پالایشگاه پارس جنوبی

معاون تولید شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: گازوئیل پاک در پالایشگاه اصفهان تولید شد و با این اقدام از ورود ۳۰۰ تن گوگرد به هوا جلوگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، اصغر صابری در گفت‌وگوی ویژه خبری مرکز سیمای اصفهان با بیان اینکه شرکت پالایش نفت اصفهان موفق به تولید گازوئیل یورو۵ شده است، اظهار داشت: در این فرایند ترکیبات گوگردی همراه با دیزل که در حال حاضر حدود ۸ تا ۱۰ هزار ppm بود به زیر۱۰ppm کاهش پیدا کرد و دیزل تولیدی شرکت پالایش نفت اصفهان با استانداردهای روز دنیا مطابق شد.

وی در توضیح این دستاورد اضافه کرد: زمانی که گازوئیل در خودروهای سنگین مصرف می‌شود ترکیبات h۲s، so۳ و so۲ که جزء ترکیبات آلاینده محیط زیست است در فضا منتشر می‌شود، در نهایت در هنگام بارش باران شاهد باران‌های اسیدی هستیم و در کنار آلودگی هوا منجر به آلودگی خاک نیز می‌شود.

معاون تولید شرکت پالایش نفت اصفهان با بیان اینکه با توجه به تغییرات اعمال شده و احداث واحد جدید ترکیبات گوگردی به صورت کامل از دیزل حذف شده و عملا دیزل پاک به بازار عرضه می‌شود.

تولید روزانه ۲۳ میلیون لیتر گازوئیل در پالایشگاه اصفهان

وی با بیان اینکه به صورت متوسط روزانه ۲۳ میلیون لیتر گازوئیل توسط شرکت پالایش نفت اصفهان تولید می‌شود، تصریح کرد: باید توجه داشت که با تولید گازوئیل یورو ۵ از تولید ۳۰۰تن گوگرد در هوا جلوگیری می‌شود و این ترکیبات گوگردی تبدیل به گوگرد مایع، جامد و در نهایت تبدیل به گوگرد گرانول می‌شود.

صابری در خصوص روند تولید بنزین یورو ۵ نیز که در گذشته تولید این محصول در شرکت پالایش نفت اصفهان آغاز شده است نیز اضافه کرد: در طراحی اولیه شرکت پالایش نفت اصفهان ۲ واحد تولید بنزین «سی آر یو» احداث شده بود که بنزین تولیدی آنها با اکتان ۸۷ وارد بازار مصرف می‌شد و با احداث واحد بنزین سازی همه بنزین تولید شده در این شرکت با اکتان (درجه بنزین سوزی) ۹۵ و بنزین سوپر شد.

وی افزود: هر چه میزان اکتان بنزین بالاتر باشد میزان بهسوزی موتور خودروها بالاتر می‌رود و ترکیبات آلاینده گوگردی کاهش می‌یابد.

معاون تولید شرکت پالایش نفت اصفهان با بیان اینکه روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین در این شرکت تولید می‌شود، ادامه داد: با احداث واحد بنزین سازی عمده ترکیبات گوگردی را حذف کردیم.

حذف ۴۰۰ تن گوگرد از هوای کشور با اجرای طرح‌های تولید فرایند

وی با بیان اینکه واحدهای فعلی شرکت پالایش نفت اصفهان حدود ۱۰۰ تن گوگردتولید می‌کنند که ناشی از ترکیبات بنزینی هستند، ادامه داد: با احداث واحدهای دیزلی ۳۰۰ تن به این عدد اضافه شد و امروز میزان تولید گوگرد گرانول در این شرکت به ۴۰۰ تن رسیده است.

صابری با بیان اینکه شرکت پالایش نفت به دنبال استحصال گوگرد نبود، اضافه کرد: طرح در دستور کار ما با عنوان بهبود فرایند بود و در این طرح ما همه تمرکز خود را بر روی هوای پاک گذاشتیو نگاه ارزش افزوده در زمینه استحصال گوگرد نداریم.

وی تاکید کرد: هدف اصلی ما پاک شدن هوای شهر اصفهان واستان‌های همجوار است.

تامین سوخت ۱۷ استان کشور

معاون تولید شرکت پالایش نفت اصفهان با اشاره به اینکه پالایشگاه اصفهان یکی از استراتژیک‌ترین پالایشگاه‌های کشور و تامین کننده حدود ۲۲‌ درصد از سوخت کشور است، ابراز داشت: انواع گازهای ال پی جی، گازوئیل، بنزین، نفت سفید و دیگر ترکیبات است و به تنهایی ۱۷ استان کشور را تحت پوشش قرار داده‌ایم.

وی تصریح کرد: اولویت ما تامین نیاز سوخت استان اصفهان و پس از آن استان‌های مجاور است.

صابری در خصوص سرنوشت گوگرد تولید شده در پالایشگاه اصفهان نیز گفت: باید توجه داشت که در گذشته گوگرد در پالایشگاه به صورت پودری تولید می‌شد که در جابجایی‌ها در هوا منتشر می‌شد و با توافق با محیط زیست و سرمایه‌گذاری پالایشگاه همه گوگردهای پودری و کلوخه‌ای مطابق با استانداردهای روز دنیا به گوگردهای گرانولی تبدیل شده است.

وی گفت: باید توجه داشت که در گذشته حتی انبارهایی نیز برای نگهداری گوگرد موجود نبود و این محصول در فضای باز نگهداری می‌شد که این امر را ساماندهی شد.

معاون تولید شرکت پالایش نفت اصفهان با اشاره به اینکه عمده گوگرد تولید شده در پالایشگاه اصفهان در صنایع اسید سولفوریک ارائه می‌شود و بازارهای جهانی نیز برای فروش گوگرد گرانول باز است.

پالایشگاه اصفهان صنعت سبز است

وی در ادامه با تاکید بر اینکه شرکت پالایش نفت اصفهان از دیرباز به سمت صنعت سبز در حال حرکت بود، گفت: امروز می‌توان گفت پالایشگاه اصفهان صنعت سبز است، همه اطلاعات بویلرها و مشعل‌های ما به صورت آنلاین از سوی محیط زیست رصد می‌شود. همه اطلاعات ترکیبات آلاینده محیط زیستی برای محیط زیست ارسال می‌شود و اگر اتفاقی بیافتد محیط زیست تذکر می‌دهد، همچنین به صورت ماهیانه و به صورت سرزده بویلرها و مشعل‌ها از سوی بازرسان محیط زیست رصد می‌شود و گزارش‌های موجود مدام رصد می‌شود.

صابری با بیان اینکه همه تجهیزات مورد استفاده در واحدهای جدید پالایشگاه اصفهان سیستم‌های دی سی اس (سیستم الکترونیک برای کنترل فرایند) پیشرفته است که هرچند هزینه بر است اما جزء استانداردهای روز دنیا است.

وی با بیان اینکه در حین تولید در پالایشگاه اصفهان ترکیبات تولید به محیط زیست ارسال نمی‌شود، ادامه داد: این امر تنها با سوختن بنزین و گازوئیل رها می‌شد.

معاون تولید شرکت پالایش نفت اصفهان با بیان اینکه این شرکت هاب انرژی منطقه و مدیریت بحران کل منطقه انرژی است و از این رو باید اول خودش به سمت صنعت سبز حرکت کرده باشد تا بتواند شرکت‌های همجوار را نیز پشتیبانی کند، ابراز داشت: در این شرکت هیچگونه ترکیب آلاینده‌ای را انتشار نمی‌دهیم، ما حتی در فصول سرد سال به هیچ‌وجه از سوخت سنگین استفاده نمی‌کنیم.

طرح توسعه‌ای در پالایشگاه اصفهان نداشتهایم

وی در پاسخ به این سوال که شرکت پالایش نفت اصفهان تاکنون مازوت سوزی داشته یا خیر، گفت: کوره‌های پالایشگاه به صورت دووال هستند و با هر دوسوخت سبک و سنگین امکان فعالیت دارند، اما باید توجه داشت که از ۱۵ سال گذشته تاکنون فقط از سوخت گازی استفاده می‌کنیم، حتی در این بازه زمانی اصلا از سوخت‌های سنگین استفاده نکردیم، در برخی از بازه‌های زمانی این اقدام برای ما زیان ده بود و مجبور شدیم از ال پی جی برای مصرف در کوره‌ها استفاده کنیم.

صابری افزود: سیاست ما نیز این است که حتی در صورت کاهش ظرفیت تولید از سوخت سنگین استفاده نشود.

وی در ادامه با بیان اینکه در پالایشگاه اصفهان هیچ توسعه‌ای صورت نگرفته است، گفت: ظرفیت تولید پالایشگاه اصفهان از دیرباز حدود ۳۶۰ هزار بشکه در روز بود و امروز ما بین ۳۴۰ تا ۳۵۰ هزار بشکه در روز را تولید می‌کنیم و طرح‌های بهبود فرایند را اجرایی کرده‌ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =