پنل خورشیدی انرژی تجدید پذیر

شمارش معکوس برای بهره‌برداری کامل از یک نیروگاه بادی شامل ۲۰ توربین ۲.۵ مگاواتی واقع در منطقه میل‌نادر سیستان و بلوچستان آغاز شده است، این رخداد در قالب توسعه ۱۰ هزار مگاواتی انرژی تجدیدپذیر در دولت سیزدهم جا می‌گیرد.

به گزارش ایراسین به نقل از فارس، تحول در انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم است که توسط وزارت نیرو با برنامه ۱۰ هزار مگاواتی پیگیری می‌شود.

ایران با ظرفیت قابل‌توجه توسعه انرژی تجدیدپذیر در سال‌های گذشته، کمتر از ۹۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی خود را به این مسئله اختصاص داده بود.

بر این اساس وعده توسعه ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر آن هم در طی ۴ سال، مسئله‌ای است که به تغییر نگرش در این حوزه احتیاج ویژه دارد.

در همین راستا، یکی از مهمترین منابع انرژی تجدیدپذیر که نقش ویژه‌ای در توسعه ۱۰ هزار مگاواتی ظرفیت تجدیدپذیر کشور دارد، تولید برق از انرژی باد است.

* کریدور بادی شرق کشور، بهشت منابع بادی دنیا است

به گزارش فارس، بر اساس نتایج منتشر شده در قالب اطلس باد میان مقیاس کشور که با استفاده از داده‌های باز تحلیل Era-Interim و مدل عددی پویای وضع هوای WRF اطلس باد با تفکیک پذیری جغرافیایی ۵ کیلومتر تهیه شده است، یکی از بادخیزترین مناطق دنیا در مرز ایران و افغانستان واقع شده است. این ناحیه گسترده تحت تاثیر باد هرات که بر اثر پدیده‌ای جوی به نام مونسون از شبه‌قارۀ هند رشد می‌کند، در تابستان به مدت ۱۲۰ روز در این محدوده وجود دارد.

این باد ۱۲۰ روزه در کانال بین کوه هرات و دیوارۀ سمت شرقی ایران قرار می‌گیرد و این منطقه را به بهشت تولید برق از انرژی باد بدل می‌کند؛ علاوه بر منطقه یاد شده، سایر استان‌ها نظیر استان‌های شمالی و غرب کشور نیز پتانسیل توسعه انرژی بادی را دارد. لازم به تاکید است توسعه این نیروگاه‌ها در دریا نیز در شرایط کنون مد نظر قرار گرفته و لازم است، این اطلس در ارتباط با منابع دریایی کشور نیز تکمیل شود.

چنین ظرفیتی امکان بهره‌برداری هزاران مگاوات برق تجدیدپذیر را در ۴ ماه از سال فراهم کرده و می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های برای جبران ناترازی به وجود آمده تولید و مصرف برق کشور تلقی شود، اما تاکنون با وجود فعالیت‌های صورت گرفته شاهد شکوفایی این منطقه در حوزه انرژی تجدیدپذیر نیستیم.

نیروگاه‌ میل‌نادر با ۲۰ توربین‌ آماده افتتاح/ توسعه ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه بادی با محوریت سیستان‌وبلوچستان

*سهم انرژی باد از ظرفیت تولید برق کشور

بر اساس اطلاعات به‌دست آمده از دفتر پتانسیل‌سنجی و ارزیابی منابع انرژی‌های تجدیدپذیر تاکنون ۶ نیروگاه بادی در خراسان و ۱ نیروگاه دیگر در سیستان نصب شده و به بهره‌برداری رسیده است.

علاوه بر این در حال حاضر ۵ قرارداد نزدیک به بهره‌برداری در حوزه استان‌های خراسان و سیستان و بلوچستان به منظور توسعه نیروگاه‌های بادی در دستور کار قرار دارد که مجموعا ظرفیت کمتر از ۱۰۰ مگاوات معادل ۰.۱ درصد از شبکه برق کشور را شامل می‌شود.

در همین راستا، همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به ظرفیت بخش خصوصی برای احداث نیروگاه‌های کشور، می‌گوید: ‌با احداث‌ نیروگاه میل‌نادر ظرفیت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های بادی کشور تا ۱۰۰۰ مگاوات فراهم شده است.‌

نیروگاه‌ میل‌نادر با ۲۰ توربین‌ آماده افتتاح/ توسعه ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه بادی با محوریت سیستان‌وبلوچستان

* جزئیات اقدامات یک سال دولت سیزدهم در حوزه نیروگاه‌های بادی

بر اساس جزئیات رسیده از وزارت نیرو، هم اکنون برنامه توسعه ۴۰۰۰ مگاواتی انرژی بادی با تمرکز بر کریدور بادی شرق کشور در دستور کار قرار گرفته و مجوز شورای اقتصادی در این بخش اخذ شده است.

یکی از اخبار دیگر در حوزه نیروگاه‌های بادی، آماده افتتاح شدن یک نیروگاه بادی کشور واقع در نیروگاه میل نادر است. بر اساس به‌روزترین اطلاعات رسیده از سرمایه‌گذار نیروگاه ۵۰ مگاواتی میل نادر، عملیات عمرانی و نصب و راه اندازی توربین های بادی ۱ الی ۱۳ به مجموع ظرفیت ۳۲.۵ مگاوات به اتمام رسیده است؛ ۱۰۰ درصد این توربین‌ها توسط متخصصان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان داخل تولید شده است.

نصب واحد ۱۴ و ۱۵ به اتمام رسیده و در مرحله راه اندازی است و پس از تکمیل عملیات نصب توربین‌های ۱۶ الی ۲۰ و تامین الزامات اتصال به شبکه، پلمپ کنتور انجام و نیروگاه به ظرفیت کامل ۵۰ مگاوات آماده بهره برداری‌ است.

معنی این خبر این است که در آینده نزدیک زمینه بهره‌برداری از یک نیروگاه مهم تجدیدپذیر در شرق کشور که با سرمایه‌گذاری ۱۵۰۰ میلیارد تومانی همراه بوده آماده بهره‌برداری به صورت کامل خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =