• ۲۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
  • کد خبر: 2940
  • readingTime: ۲ دقیقه
آقا کثیری

رئیس مرکز توسعه فناوری و صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دانشگاه های دولتی قبل از سال ۸۴، تعداد ۶۵ دانشگاه بود و در سال ۹۲ به ۱۴۰ دانشگاه افزایش یافت. مجموع دانشگاه ها ۱۱۳۳ واحد است و این میزان، از دانشگاه های چین بیشتر است. ممکن است به زودی ایران دکتر ترین کشور دنیا باشد.

حسن آقاکثیری رئیس مرکز توسعه فناوری و صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با ایراسین با اشاره به اینکه فوتبال و خدمات جزئی از صنعت کشور هستند، گفت: تولید انبوه بدین دلیل اتفاق افتاد که بشر به کالاهای بسیاری نیاز داشت؛ اعم از البسه و کالاهای مورد نیاز ولی تولید به سطح مورد نظر نرسیده بود؛ لذا تولید انبوه انقلاب صنعتی را همراه با الکتریسیته ایجاد کرد.

آقا کثیری رفع نیاز مردم را نیازمند پایه دانش و مهارت و حرفه برشمرد و لزوم طراحی رشته های دانشگاهی را بر اساس نیاز جامعه دانست و گفت: با توسعه دانشگاه ها و تخصیص بودجه های دولتی، صنعت شتاب گرفته تا به دستاوردهای روز دنیا برسد و طبیعتا شکلی وارداتی به خود می گیرد.

وی در ادامه افزود:  کشور در اواخر دهه ۳۰ تصمیم گرفت لوکوموتیو اقتصادی خود را از کشاورزی به سمت صنعتی شدن سوق دهد؛ در نتیجه وزارت اقتصاد وقت –که صنعت نیز بخشی از آن بود- تدبیری اندیشید تا به ارکان چند گانه از جمله دانش، سرمایه و سیاست گذاری تجهیز شود.

رئیس مرکز توسعه فناوری و صنایع پیشرفته وزارت صنعت درباره آموزش تجار گفت: تامین سرمایه از طریق تجار اتفاق افتاد؛ از طرفی دولت سرمایه قابل توجهی برای ایجاد تجهیزات مادر در اختیار صنعت گذاشت. لذا سازمان مدیریت صنعتی برای آموزش تجار و در راستای «ایجاد دانش و صنعت در کشور» تشکیل شد.

آقاکثیری با اشاره به این پیشینه تاریخی، تصریح کرد: کشور در آن مقطع با توسعه دانشگاه آزاد اقدام به جذب نیرو کرد. کم کم آموزش شکلی بیزینس محور به خود گرفت و کپی پیست رونق یافت.

این مقام مسئول در وزارت صنعت گفت: ایران بعد از امریکا و روسیه رتبه سوم تولید مهندس را در اختیار دارد... در خلق دانش رتبه ۳۵ و مقالات علمی رتبه ۳۳ را داریم.

آقاکثیری همچنین به رتبه ۱۲۳ نفوذ دانش برای کشور اشاره کرد و افزود: دانشگاه های دولتی قبل از سال ۸۴، تعداد ۶۵ دانشگاه بود و در سال ۹۲ به ۱۴۰ دانشگاه افزایش یافت. مجموع دانشگاه ها ۱۱۳۳ واحد است و این میزان، از دانشگاه های چین بیشتر است. ممکن است به زودی ایران دکتر ترین کشور دنیا باشد.

وی در ادامه افزود: با وجود این حجم از دانشگاه، توانمندی مهارت فارغ التحصیلان ایرانی، بین ۱۳۷ کشور، ۱۱۳ است. از طرفی با حجم بالایی از بیکاران رو به رو هستیم؛ یعنی فرصت شغلی در کشور وجود دارد ولی صنعتگران با افراد مدرک گرایی مواجه اند که خالی از هرگونه مهارتی می باشند.

رئیس مرکز توسعه فناوری و صنایع پیشرفته وزارت صنعت در بخش دیگر از گفتگو خاطرنشان کرد: فناوری در دنیا جز لاینفک صنعت است؛ با این توضیح شرکت های دانش بنیان داخلی قادر به فروش محصول خود نیستند و این وجه افتراق ایران با سایر کشورهاست.

آقاکثیری در انتها افزود: مدیران صنعتی با نگاهی اقتصادی پیش می روند و چنانچه با نگاه اساتید دانشگاه هم فاز نباشند، افتراق در صنعت و دانشگاه اتفاق می افتد و کشورهای دیگر با ایجاد مالکیت صنعتی این مشکل را حل کرده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =