نایبی

مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب‌ تبریز گفت: صنعت فولاد یکی از صنایع پیشرو در رشد اقتصادی کشورهای مختلف است و ایران به عنوان کشوری دارای پتانسیل‌های مناسب در این زمینه فرصت‌هایی در مقابل دارد که لازم است از آنها بهینه استفاده کنیم.

به گزارش ایراسین، در این زمینه اگرچه برخی کارشکنی‌های غرب علیه اقتصاد کشورمان باعث شده تا صنعت فولاد ایران علی‌رغم  امتیازاتی که به خود دیده درگیر مسایل حاشیه‌ای شده باشد اما امتیازاتی در اختیار داریم که همواره مزیت رقابتی بالایی برای کشورمان ایجاد می‌کند که باید تنها به آنها دقیق توجه داشته باشیم.

زکریا نایبی، مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز در این زمینه به ایراسین گفت: درشرایطی که سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان به نوعی صنعت فولاد ایران را تحت تاثیر خود قرار داده است اما همچنان فرصت‌هایی در پیش داریم که باید به خوبی از آنها استفاده کنیم و تنها راه آن تدوین نقشه راهی دقیق و اصولی است.

نایبی در ادامه افزود: دراین زمینه شاید ابتدا لازم باشد علاوه بر تهیه و تدوین نقشه‌ای دقیق در راستای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله خطوط ریلی، کمی هم به دنبال تنوع بیشتر در بازارهای هدف صادراتی کشورمان باشیم، بازارهایی که می‌تواند قدرت رقابت و چانه‌زنی بیشتری برای صنعت فولاد ایران به ارمغان آورد فارغ از اینکه دشمنان در آن اعمال نفوذ کنند.

این کارشناس صنعت فولاد معتقد است، شاید کارشکنی‌های غرب علیه صنعت فولاد ایران امتیاز و نعمتی برای ایران باشد که دست از بازارهای سنتی برداشته و به دنبال بازارهای نوینی در اطراف خود باشد، به این دلیل که نزدیک به ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت در کشورهای اطراف ایران زندگی می‌کنن که اگر سرانه مصرف فولاد آنها را درنظر داشته باشیم پتانسیل قابل توجهی برای فولاد ایران است.

وی تاکید کرد: نکته قابل توجه برای ورود فولاد ایران در این بازارها ارتباط آنها با کشورمان است؛ نکته‌ای که می‌تواند در شرایط فعلی امتیازی برای توسعه تجارت خارجی کشور برای مدیریت شرایط تحریمی شناخته شود.

نایبی به خبرنگار ما گفت: راههار زمینی و دریایی ایران با برخی از این همسایه‌ها نکته‌ای است که باید از آنها استفاده بهینه داشته باشیم و با توجه به اهمیت موضوع حتی برخی از مقاصد را به خطوط ریلی کشورمان وصل کنیم تا فرصت رقابتی قابل قبولی برای تولیدکنندگان فولاد ایران ایجاد شود. به عنوان مثال اتصال خطوط ریلی ایران به عراق و سویه از جمله مواردی هستند که نباید به آنها بی‌تفاوت باشیم.

وی در ادامه افزود: بازار سوریه، عراق با درنظر گرفته ارتباطات نزدیک سیاسی امتیازاتی خاص برای فولاد ایران دربردارند و در بخش آسیای میانه و افغانستان هم می‌توانیم فرصت‌های قابل قبولی برای صادرات انواع محصولات فولادی ایجاد کنیم و شاید برای تضمین کار افزایش تعداد قراردادهای فنی مهندسی در این مقاصد تکمیل کننده پروژه باشد.

این کارشناس صنعت فولاد تصریح کرد: اصلی ترین پیش‌نیاز دستیابی به این بازارهای هدف را ایجاد خطوط ریلی مناسب برای رسیدن به این مقاصد است که هم اکنون اگرچه ظرفیتی‌هایی در اختیار داریم اما بدلیل عدم استفاده بهینه از خطوط ریلی ایران صنعت فولاد آنطور که لازم است از پتانسیل این خطوط فولادی موازی بهره‌مند نشده است.

تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز معتقد است با توجه به سه قطب اصلی تولید فولاد ایران یعنی خراسان، اصفهان و خوزستان خطوط ریلی مناسبی برای دسترسی به تک تک بازارهای هدف همسایه کشورمان مهیاست و باید با مدیریت دقیق از آنها استفاده بهینه داشته باشیم به عنوان مثال: خط جدید که از قزاقستان تا ایران ایجاد شده برای صادرات فولاد ایران به کشورهای آسیای میانه قابلیت استفاده دارد و تکمیل خطوط ریلی ایران تا سوریه هم بازارهای شرقی کشورمان را پوشش می‌دهد این درحالی است که افغانستان با درنظر گرفتن برخی کارخانه‌های شرقی کشورمان همچنان از طریق جاده خریدار فولاد ایران شناخته می‌شود.

به گفته نایبی شاید اصلی‌ترین پروژه دستیابی به بازارهای هدف جدید در سوریه باشد که با تکمیل پروژه خط آهن لاذقیه امتیازات گسترده‌ای برای تولیدکنندگان فولاد وطنی ایجاد خواهد کرد به این دلیل که قدرت رقابت فولاد ایران با استفاده از این خطوط ریلی در بازار سوریه که اکنون روند بازسازی آن آغاز شده است دوچندان خواهد شد که عملا ترکیه را از این بازار پرتقاضا حذف خواهد کرد. به همین دلیل باید توجه دقیق و ویژه‌ای به این بازار داشته باشیم.

نایبی تاکید کرد: البته مدیریت بازارهای صادراتی جدید نکته‌ای است که نباید تولیدکنندگان و حتی مسئولان دولتی به آن بی‌تفاوت باشند چون قیمت‌تمام شده فولاد ایران با درنظر گرفتن امکانات و امتیازاتی که در اختیار دارد به اندازه‌ای است که بعضا کشورهای هدف با استفاده از قوانین دامپینگ در تلاش هستند سهم بازار ایران را در این مناطق کاهش دهند، که می‌توان به  موردی که اخیرا در بازار افغانستان علیه فولاد ایران مطرح شده؛ اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =