• ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
  • کد خبر: 36060
  • readingTime: ۴ دقیقه
آب و هوا

سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۱۰ استان برای برخی استان‌ها هشدار سطح نارنجی و تشدید فعالیت سامانه بارشی صادر کرد.

به گزارش ایراسین به نقل از تسنیم، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز با ورود سامانه بارشی فعال به کشور در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب،‌ استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و به‌تدریج در استان‌های قزوین، البرز و تهران رگبار، رعدوبرق و در مناطق مستعد بارش تگرگ روی می‌دهد.

فردا علاوه بر این مناطق در استان‌های ساحلی دریای خزر، مناطق مرکزی، بخش‌هایی از جنوب کشور و شمال خلیج‌فارس به‌تدریج در شمال شرق و شرق کشور همین وضعیت ادامه خواهد داشت.

روز جمعه از شدت فعالیت سامانه بارشی کاسته می‌شود اما همچنان در شمال غرب، غرب، سواحل شمالی و شمال شرق فعال است. سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است که شنبه هفته آینده ۲۶ فروردین ماه بارشی در کشور نداشته باشیم. یکشنبه آینده در استان‌های گیلان و مازندران بارش پیش‌بینی شده است.

طی امروز تا جمعه در اکثر مناطق کشور در برخی ساعات وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. امروز و فردا در استان‌های ساحلی دریای خزر وزش باد شدید جنوبی و افزایش دما روی می‌دهد، در سایر مناطق کشور تا روز شنبه روند کاهش دما پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: فعالیت بسیار شدید سامانه بارشی

زمان شروع: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۳

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۴

نوع مخاطره: رگبار شدید باران، رعدوبرق، تگرگ، صاعقه، ذوب برف و وزش باد شدید

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۳: ایلام، کرمانشاه، شمال خوزستان، جنوب و غرب لرستان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، جنوب غرب آذربایجان غربی، غرب کردستان.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۴: شمال و شرق خوزستان، جنوب لرستان، شمال و غرب چهارمحال و بختیاری.

اثر مخاطره: بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، آب‌گرفتگی معابر به‌صورت گسترده، انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌ها، اختلال جدی در سفرهای بین‌شهری و داخل شهر، تعطیلی فعالیت‌های عمرانی، خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و غیره.

توصیه: عدم توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی کانال‌ها و آبروهای درون و برون شهری، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، اجتناب از سفرهای برون‌شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۳

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۴

نوع مخاطره: رگبار شدید باران، رعدوبرق، تگرگ، وزش باد شدید

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۳: آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، کردستان، شرق لرستان و جنوب خوزستان، زنجان، همدان.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۴: خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، جنوب اردبیل، شمال غرب فارس، شمال بوشهر، غرب و جنوب اصفهان، زنجان، ارتفاعات در استان‌های مازندران و گیلان.

اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی

توصیه: عدم اُتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لای‌روبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه: افزایش وزش باد گاهی شدید با سرعت ۲۸ متر بر ثانیه و افزایش ارتفاع امواج در ساحل ۱ تا ۲ متر و در فراساحل ۲ تا ۳ متر

زمان شروع: عصر چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۳

زمان پایان: عصر دوشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۸

نوع مخاطره: غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی، احتمال خسارت به شناورهای سبک، صیادی، مسافربری، تفریحی، نیمه‌سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها و آسیب به تأسیسات دریایی در سواحل و فراسواحل.

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۳: نیمه غربی خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۴: شرق خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر.

جمعه ۱۴۰۲/۰۱/۲۵: شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۶: یک‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۷: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۸: شرق خلیج فارس و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر و تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان.

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی، خسارت به شناورهای سبک، صیادی، مسافربری، تفریحی، نیمه‌سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها و آسیب به تأسیسات دریایی در سواحل و فراسواحل.

توصیه: اجتناب از عملیات تفریحی به‌ویژه غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی، مسافربری و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل.

توصیف سامانه: وزش باد شدید و افزایش ارتفاع امواج

زمان شروع: اواخر وقت چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۳

زمان پایان: صبح پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۴

نوع مخاطره: افزایش سرعت بادهای جنوب شرقی و شرقی و افزایش ارتفاع امواج بین ۱ تا ۱.۵ متر

منطقه اثر: نیمه غربی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان گیلان

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناورهای کوچک و متوسط صیادی و گردشگری، غرق شدن شناورهای نیمه‌سنگین و اختلال در تردد شناورهای سنگین و فوق‌سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به حوضچه بنادر، آسیب دیدن شناورهای سنگین

توصیه: احتیاط در عملیات تفریحی، به‌ویژه غواصی و شنا، احتیاط در تردد با شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی، مسافربری و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت به تورهای صیادی واحتیاط در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =