آنفلوآنزا

یک متخصص عفونی گفت: شیوع آنفلوآنزا در سال جاری از سوی مسئولان وزارت بهداشت هشدار داده شد و شهروندان باید در خصوص کنترل و پیشگیری از ابتلا به این بیماری نسبت به واکسیناسیون به موقع اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اخیرا با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما نسبت به افزایش شیوع بالای آنفلوآنزا در کشور هشدار داده است.

از این رو همه شهروندان باید در زمینه پیشگیری و کنترل این بیماری هوشیاری لازم را داشته باشند، از سویی نیز مسئولان وزارت بهداشت بر این باور هستند که برای تامین واکسن آنفلوآنزا در کشور با مشکلی مواجه نیستیم.

در این راستا الهام برازنده، متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه آنفلوآنزا یک عفونت تنفسی است که توسط ویروس‌های آنفلوآنزا ایجاد می‌شود، به خیرنگار ایراسین گفت: ویروس‌ها از راه هوا عبور می‌کنند و از طریق بینی یا دهان وارد بدن می‌شوند. همچنین یکی از راه های ابتلا به این بیماری سطوح آلوده است.

وی افزود: سالیانه بین ۵ تا ۲۰ درصد از مردم آمریکا به آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند که می‌تواند باعث بیماری خفیف تا شدید و در برخی موارد منجر به بستری شدن یا مرگ شود. علایم آنفلوآنزا مشابه علایم سرماخوردگی است، اما دوره درمان طولانی‌تری دارد.

تفاوت کرونا و آنفلوآنزا

این متخصص عفونی در خصوص تفاوت کرونا و آنفلوآنزا تصریح کرد: سرعت انتقال یک تفاوت مهم بین ویروس این دو بیماری است. آنفلوآنزا در مقایسه با ویروس کووید ۱۹ یک میانگین دوره نهفتگی و یک فاصله ابتلای کوتاه‌تر دارد؛ تخمین زده می شود فاصله ابتلای پشت سر هم برای کووید ۱۹ ،پنج تا شش روز است، در حالی که برای آنفلوآنزا، سه روز است. به عبارت دیگر آنفلوآنزا سرعت شیوع سریع‌تری دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس هشدارهای وزارت بهداشت امسال خطر آنفلوآنزا بیشتر است، ابراز داشت: با توجه به این که در دو سال اخیر گردش ویروس کرونا بالا بوده ، گردش ویروس‌های تنفسی دیگر مانند آنفلوآنزا بسیار کم است و امسال سطح ایمنی در بدن برای این ویروس‌ها کاهش یافته است و در نتیجه می‌توان شاهد افزایش ابتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا بود. به همین دلیل تزریق واکسن در افرادی که این بیماری در آن‌ها می‌تواند شدید باشد، ضروری است.

برازنده با اشاره به تاثیر استفاده از واکسن آنفلوآنزا گفت: تصور می شود که اثرگذاری واکسن آنفلوآنزا حداقل به مدت شش ماه ادامه خواهد داشت و به دلیل کاهش سطح آنتی بادی و تغییر در ویروس های آنفلوآنزا در گردش سالانه، محافظت کاهش می یابد.

افراد دارای اولویت برای مصرف واکسن آنفلوآنزا

وی در خصوص اینکه چه کسانی باید واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند، ابراز داشت: سازمان بهداشت جهانی به همه افراد شش ماهه و بالاتر توصیه می‌کند واکسن سالانه آنفلوآنزا را دریافت کنند، حتی بزرگ سالان سالم، اما چند گروه برای دریافت این واکسن اولویت دارند.

این متخصص عفونی ادامه داد: زنان باردار و زنانی که کمتر از دو هفته از بارداری آن‌ها گذشته است، کودکان بین ۶ ماه و۵ سال، افراد ۱۸ سال و کمتر که آسپرین مصرف می‌کنند، سالخوردگان بالای ۶۵ سال، تمام افرادی که مبتلا به عارضه‌های جدی پزشکی هستند، افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) آن‌ها ۴۰ یا بالاتر است و تمام افرادی که در خانه سالمندان زندگی یا کار می‌کنند، باید در اولویت مصرف این واکسن باشند.

وی تصریح کرد: شهروندان باید توجه داشته باشند که اگر مبتلا به بعضی از عارضه‌های مزمن پزشکی باشند، خطر ابتلا به آنفلوآنزا در آنها افزایش خواهد یافت.

برازنده در خصوص بهترین زمان برای مصرف واکسن آنفلوآنزا نیز تصریح کرد: به طور کلی، شروع فصل این بیماری، پاییز است و در اواسط تا اواخر زمستان به اوج می‌رسد و تا اوایل بهار ادامه می یابد.به طور میانگین، فصل شیوع آنفلوآنزا تقریبا ۱۳ هفته طول می‌کشد. شیوع این بیماری معمولا در اواسط فروردین تمام می‌شود. بنابراین بهترین زمان برای تزریق واکسن قبل از شروع فصل شیوع آنفلوآنزا (پاییز و زمستان) است. با این‌ حال هر زمان که واکسن در دسترس قرار گرفت باید آن را تزریق کرد.

چه کسانی باید دو نوبت واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند؟

وی با بیان اینکه برخی از گروه‌ها باید واکسن آنفلوآنزا را در دو نوبت استفاده کنند، ادامه داد: برای افراد بالای هشت سال، یک نوبت تزریق واکسن در هر سال کافی است، اما در افراد زیر هشت سال چنان چه تاکنون دو نوبت واکسن آنفلوآنزا دریافت نکرده‌اند باید دو نوبت واکسن به فاصله‌ حداقل چهار هفته دریافت کنند.

این متخصص عفونی در خصوص ممنوعیت تزریق واکسن آنفلوآنزا نیز گفت: کسانی که در تزریق سال قبل به واکسن واکنش‌های جدی نشان داده‌اند نباید واکسن را دریافت کنند. کسانی که به تخم‌مرغ آلرژی دارند هم باید با احتیاط و با مشورت پزشک واکسن تزریق کنند.

وی ادامه داد: درصد زیادی از واکسن‌هایی که به کشور وارد می‌شوند از نوع واکسن آنفلوآنزای هلندی و فرانسوی هستند. طبق توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی، بهترین واکسن در دسترس‌ترین واکسن است.

برازنده در خصوص استفاده از واکسن کرونا همزمان با واکسن آنفلوآنزا نیز گفت: بر اساس توصیه‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، بیماران می توانند واکسن کرونا و واکسن آنفلوآنزا را در یک جلسه دریافت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =