• ۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
  • کد خبر: 30462
  • readingTime: ۲ دقیقه
بورس

به‌نظرمی‌رسد وجود شرایط نامعلوم در مذاکرات وین منجر به‌شدت‌گرفتن انتظارات تورمی شود. در هفته‌های قبل نیز نرخ سکه طلا و دلار در معاملات آزاد بازار تهران افزایش چشمگیری داشت.

به گزارش ایراسین به نقل از دنیای اقتصاد، این رخداد تاثیر مستقیمی بر دادوستدهای بورسی دارد اما از آنجا که سرمایه‌گذاران شوک ناشی از ابهام در مذاکرات برجامی را پشت‌سر گذاشته‌اند؛ احتمالا در هفته‌جاری این مهم با کمترین اثرپذیری، بازارهای دارایی را مورد هدف قرار خواهد داد.

نوسان‌های بازارهای دارایی در حالی به قوت خود باقی است که رفتار معامله‌گران نشان می‌دهد بخش بزرگی از آنها به این نتیجه رسیده‌اند که اقدامات حمایتی سیاستگذار مقطعی بوده‌است؛ از این‌رو گرچه اقدامات مزبور در دو هفته قبل منجر به جذاب‌شدن بازار سهام درمیان سرمایه‌گذاران شده بود اما با توجه به اینکه بعد از گذشت چند روز، اقدامات عنوان‌شده از تب و تاب اولیه افتاد، می‌تواند زمینه‌ساز پیامدی خنثی بر بورس باشد. به همین منظور بیراه نیست اگر از روزهای آینده سهامداران با وضعیت ناامیدکننده‌ای نسبت به تداوم روند صعودی قیمت سهام مواجه شوند.

تنش سیاسی بین ایران و غرب وضعیت بازارهای دارایی را پیچیده‌تر خواهد کرد با این اوصاف به‌نظر می‌رسد معامله‌گران همچنان از جانب احتیاط دادوستدهای بورسی را رصد کنند. شرایط کشورهای مجاور و نقش مهمی که در تحولات ارزی ایجاد می‌کنند نیز تاثیر بسزایی در رشد شاخص دلار دارد، ضمن آنکه نباید از تغییرات نرخ دلارنیمایی نیز غافل شد.

با توجه به اینکه بخش‌اعظم شرکت‌های بورسی با دلارنیمایی سر و کار دارند، تغییرات به‌وجود آمده در این بخش می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. اجازه رشد نرخ دلار نیمایی تا حدود زیادی مسیر شرکت‌های مرتبط را در جهت صعودی تغییر خواهد داد، اما اگر این مساله به موضوعی لاینحل تبدیل شود، بازارسهام به مرور وارد مدارنزولی خواهد شد؛ به همین منظور پیش‌بینی وضعیت بازارسهام در هفته‌های آینده بسیار سخت است. تالارشیشه‌ای با عدم‌محرک قوی دست‌به‌گریبان است و نمی‌توان جهت دادوستدهای بورسی را به سمت صعودی هدایت کرد.

واردنشدن پول جدید به بازار فارغ از حمایت صندوق توسعه در نوع خود معضل بزرگ بورس است که در شرایطی خاص با تغییر فاز روبه‌رو خواهد شد. این شرایط درحال‌حاضر با اما و اگرهای فراوانی مواجه است و تا رفع کامل این ابهامات نمی‌توان به بهبود وضعیت بازار امیدوار بود، از این‌رو تقلای شاخص‌کل بورس در سطح مزبور نزدیک‌ترین و در عین‌حال خوشبینانه‌ترین سناریو به واقعیت است. گرچه این روند تا حدود زیادی از نیمه دوم سال ‌قابل‌پیش‌بینی بود.

اکثر تحلیلگران انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا و حل تنش‌های موجود میان طرفین مذاکرات برجامی را همواره روزنه‌ای برای تغییر اوضاع اقتصادی عنوان می‌کردند؛ به این ترتیب با کم‌رمق‌شدن اثرات این رخدادها بر بازار سهام به‌نظر می‌رسد هیچ نشانه ‌ملموسی برای عبور از وضعیت نامطلوب بازارسهام وجود نخواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =