲۰۲۲، به دلیل شوک ناشی از فراگیری کرونا و از سوی دیگر تورم بالا، افزایش نرخ بهره، درگیری میان روسیه و اوکراین، قرنطینه ناشی از کرونا در چین و کاهش فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی، بازار فولاد نتوانست خود را بهبود دهد.

وی افزود: اتفاقاتی نظیر مشکلات در زنجیره تأمین، بحران انرژی در اروپا و... همچنان می‌تواند بهبود تقاضای فولاد را در سال ۲۰۲۳ محدود کند. کاهش تولید در چین به همراه افزایش تورم پایدار و در نتیجه بالا بودن نرخ بهره و همچنین رشد تقاضا در خارج از چین نیز در ادامه می‌تواند بر این بازار در سال ۲۰۲۴ تأثیر گذارد.

کارشناسان معتقدند با کاهش جمعیت چین و حرکت این کشور به سمت رشد مصرف، رشد تقاضای جهانی فولاد کاهش می‌یابد. همچنین رشد تقاضای جهانی فولاد به کاهش محرک‌ها که عمدتاً در آسیا هستند متکی خواهد شد. در طرف مقابل با سرمایه‌گذاری در کربن‌زدایی توسط اقتصادهای پویا و نوظهور، حرکت مثبت تقاضای جهانی به طور فزاینده‌ای افزایش خواهد یافت.

تحلیل بازار چین

چین در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ تقاضای فولاد خود را کاهش داد. دلیل این کاهش تقاضا، قرنطینه‌های ناشی از ویروس کرونا بود که به طور غیرمنتظره‌ای در سراسر این کشور شدت یافت.

همچنین بازار ساخت و ساز این کشور در سال ۲۰۲۱ با رکورد روبرو بود که این رکود در سال ۲۰۲۲ تشدید شد. آمارهای مربوط به ساخت‌وساز این کشور، نشان می‌دهد که شاخص‌های کلیدی املاک و مستغلات در چین منفی بوده است. به طور مثال شروع پروژه‌های جدید در این سال تا ۳۹.۴ درصد کاهش یافته و میزان سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات با ۱۰ درصد کاهش روبرو بوده است. طبق آمارها این کاهش‌ها در ۲۵ سال گذشته در چین بی‌سابقه بوده است.

هر چند دولت این کشور سیاست‌های حمایتی را برای بهبود اوضاع در نظر گرفته است اما کارشناسان معتقدند رکود حاکم بر بازار ساخت‌وساز در این کشور به سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ نیز منتقل خواهد شد.

در حوزه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، به لطف حمایت دولت، این حوزه شاهد افزایش ۹.۴ درصدی بوده که البته چنین سرمایه‌گذاری‌هایی عمدتاً در بخش‌هایی نظیر آب، مخابرات لجستیک و... متمرکز بوده است و پیش‌بینی می‌شود این پروژه‌ها که اغلب محصولات فولادی در آن‌ها استفاده می‌شود تا سال ۲۰۲۴ ادامه یابند. این در حالی است که به خاطر عدم شروع چنین پروژه‌هایی در سال ۲۰۲۳، احتمالا شاهد روند نزولی در زمینه تقاضای محصولات فولادی در سال ۲۰۲۴ باشیم.

در زمینه تولید نیز فولادسازان این کشور در سال ۲۰۲۲ عملکردی ضعیف را از خود نشان دادند. هر چند عملکرد این کشور در ۲۰۲۲ در زمینه صادرات بهبود یافت ولی پیش‌بینی می‌شود آمار تولید فولاد در چین طی دو سال آینده بهبود نیافته و روند صادرات نیز کند شود.

در عرصه تولید خودرو، اقتصاد چین در سال ۲۰۲۲ به طور متوسط با ۳.۴ درصد رشد روبرو بود که این رشد در بخش افزایش تولید خودروهای سواری، ۱۱.۲ درصد بود و در بخش خودروهای باری نیز این کشور کاهش ۳۱.۹ درصدی را تجربه کرد که البته این کشور با تولید بیش از ۷ میلیون خودرو با سوخت پاک، افزایش ۲۵.۷ درصدی را رقم زد. پیش‌بینی می‌شود طی دوسال آینده صنعت خودرو چین عملکردی ضعیف‌تر از خود نشان دهد چرا که دولت این کشور اقدامات محرک را برای راه‌اندازی دوباره صنعت خودروی این کشور به شکل قبل، انجام نداده است.

با توجه به همه این نکات و پس از کاهش ۳.۵ درصدی تقاضای فولادی این کشور در سال ۲۰۲۲، انتظار می رود کل تقاضای فولاد چین تا ۲ درصد در سال ۲۰۲۳ رشد کند و این تقاضا در سال ۲۰۲۴ ثابت بماند.

تحلیل اقتصاد کشورهای پیشرفته

تقاضای فولاد در اقتصادهای توسعه یافته در سال ۲۰۲۲ به دلیل انقباض پولی و هزینه های بالای انرژی با کاهش قابل توجهی روبرو شد. پس از کاهش ۶.۲ درصدی در سال ۲۰۲۲، پیش بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۳ این تقاضا به میزان ۱.۳ درصد افزایش یابد و در سال ۲۰۲۴ نیز بهبودی ۳.۲ درصدی پیش بینی می‌شود.

تحلیل اتحادیه اروپا

اقتصاد اتحادیه اروپا نسبت به بحران انرژی ناشی از نزاع میان روسیه و اوکراین انعطاف‌پذیرتر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد نشان داد. در حالی که اقتصاد اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳.۵ درصد رشد کرد و نگذاشت دچار رکود شود، اما فعالیت‌های صنعتی به طور قابل توجهی از هزینه‌های بالای انرژی متضرر شدند که این اتفاق منجر به کاهش قابل توجه تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۲ در کشورهای قاره سبز شد. در سال ۲۰۲۳، صنعت فولاد اتحادیه اروپا همچنان تأثیرات نزاع میان روسیه و اوکراین را احساس خواهد کرد. با توجه سایر مسائل مرتبط با زنجیره تأمین و ادامه انقباض پولی، در سال ۲۰۲۴، انتظار می‌رود تقاضا تا حدی بهبود یابد زیرا تأثیر نآرامی‌ها و اختلالات زنجیره تأمین بر بازار از بین می‌رود.

در مچموع پس از کاهش ۷.۹ درصدی تقاضا در سال ۲۰۲۲، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ تقاضا برای محصولات فولاد به میزان ۰.۴ درصد کاهش یابد اما پیش‌بینی می‌شود این تقاضا در سال ۲۰۲۴، ۵.۶ درصد افزایش یابد.

ایالات متحده

کارشناسان معتقدند اقتصاد ایالات متحده پس از همه‌گیری بازگشت خوبی به اقتصاد داشته است و تا حدی با افزایش شدید نرخ بهره توسط فدرال رزرو برای مقابله با تورم، مسیر خود را به خوبی طی کرده است که این اتفاقا باعث رکود می‌شود. اما انتظار می‌رود رشد تقاضا در سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۴ تحت فشار رکود کاهش یابد.

در بخش ساخت‌و ساز نیز افزایش نرخ بهره و همچنین هزینه‌های زمین و مصالح، فشار زیادی بر ساخت‌وساز، به ویژه برای بخش مسکونی وارد کرده است ولی انتظار می‌رود بهبود در بخش غیر مسکونی ادامه یابد.

فعالیت بخش تولید ایالات متحده پس از قرنطینه کاهش یافته است. افزایش قیمت خودرو، قیمت بالای بنزین و نرخ بهره فشاربر فروش خودرو در ایالات متحده وارد کرده و فروش خودروهای سبک ایالات متحده تا ۸ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۴ با کاهش احتمالی نرخ بهره. با این حال، فروش تنها به ۹۴ درصد از سطح ۲۰۱۹ خواهد رسید.

در مجموع پس از کاهش ۲.۶ درصدی در سال ۲۰۲۲، انتظار می‌رود تقاضای فولاد به میزان ۱.۳ درصد در سال ۲۰۲۳ و در سال ۲۰۲۴، ۲.۵ درصد رشد کند.

تحلیل بازار ژاپن

تقاضای فولاد در ژاپن در سال ۲۰۲۲ به دلیل کاهش تولید و ذخایر کاهش یافت. انتظار می‌رود که محیط ضعیف اقتصادی جهانی بر تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۳ تأثیر بگذارد، اما از آنجایی که ژاپن محدودیت عرضه دارد، انتظار نمی‌رود این تأثیر روی اقتصاد ژاپن قابل توجه باشد.

در سال ۲۰۲۲، بخش ساخت و ساز به لطف بخش ساختمان حرکت مثبت خود را در این کشورحفظ کرد. انتظار می‌رود ساخت‌وساز ژاپنی به خاطر تکنولوژی‌های پیشرفته ساخت‌وساز که با حمایت برنامه بنیادی مقاومت ملی در این کشور انجام می‌شود موجب بهبود سرمایه‌گذاری ایجاد انبارهای جدید و فراهم نمودن امکانات لجستیکی شود. با این حال، کمبود نیروی کار همچنان فعالیت‌های ساخت‌وساز را در ژاپن تهدید می‌کند.

در بخش تولید، با کاهش تدریجی محدودیت‌های عرضه، بخش‌های ماشین‌آلات صنعتی و خودرو در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ در ژاپن رشد خواهند داشت.

در مجموع پس از کاهش ۴.۲ درصدی تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۲، انتظار می‌رود تقاضا در سال ۲۰۲۳ به میزان ۴.۰ درصد و سپس در سال ۲۰۲۴ به میزان ۱.۲ درصد افزایش یابد.

کره جنوبی

در سال ۲۰۲۲، تقاضای فولاد کره‌جنوبی به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری در تأسیسات و فعالیت‌های ساخت‌وساز، کاهش چشمگیری پیدا کرد و همچنین تحت تأثیر خسارات سیل در کارخانه‌های پوهانگ قرار گرفت. به همین خاطر در سال ۲۰۲۳، سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز در اقتصاد کره همچنان کند خواهد بود و صادرات از تضعیف اقتصاد جهانی آسیب خواهد دید.

اما تولید خودرو در سال ۲۰۲۲ به دلیل کاهش محدودیت‌های زنجیره تأمین و صادرات قوی بهبود یافت و که در نتیجه رشد متوسطی در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ انتظار می‌رود. البته پیش‌بینی می‌شود تولید فولاد در این کشور همچنان پایین‌تر از سطح قبل از همه‌گیری کرونا باقی بماند. همچنین انتظار می‌رود که رونق بخش کشتی‌سازی به بهبود خفیف تقاضا در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ کمک کند.

در مجموع پس از کاهش ۸.۶ درصدی در سال ۲۰۲۲، انتظار می‌رود تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۳ به میزان ۲.۹ درصد و سپس در سال ۲۰۲۴ به میزان ۲.۰ درصد افزایش یابد.

تحلیل بازار اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه

پویایی تقاضای فولاد در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه، متفاوت است و آسیای در حال توسعه به استثنای چین انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به اقتصادهای دیگر نشان می‌دهد.

در مجموع پس از کاهش ۰.۳ درصدی در سال ۲۰۲۲، تقاضای فولاد در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه به استثنای چین رشد ۳.۶ درصدی تقاضا در سال ۲۰۲۳ و ۳.۹ درصدی در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی می‌شود.

تحلیل بازار هندوستان

هند در سال ۲۰۲۲ نقطه درخشانی در صنعت فولاد جهانی باقی ماند. اقتصاد هند با مدیریت خوب تورم، در مسیر رشد مناسبی قرار دارد و به لطف سرمایه‌گذاری‌های بالای دولت در زیرساخت، سهم سرمایه‌گذاری در تولید ناخالص داخلی افزایش یافت. انتظار می‌رود بخش ساخت‌وساز واحدهای مسکونی نیز با حمایت دولت از پروژه‌های مسکن ارزان، افزایش قیمت و تقاضای شهرنشینی رشد کند. علاوه براین با توجه به بسترسازی دولت، سرمایه‌گذاری خصوصی در طرح‌های نیازمند سرمایه در حال بهبود است.

همچنین انتظار می‌رود در زمینه زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در آن، هند در انرژی‌های تجدیدپذیر اتفاقات خوبی را شاهد باشد. همچنین با توجه به پیشرفت‌های اخیر این کشور در خودروسازی، طی دو سال آینده این کشور پیشرفت‌های خوبی را در زمینه تولید خودروهای ایمن خواهد داشت.

تحلیل بازار آ س آن

با احیای گردشگری، به ویژه امکان مسافرت به چین و همچنین با از سرگیری پروژه‌های عمرانی که در زمان‌بندی خود تأخیر دارند، تقاضای فولاد این منطقه به مسیر رشد عادی خود باز می‌گردد. با این حال، از پایان سال ۲۰۲۲، این منطقه به دلیل بدتر شدن محیط اقتصادی جهانی با رکود مواجه شده است. پروژه‌های مهم در این منطقه شامل پروژه احداث پایتخت جدید اندونزی، پروژه‌های راه‌آهن بلندمدت فیلیپین و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و صنعتی ویتنام است.

در مجموع پس از کاهش ۰.۳ درصدی تقاضا در سال ۲۰۲۲، انتظار می‌رود تقاضای فولاد آسه آن در سال ۲۰۲۳ به میزان ۶.۲ درصد و سپس در سال ۲۰۲۴ به میزان ۵.۷ درصد افزایش یابد.

تحلیل بازار کشورهای اروپایی خارج از اتحادیه اروپا

میزان ساخت‌وساز در ترکیه از سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است و به طور مشخص در سال ۲۰۲۲ به میزان ۸.۴ درصد کاهش یافته است که البته با توجه به تلاش‌ها برای بازسازی و تقویت در مناطق پرخطر زلزله پس از زلزله اخیر در این کشور، انتظار می رود بخش ساخت و ساز ۱۵.۰ درصد رشد کند.

همچنین انتظار می رود در سال ۲۰۲۳، تولید خودرو تا ۲.۵ درصد افزایش یابد. زیرا مشکلات ناشی از مشکل تامین تراشه‌های الکترونیکی خودرو در نیمه دوم سال کاهش می‌یابد.

پس از کاهش ۲.۶ درصدی در سال ۲۰۲۲، انتظار می رود تقاضای فولاد به میزان ۷.۴ درصد در سال ۲۰۲۳ و ۶.۰ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد.

تحلیل بازار خاورمیانه و شمال آفریقا

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سال ۲۰۲۲ به لطف قیمت‌های بالای نفت، تقاضای داخلی قوی، جهش گردشگری و ورود ثروت خارجی توانستند با بادهای مخالف مقابله کنند. با این حال، انتظار می‌رود که رشد در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به دلیل رشد کندتر در بخش نفت و محافظه کاری مالی کاهش یابد. بهبود شرایط اقتصادی پس از فروکش کردن کووید در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، به ویژه در امارات، با محوریت بخش غیرنفتی رهبری شد.

همچنین عربستان سعودی با هدف افزایش سهم اقتصادی خود از ۳ درصد به ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۳۰، سرمایه‌گذاری های عظیمی را در زمینه گردشگری غیرمذهبی برنامه‌ریزی می کند.

علاوه براین انتظار می‌رود تقاضای فولاد در شمال آفریقا در سال ۲۰۲۳ به ویژه در مصر و الجزایر کاهش یابد. در مصر، بزرگترین کشور مصرف‌کننده فولاد در منطقه نیز انتظار می‌رود تقاضا در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد. زیرا تورم بالا و کاهش ارزش پول منجر به به تعویق افتادن پروژه‌های بزرگ مقیاس در این کشور شده است ولی بهبودی کمی برای سال ۲۰۲۴ پیش بینی می‌شود.

به دنبال رشد ۴.۹ درصدی در سال ۲۰۲۲، پیش‌بینی می‌شود که کل تقاضای فولاد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تنها ۰.۶ درصد در سال ۲۰۲۳ رشد کند و به ۳.۴ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد.

تحلیل بازار روسیه و سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع

اقتصاد روسیه از یک بحران بزرگ در سال ۲۰۲۲ جلوگیری کرد و تقاضای فولاد کمتر از حد انتظار کاهش یافت و در سال ۲۰۲۲ با راه‌اندازی پروژه‌های خط لوله و ساخت‌وساز مسکونی پشتیبانی شد.

انتظار می‌رود در سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۴، بخش ساخت‌وساز با کاهش فعالیت همراه بوده و تقاضای فولاد روسیه در سال ۲۰۲۴ کاهش زیادی را نشان دهد. پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی، اقتصاد روسیه به دلیل تحریم‌های غرب و همچنین مهاجرت نیروی کار به دلیل چالش‌های جدی مواجه خواهد شد. مهاجرت و بسیج نظامی.

تقاضای فولاد اوکراین نیز در حال حاضر ۴۰ درصد از سطح قبل از جنگ است و بهبود آن به سطح قبل از جنگ احتمالاً طول خواهد کشید.

در مجموع انتظار می‌رود پس از کاهش ۸.۷ درصدی تقاضا در سال ۲۰۲۲، کل تقاضای فولاد در منطقه در سال ۲۰۲۳ به میزان ۳.۵ درصد و سپس در سال ۲۰۲۴ به میزان ۴.۳ درصد کاهش یابد.

تحلیل بازار آمریکای لاتین

آمریکای لاتین در حال ورود به یک دوره چالش‌برانگیز با چشم انداز ضعیف رشد و عدم اطمینان سیاسی است. تقاضای فولاد در همه کشورهای منطقه در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت ولی انتظار می‌رود همه بخش‌ها در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ رشد متوسطی داشته باشند.

چشم‌انداز اقتصادی مکزیک به دلیل تورم بالا و اقتصاد ضعیف ایالات متحده تضعیف شده است. با این حال، انتظار می‌رود تولید مکزیک به ویژه در بخش خودرو در سال های آینده عملکرد نسبتا خوبی داشته باشد. تولید خودروهای سبک این کشور در سال سال ۲۰۲۲ را با رشد ۹.۲ درصدی به پایان رساند و انتظار می‌رود که رشد ۶.۳ درصدی در سال ۲۰۲۳ و ۶.۴ درصدی در سال ۲۰۲۴ به دلیل صادرات به ایالات متحده را به همراه داشته باشد.

البته تقاضای فولاد برزیل در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۱ درصد کاهش یافت که دلیل آن کاهش تولید و کاهش ذخایر بود. چشم‌انداز ۲۰۲۳-۲۰۲۴ به دلیل سیاست‌های پولی سخت و عدم اطمینان مالی، اقتصاد ضعیفی را پیش‌بینی می‌کند.

در کشور برزیل نیز بخش خودروسازی این کشور در سال ۲۰۲۲ تولید را ۵.۴ درصد افزایش داد و رشد صادرات خوبی را به میزان ۲۷.۸ درصد علی‌رغم مشکلات بازار داخلی رقم زد ولی این بخش در آغاز سال ۲۰۲۳ رشد خود را از دست داد.

اما با این حال رشد ۲.۲ درصدی تقاضا در این منطقه پیش‌بینی می شود و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ بهبود خفیف دیگری نیز وجود داشته باشد.

همانطور که گفته شد تقاضا برای فولاد خام در سال ۲۰۲۴ نیز با ۱.۷ درصد افزایش به ۱ میلیارد و ۸۵۴ میلیون تن خواهد رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =