• ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
  • کد خبر: 33212
  • readingTime: ۴ دقیقه
کنسانتره

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست اسدآباد این شهرستان دارای واحدهای آلاینده نگران کننده ‌ای نیست اما وجود باطله واحدهای کنسانتره و عدم مدیریت آن موجب آلودگی زیست محیطی  است که باید نسبت به مرتفع شدن این معضل اقدامات لازم انجام گیرد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایسنا، شهرستان اسدآباد دارای سه واحد صنعتی کارخانه کنسانتره است؛ یک واحد در منطقه حسن‌آباد امام همجوار کارخانه ذوب آهن غرب کشور با تولید سالیانه ۶۰۰ هزار تن، واحد دیگر کارخانه کنستانتره در بهمن‌دره و سومین واحد کنسانتره در گلدره با نام شایان صنعت کانسار با ظرفیت تولید سالیانه ۱۰۰ هزار تن واقع شده است و هر یک به فراخور ظرفیت تولید خود از اشتغال مناسبی برای نیروی انسانی بومی منطقه برخودار هستند.

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست اسدآباد این شهرستان دارای واحدهای آلاینده نگران کننده ‌ای نیست اما وجود باطله واحدهای کنسانتره و عدم مدیریت آن موجب آلودگی زیست محیطی است که باید نسبت به مرتفع شدن این معضل اقدامات لازم انجام گیرد.

مجید اسکندری اظهار کرد: در حال حاضر پیگیر مرتفع شدن مشکل واحدهای صنعتی کنسانتره سطح شهرستان هستیم که باطله این واحدها در چرخه بازیافت به محصول جدید دیگری تبدیل شود.

وی افزود: در همین رابطه چندی پیش در شرکت صبانور با واحدهای صنعتی معدنی و نیز واحدهای صنعتی کنسانتره جلسه‌ای داشتیم و برنامه واحدهای کنسانتره در زمینه بازیافت باطله را دریافت کردیم و قرار است این باطله ها با انجام بازیافت به مواد و محصول جدید دیگری چون آجر و کفپوش تبدیل شوند که به طور قطع با ورود این باطله ها به بازار عرضه این امر از توجیه اقتصادی خوبی برای کارخانه‌های صنعتی فوق برخوردار خواهد بود و از دپوی باطله‌ها و ایجاد آلودگی زیست محیطی جلوگیری خواهد شد.

در همین ارتباط به گفته سرمایه گذار کارخانه کنسانتره شایان صنعت کانسار، این کارخانه صنعتی از همان ابتدای تأسیس در سال ۹۹ نسبت به مدیریت باطله اقدام کرده تا از آلودگی زیست محیطی جلوگیری شود و با بازیافت باطله‌ها دیگر چیزی با عنوان پسماند و یا باطله وجود نداشته باشد و علاوه بر آن، با این کار موجب فعال شدن صنایع پایین دست خود شده است.

محمد نظری با بیان اینکه در حال حاضر سه واحد کارخانه کنسانتره در سطح استان همدان وجود دارد که هر سه واحد این کارخانه‌های صنعتی کنسانتره در شهرستان اسدآباد واقع شده است، اظهار کرد: باطله‌های موجود کارخانه کنسانتره شایان صنعت ماده اولیه برخی صنایع دیگر از جمله قطعات پیش ساخته بتنی و آجر و بخشی نیز سفال می‌شود.

وی با بیان اینکه برای این اقدام باطله و پسماند کارخانه را برای بازیافت و فرآوری به واحد دیگری واگذار می‌کنیم، تصریح کرد: باطله‌های فرآوری شده به محصول دیگر، به کارگاه های بلوک زنی شهرستان و تعدادی از کوره آجرپزی‌ها فروخته می‌شود و با این کار موجب فعال شدن صنایع پایین دست خود شده ایم.

نظری با اشاره به اینکه تولید سالیانه باطله با توجه به ظرفیت کارخانه حدود ۲۰ هزار تن است، تصریح کرد: از همان ابتدای فعالیت کارخانه در سال ۹۹ مشکلی در رابطه با باطله‌ها و پسماند نداشتیم و با برنامه ریزی و تدبیر به سمت فرآوری باطله حرکت کرده بودیم.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون با فرآوری باطله‌ها حدود ۲۰۰ هزار تن محصول از جمله قطعات پیش ساخته بتنی و آجر و بخشی نیز سفال فرآوری و بازیافت کرده‌ایم و در مجموعه کنسانتره شایان صنعت در حال حاضر بیشتر از ۲۰۰۰ تن باطله نداریم و به صورت روزانه در حال فروش و تبدیل به محصول دیگر این باطله ‌ها هستیم.

سرمایه گذار کارخانه کنسانتره شایان صنعت کانسار اسدآباد در ادامه گفت: سالیانه برای فرآوری باطله کنسانتره این کارخانه به طور میانگین ۱۲۰ هزار تن ماده اولیه خریداری شده که از این میزان، ۸۰ درصد به محصول و ۲۰ درصد به پسماند تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به جلسه اخیر در شرکت صبا نور با حضور فرماندار، کارخانه‌های کنسانتره، کارخانه ‌های صنعتی معدنی و نیز محیط زیست و اداره صمت به منظور مدیریت باطله کارخانه های کنسانتره و فرآوری پسماند واحدها اظهار کرد: طرح جدیدی برای فرآوری باطله‌های کارخانجات کنسانتره از طریق یکی از شرکت های دستگاه ساز که خارج از حوزه استان است، ارائه شده که طرح تبدیل باطله به انواع آجر بوده و خودشان اسم آن را چینه گذاشته‌اند.

نظری با بیان اینکه این شرکت دستگاه ساز، پروژه خود را تحت این شرایط ارائه می‌دهد که شما این خط تولید را برای احداث به آنها بسپارید و سپس دستگاه فرآوری باطله و پسماند را از آنها خریداری کنید، گفت: بعد از خرید دستگاه، باید یک کارخانه دوم احداث و راه اندازی شود و در کارخانه دوم به جای دپوی باطله و معدوم سازی باطله ها از باطله های موجود برای ساخت آجر و مصالح دیگر استفاده شود.

وی بیان کرد: طرح احداث کارخانه دوم برای بازیافت باطله های کارخانه های کنسانتره و فرآوری محصولات جدید دیگر از پسماندها از جمله ماده اولیه چینه و آجر از طریق احداث خط تولید آن توسط شرکت فوق نیازمند اعتباری افزون بر ۳۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهد بود.

نظری یادآور شد: این طرح برای مجموعه کارخانه‌های کنسانتره که پول بسیاری داشته باشند، صرفه اقتصادی خوبی خواهد داشت که از این طریق کارخانه دوم خود را برای بازیافت باطله های واحد خود با اشتغال ۲۰ تا ۲۵ نفر با نیاز آبی و برقی کم راه اندازی و معضل زیست محیطی خود را مرتفع کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =